Fonecta

Vain yhdeksän prosenttia suomalaisyrityksistä tavoittelee nopeaa kasvua

Fonectan tuoreesta tutkimuksesta selviää, että suomalaisyrityksistä 84 prosenttia suhtautuu liiketoimintansa kasvattamiseen myönteisesti. Nopeaa kasvua tavoittelee 8,7 prosenttia yrityksistä ja maltillista kasvua 44,1 prosenttia yrityksistä. 30,9 prosenttia yrityksistä sanoo kasvun olevan toivottavaa.

Yrityksistä 16,1 prosenttia kertoi, ettei yrityksellä ole tarvetta kasvattaa nykyistä liiketoimintaansa. Määrä on supistunut hieman vuoden 2015 16,9 prosentista ja vuoden 2013 17,9 prosentista.

Suomalaisten yritysten kasvuhalukkuus on pysynyt vuodesta 2013 lähtien hyvin samantasoisena. Myönteisesti kasvuun suhtautuvien yritysten osuus oli 83,1 prosenttia vuonna 2015 ja 82,1 prosenttia vuonna 2013.

Suurista yrityksistä kasvuun suhtautuu myönteisesti 93,1 prosenttia. Pk-yrityksistä kasvuun suhtautuu myönteisesti 82,8 prosenttia.

”Tutkimuksemme tulokset kertovat positiivisesta vireestä markkinoilla ylipäätään, mutta positiivisimmin kasvuun suhtaudutaan odotetusti suurissa yrityksissä. Vuosien 2013 ja 2015 tutkimustuloksiin vertaamalla voidaan myös huomata hienoista elpymistä yritysten kasvuhalukkuudessa. 50 000 suomalaisyritystä palvelevana yrityksenä havahduimme talouden elpymiseen asiakaskunnassamme jo pari vuotta sitten, jolloin yritykset alkoivat selkeästi hanakammin panostaa digitaaliseen markkinointiinsa”, analysoi Fonectan liiketoimintajohtaja Vesa-Pekka Kirsi tutkimuksen tuloksia.

Fonecta tutki lokakuussa 2017 suomalaisyritysten kasvuhalukkuutta. Tutkimuksessa kysyttiin, miten yritykset kuvailevat omaa kasvutavoitettaan. Otantana oli 2 324 erikokoista suomalaisyritystä ja tutkimus vastaa hyvin koko markkinaa. Fonecta on toteuttanut vastaavan tutkimuksen myös vuosina 2013 ja 2015.

Some ja sisältömarkkinointi yritysten kasvun vauhdittajina tulevaisuudessa

Fonecta tutki lokakuussa kasvutavoitteiden lisäksi suomalaisyritysten markkinointipanostuksia nyt ja tulevaisuudessa. Kasvuun myönteisesti suhtautuvat, eli 84 prosenttia yrityksistä sanoo, että tehdystä työstä saatu maine on heidän tärkein markkinointikeinonsa. Yritykset aikovat kasvattaa investointejaan erityisesti sosiaaliseen mediaan ja sisältömarkkinointiin.

”Yrityksissä kasvua haetaan muun muassa digitaalisen markkinoinnin avulla. Yrityksissä on pikkuhiljaa herätty huomaamaan somen ja sisältömarkkinoinnin merkitys liiketoiminnan vauhdittajana, ja näihin aiotaan tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän”, arvioi Vesa-Pekka Kirsi tutkimusten tuloksia.

Lisätietoja:

Vesa-Pekka Kirsi

Liiketoimintajohtaja, Fonecta Oy

p. 040 746 9886 tai vesa-pekka.kirsi@fonecta.com

Fonecta on Suomen suurin digitaalisen myynnin ja markkinoinnin kumppani kaiken kokoisille yrityksille. Tarjoamme 50 000 yritysasiakkaallemme parhaat ratkaisut myynnin ja markkinoinnin digitalisoimiseen sekä liiketoiminnan vauhdittamiseen. Autamme yrityksiä löytämään ostavat asiakkaat verkosta nopeasti ja helposti hakukoneiden, kotisivujen ja sosiaalisen median avulla. Fonecta työllistää 650 henkilöä kuudella eri paikkakunnalla.

www.fonecta.fi/info

www.fonecta.fi/yrityksille

www.fonecta.fi

Fonecta