Vaikuttava ilmiöromaani somejättien vallasta ja nuorten sisältömoderaattoreiden työstä

Hollantilaisen Hanna Bervoetsin Sopimatonta sisältöä (Gummerus) kysyy, mikä on yhteiskunnassamme normaalia ja kuka sen määrittelee. Romaani kertoo sosiaalisen median sisältömoderaattoreina työskentelevistä nuorista aikuisista, jotka käyvät työkseen läpi some-kuonaa – väkivaltaa, vihapuhetta, salaliittoteorioita ja valeuutisia – ja päättävät, milloin sisältö on sopimatonta ja poistettava. Bervoets esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaaleilla perjantaina 13.5.

"Sisältömoderaattori on työntekijä, jonka toimeksiantaja on iso sosiaalisen median alusta, kuten Twitter, TikTok, Google, YouTube, Facebook, ja joka arvioi sopimattomaksi merkittyjä sisältöjä alustan sääntöjen mukaisesti. Maailmassa tuhannet ihmiset tekevät tätä työtä, siivoavat verkkoalustoja kellon ympäri. Minusta moderaattori oli päähenkilönä hyvin kiinnostava", Hanna Bervoets kertoo.

Kayleigh tarvitsee rahaa. Hänet palkannut yritys on alihankkija somejätille, jonka nimeä ei saa paljastaa ja jonka eettiset ohjeet vaihtuvat jatkuvasti. Kayleigh on kuitenkin hyvä tehtävässään, ja työpaikalla hän solmii syviä ystävyyssuhteita, jopa rakastuu. Sitten kollega toisensa jälkeen alkaa omaksua salaliittoteorioiden uskomuksia ja tyttöystävä vetäytyy kuoreensa. Mitä kaikkea sisältömoderaattori työssään päivittäin näkee? Missä kulkevat somejättien vallan rajat? Entä mikä on lopulta liikaa ihmisen sietokyvylle?

Hanna Bervoets on sukupolvensa näkyvimpiä hollantilaiskirjailijoita. Hän on kirjoittanut seitsemän romaania, näytelmiä ja elokuvakäsikirjoituksia, hänen kirjansa ovat nousseet bestsellereiksi Hollannissa, ja hän on saanut arvostetun Frans Kellendonk -palkinnon kirjallisesta urastaan. Sopimatonta sisältöä syntyi Book Week -tapahtuman tilaustyönä ja sen ensipainos oli 650 000 kappaletta. Teos julkaistaan yli 10 maassa, myös Yhdysvalloissa ja Britanniassa, ja siitä on tekeillä englanninkielinen TV-tuotanto.

Hanna Bervoets: Sopimatonta sisältöä
alkuteos Wat wij zagen
Suomentanut Sanna van Leeuween
Ilmestyy myös äänikirjana, lukija Heljä Heikkinen

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Hanna Bervooets (kuva: Prins de Vos)

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

The New Yorkerissa tutkivana journalistina työskentelevän Patrick Radden Keefen Älä sano mitään – Tositarina menneisyydestä, murhasta ja Pohjois-Irlannista (Gummerus) on henkeäsalpaavan jännittävä, toteutukseltaan ainutlaatuinen tietokirja Pohjois-Irlannin konfliktista. Romaanimainen lukukokemus edustaa 2000-luvun parasta tietokirjallisuutta. Älä sano mitään on ollut kansainvälinen myyntimenestys ja palkittu useilla kirjallisuuspalkinnoilla.

Päivi Alasalmen Alamaailman kuningatar aloittaa vetävän dekkarisarjan, jossa tamperelainen rikoskonstaapeli Hallavainen ratkoo kollegoidensa kanssa synkkiä murhatapauksia. Storytel Original -menestyssarjan aloitusosa ilmestyy 23.5. dekkareiden ystävien iloksi kovissa kansissa. Alkukesän käännetyssä jännityskirjallisuudessa on luvassa muun muassa podcastien ja baletin maailmaan sijoittuvia trillereitä tutuilta brittikirjailijoilta.

Isät avautuvat: ”Lapsiperhe-elämä vituttaa”25.4.2022 11:34:52 EEST | Tiedote

Maineikkaan Eniten vituttaa kaikki -kirjasarjan luojat Pasa ja Atpo ovat perheellistyneet, ja uutta ammennettavaa on löytynyt kirjailijoiden omasta elämänpiiristä. Vituttavatko omat lapset sittenkään enemmän kuin muiden lapset? Vituttavatko omat vanhemmat vielä enemmän muuttuessaan isovanhemmiksi? Uutuusteos Eniten vituttaa lapset (Gummerus) syväluotaa lapsiperhe-elämää vauvakirjan täyttämisestä unikouluun ja paska-asioista ruokasotkuun. Entäpä uhmaikä, lastenvaatevarustelu, harrastuksiin kuskaus, joululahjat, ruutuaika ja lapsiperheen ”lomailu”?