HSL Helsingin seudun liikenne

Vain harva yritys tarjoaa vielä työmatkaetua, vaikka kiinnostus on korkealla  

Jaa
HSL on selvittänyt työmatkaedun tunnettuuden nykytilaa. Työsuhdematkalipun käyttöönotolle on paljon tunnistettua kasvupotentiaalia Helsingin seudun työnantajien keskuudessa. Työnantajat ovat kuitenkin olleet kiinnostusta verkkaisempia edun tarjoamisessa työntekijöilleen asti.

HSL:n tekemän tutkimuksen mukaan työmatkaedun tarjoaminen henkilöstöetuna oli tuttu 66 %:lle työnantajista. Kaikista tutkimukseen osallistuneista yrityksistä (n=102) työmatkaetu oli käytössä 4 %:lla. Kyselyn perusteella jopa 49 % piti työmatkaetua erittäin tai melko kiinnostavana.  

Edun tunnettuus ja myös kiinnostavuus ovat kaikkein korkeinta niillä alueilla, joissa myös joukkoliikenneyhteydet ovat parhaat. Huonoimmin etu tunnetaan ja myös käyttöönoton esteet ovat suurimpia alueilla, joissa yritykset ovat sijoittuneet heikompien joukkoliikenneyhteyksien päähän.  

”Yritykset ovat löytäneet viime vuosina kiitettävästi ympäristöhaittoja vähentäviä ratkaisuja, jotka samalla saattavat jopa parantaa yrityksen tulosta. Työmatkaliikkumisen tukemisella olisi vielä paljon kasvunvaraa Helsingin seudulla, jossa myös joukkoliikenteen tarjonta on Suomen runsainta, ja asiakkaiden tyytyväisyys palveluun hyvällä tasolla”, sanoo Jemina Uusitalo HSL:n B2B-myynnistä.  

Työnantajien esille nostamia keskeisiä motiiveja työsuhde-etujen tarjoamiselle ovat työntekijöiden hyvinvoinnin edistäminen sekä arjen helpottaminen. Korkeimmalle sijalle kipuaa juuri hyvinvointi. Edun tarjoaminen on signaali myös työnantajan ympäristövastuullisuudesta.  Joillakin toimialoilla etu on myös rekrytointivaltti. Osa työmatkaetua tarjoavista yrityksistä pystyy säästämään myös henkilöautoiluun liittyvissä kilometri- ja parkkikuluissa.  

Vaikka koronapandemia on kiihdyttänyt monipaikkaisen työn tekemistä, Helsingin seudulla on edelleen satojen tuhansien työntekijöiden joukko, jolla ei ole mahdollisuutta tehdä etätyötä. HSL:n joukkoliikenteen suositteluhalukkuutta mittaavan tutkimuksen mukaan (n=8 123) koronapandemian jälkeen 41 % vastaajista kertoi, että työtä ei ole mahdollista tehdä etänä tai he eivät ole siihen halukkaita. 20 % arveli tekevänsä 1-2 etäpäivää viikossa ja 32 % arveli etäpäivien määrä olevan 3-5.  

HSL on selvittänyt myös laajemmin liikkumisessa meneillään olevia muutoksia. Keväällä 2021 valmistuneen tarkastelun mukaan etätyötäkin tekeville työntekijöille työmatkaetu tuo helppoutta ja huolettomuutta arkeen. Lippu on erityisen arvostettu etu silloin, kun työnantaja tarjoaa jatkuvasti voimassa olevan työmatkalipun.  

Työmatkaetua saa käyttää työmatkojen ja työpäivän aikaisten matkojen lisäksi vapaa-ajan matkoihin. Korona-ajan tiukimpien etätyösuositusten aikana trendiksi nousikin joukkoliikennematkojen painottuminen etenkin viikonloppuihin.  

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yritysmyyntivastaava Jemina Uusitalo, puh. 044 055 7903

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Uuden kaupunkipyöräpalvelun valmistelu on nyt käynnissä15.3.2024 08:13:45 EET | Tiedote

Uuden, seudullisen kaupunkipyöräpalvelun valmistelu etenee. HSL ja kunnat tavoittelevat vuodelle 2026 seudun yhteistä kaupunkipyöräpalvelua, jossa asiakkaat voivat käyttää kaupunkipyöriä kuntarajoista riippumatta. Uuden palvelun potentiaalia ja ominaisuuksia selvitetään parhaillaan yhdessä 11 kunnan kanssa. Helsingin, Espoon ja Vantaan nykyisten kaupunkipyörien sopimuskaudet ovat päättymässä vuonna 2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye