Standard Life Investments

Vaikuttavuussijoittamisesta tuli valtavirtaa

Globaalin varainhoitajan Standard Life Investmentsin tuore selvitys kertoo, miksi vaikuttavuussijoittaminen on nousemassa marginaalista valtavirtaan. Vaikuttavuussijoittaminen tarkoittaa sijoittamista yhtiöihin ja rahastoihin, jotka paitsi tavoittelevat sijoitustuottoja myös huomioivat ympäristön ja sosiaaliset vaikutukset.

The Wisdom Councilin Englannissa tekemän selvityksen mukaan 80 prosenttia vastaajista pitää ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja köyhyyden poistamista tärkeinä näkökohtina sijoittamisessa. Yhtä moni vastaaja uskoo, että arvoperusteisiin rahastoihin sijoittamisessa ei tarvitse tinkiä tuotoista. Tutkimuksen mukaan alle 40-vuotiaat tekevät sijoituspäätöksensä arvojen perusteella, sijoittavat positiivisia vaikutuksia tavoitteleviin rahastoihin ja tuntevat vaikuttavuussijoittaminen-käsitteen.

Yhä useammat ymmärtävät, että pörssinoteeratut yritykset voivat saada aikaan merkittäviä sosiaalisia ja ympäristöhyötyjä. Kanavoimalla pääomia ympäristöön liittyviä sekä sosiaalisia ja taloudellisia haasteita ratkoviin pörssiyhtiöihin sijoittajat pystyvät vaikuttamaan asioihin laajassa mittakaavassa.

Standard Life Investmentsin vastuullisen sijoittamisen johtaja Amanda Young sanoo:

“Näytöt ovat vahvoja. Vaikuttavuussijoittaminen on konkreettinen työkalu, jonka avulla sosiaalisista ja ympäristönäkökulmista kiinnostunut sijoittaja voi rakentaa salkkunsa siten, että se noudattaa hänen ympäristöön liittyviä, sosiaalisia ja taloudellisia tavoitteitaan. Jatkossa mukaan tulee epäilemättä yhä enemmän erilaisia sijoitusinstrumentteja ja sijoitustavoitteet monipuolistuvat. Myös mittaamismenetelmät kehittyvät ja vakiintuvat.”

“Tutkimuksemme perusteella sosiaalisesti vastuullisen, arvoihin perustuvan sijoittamisen kysyntä kasvaa edelleen, ennen kaikkea Y-sukupolven keskuudessa. Vaikuttavuussijoittamiseen perehtyneiden ja tähän markkinaan sopivia tuotteita tarjoavien omaisuudenhoitajien ja neuvonantajien tulevaisuus näyttää valoisalta.”

Impact investing -selvitys liitteenä.

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, Anna-Mari.tiilikainen[at]cocomms.com

Standard Life Investmentsin press office:

Standard Life Investments

Standard Life Investments on johtava eurooppalainen varainhoitaja, jonka hallinnoimat varat ovat 323,6 miljardia euroa (30.6.2016). Standard Life Investments perustettiin vuonna 1998. Se on Standard Life Investments (Holdings) Limitedin täysin omistama tytäryhtiö, joka on puolestaan vuonna 1825 perustetun Lontoon pörssissä noteeratun vakuutusyhtiö Standard Life plc:n kokonaan omistama tytäryhtiö. Standard Life Investmentsin pääkonttori sijaitsee Edinburghissa. Yhtiöllä on toimistot Lontoossa, Zürichissa, Pariisissa, Dublinissa, Tukholmassa, Bostonissa, Torontossa, Tokiossa, Hongkongissa, Pekingissä, Seoulissa ja Sydneyssa. Lisäksi Standard Life Investments toimii läheisessä yhteistyössä paikallisten varainhoitajien kanssa Aaasiassa, kuten HDFC Asset Management Intiassa ja Sumitomo Mitsui Trust Bank Japanissa.