Vain 35 prosenttia on hyvin kiinnostuneita äänestämään aluevaaleissa

Suomalaisista 35 prosenttia on hyvin kiinnostuneita äänestämään tammikuun aluevaaleissa, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Äänestämistä kohtaan koettu kiinnostus on aiemmin ennustanut hyvin lopullista äänestysprosenttia eri valtakunnallisissa vaaleissa.

Äänestämisestä hyvin kiinnostuneita löytyy selvästi eniten vasemmistoliiton kannattajista (62 %). Keskimääräistä kiinnostuneempia äänestämään aluevaaleissa ovat myös keskustan (47 % hyvin kiinnostuneita), vihreiden (45 %) ja SDP:n (44 %) äänestäjät. Kristillisdemokraattien (36 %), kokoomuksen (35 %) ja perussuomalaisten (33 %) kannattajien äänestysinto asettuu keskimääräiselle tasolle.

Vain kolme prosenttia katsoo tuntevansa erittäin hyvin hyvinvointialueisiin liittyviä asioita ja niistä käytävää keskustelua ja alle neljäsosa (23 %) tuntee niitä melko hyvin. Suurelle enemmistölle (69 %) hyvinvointialueiden asiat ovat enemmän tai vähemmän vieraita

”Aluevaalien lässähtäminen pannukakuksi kyseenalaistaisi niiden demokraattisen legitimiteetin. Aluevaltuustojen kokoonpanoissa painottuisivat puolueet, joiden äänestäjäkunta on aluevaaleista kaikkein kiinnostuneinta ja äänestysvarminta. Alhainen äänestysprosentti todennäköisesti myös suosisi kansanedustajien ja kunnanvaltuustojen kärkipoliitikkojen valintaa aluevaltuustoihin. Päätösvallan keskittyminen harvoille yksilöille eri hallinnon tasoilla ei ole omiaan edistämään vahvaa alueellista itsehallintoa”, sanoo EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto.

Tulokset perustuvat 2 042 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 24.9.–7.10.2021. Vastaajat edustavat koko maan 18–79-vuotiasta väestöä. Aineisto on kerätty Taloustutkimuksen internet-paneelilla ja painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin on tehnyt Yhdyskuntatutkimus Oy, joka on laatinut myös tulosgrafiikan. Tulokset ja niiden tarkemmat väestöryhmittäiset erittelyt löytyvät EVAn kotisivuilta. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984.

Ilkka Haavisto: Aluevaalit eivät kiinnosta suomalaisia – äänestysinto vastaavaa kuin eurovaaleissa -EVA Artikkeli tiistaina 21.12. kello 6.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot: tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, ilkka.haavisto@eva.fitai +358 50 331 3823

Julkaisun ennakkopyynnöt: toimituspäällikkö Sami Metelinen, sami.metelinen@eva.fitai +358 40 578 0041

EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Kuva: Matti Rajala / EVA

Kaksi kolmesta rajoittaisi poliitikkojen päällekkäisiä tehtäviä11.1.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisista 68 prosenttia rajoittaisi poliitikkojen päällekkäisiä tehtäviä kansanedustajana, aluevaltuutettuna ja kunnanvaltuutettuna, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 39 prosenttia rajoittaisi poliitikon päällekkäiset tehtävät kahteen ja 29 prosenttia sallisi poliitikolle yhden tehtävän kerrallaan. 22 prosenttia ei rajoittaisi päällekkäisiä mandaatteja, mutta toivoo, että poliitikkojen läsnäolosta tehtävissään raportoitaisiin nykyistä läpinäkyvämmin. Vain hyvin harva (6 %) torjuisi poliitikkojen tehtävien rajoittamisen demokratian vastaisena.

EVAn Verokone: Palkansaajien tuloverotus kevenee, mutta työllistäminen kallistuu14.12.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kaikkien palkansaajien tuloverotus kevenee vuonna 2022. Pienituloisen 1500 euroa kuukaudessa ansaitsevan palkansaajan tuloverotus kevenee 0,10 prosenttiyksikköä. Keskituloisen 3250 euroa ansaitsevan palkansaajan tuloveroverotus kevenee 0,13 prosenttiyksikköä ja 25000 euroa kuussa ansaitsevilla 0,18 prosenttiyksikköä. Työllistäminen yksityisillä aloilla sen sijaan kallistuu jo toisena vuonna peräkkäin. Yksityisen sektorin työnantajamaksut nousevat keskimäärin 0,4 prosenttiyksikköä.

Vähemmän maakuntia ja enemmän tehtäviä – EVA tekisi Suomesta liittovaltion30.11.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Maakunnille on annettava riittävästi valtaa, tehtäviä ja välineitä toiminnan rahoittamiseksi omilla tuloilla, jotta alueuudistuksen kaltaisesta vallan hajauttamisesta ja uudesta hallinnon tasosta olisi hyötyä, kirjoittavat EVAn vieraileva tutkija, sveitsiläinen Natanael Rother, tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto ja toimituspäällikkö Sami Metelinen EVA Raportissa Suomen Yhdysvallat.