Väitös 2.10.2020: Negatiivinen viestintä voi olla organisaatiolle myös voimavara

Kaupallisten yritysten ja brändien on tärkeää ymmärtää negatiivisen viestinnän prosesseja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi asiakkaiden ja kuluttajien negatiiviseen viestintään ei tulisi näissä organisaatioissa suhtautua pelkästään haitallisena ilmiönä.
Asiallisen ja perustellun negatiivisen viestinnän esille nostamat epäkohdat voivat mahdollistaa läpinäkyvän ja julkisen keskustelun aiheen ympärillä, tarjoten samalla selkeän kilpailuedun organisaatioille ja mahdollisuuden oman toimintansa kehittämiselle. Tämä voi omalta osaltaan edistää organisaatioiden positiivisen maineen ja imagon kehittymistä myös suuremman yleisön silmissä.
Väitöstutkimuksessa havaittiin, että negatiiviseen viestintään osallistuminen ja sen kohdistaminen yritystä tai brändiä kohtaan ilmenee yksilöllisesti. Toiminnan takana voi myös olla monia syitä.
– Negatiivinen viestintä eroaa yksilöiden välillä tunneintensiteetin lisäksi orientaation osalta, jolloin negatiivissävytteinen viestintä voi olla hyvinkin informatiivista sen kohteena olevalle yritykselle sekä muille kuluttajille, kertoo väitöskirjatutkija Matias Lievonen Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Tutkimuksessa Lievonen analysoi kolmen suomalaisen ja kolmen australialaisen teleoperaattorin Twitter-tilejä ja vertaili niissä käytyä keskustelua.
– Yleinen negatiivisen viestinnän aihe oli tietylle alueelle tai käyttäjäryhmälle osuneet kuuluvuusongelmat. Tällöin tiedon nopea leviäminen negatiivisen viestinnän kautta hyödyttää sekä asiakkaita, myös operaattoreita. Mikäli operaattori vielä julkisesti reagoi ongelmaan ja pystyy korjaamaan sen, kääntyy lopputulos yleensä positiiviseksi organisaatiolle, Lievonen kertoo.
Tutkimus osoittaa, että organisaatioille voi aiheutua erilaisia seurauksia riippuen siitä, ketkä negatiiviseen viestintään osallistuvat ja kuinka paljon näkyvyyttä toiminnalla on. Lievonen suositteleekin yritysten ja brändien monitoroivan aktiivisesti sosiaalisen median kanaviaan negatiivisen viestinnän havaitsemiseksi.
– Organisaatioiden tulisi osallistua keskusteluihin myös silloin, kun viestinnän sävy on vähemmän positiivinen. On myös tärkeää erotella vihapuhe, trollaaminen ja muu selkeästi häiritsemään pyrkivä sisältö muuten asiallisesta negatiivissävytteisestä viestinnästä.
– Yritykset ratkovat negatiivisen viestinnän esiintuomia ongelmia myös turhan usein piilossa. Asiakas saatetaan ohjata antamaan lisätietoa vaikkapa yksityisviestein. Tällöin mahdollinen ratkaisu esille nostettuun ongelmaan jää epäselväksi, eikä asiakas pääse julkisesti kiittämään organisaatiota ongelman ratkaisemisesta. Peräänkuuluttaisin siis rohkeutta ratkoa ongelmia julkisesti aina kun se olosuhteet huomioiden on mahdollista.
FM Matias Lievosen viestinnän johtamisen väitöskirjan "Approaching the Concept of Negative Engagement in Corporate Communication" tarkastustilaisuus järjestetään Agora Beetassa 2.10. klo 14. Vastaväittäjänä Associate Professor Erich Sommerfeldt (University of Maryland, USA) ja kustoksena professori Vilma Luoma-aho (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstä voit seurata myös verkkovälitteisesti täältä.
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa.
Lisätietoja:
Matias Lievonen
matias.lievonen@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Iiro VuoriViestinnän asiantuntija / kauppakorkeakoulu
Puh:040 805 4636iiro.p.l.vuori@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomen Akatemialta rahoitusta Jyväskylän yliopistoon kansainväliseen suurteholaskennan tutkimusyhteistyöhön19.12.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt tutkimusrahoitusta suurteholaskennan kansainväliseen yhteistyöhön. Rahoitusta osoitettiin 12 hankkeelle yhteensä 6,4 miljoona euroa kaudelle 2026–2028. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta, yhteensä noin 960 000 euroa.
Anu Kankainen valittiin akatemiaprofessoriksi19.12.2025 08:01:48 EET | Tiedote
Fysiikan professori Anu Kankainen sai arvostetun akatemiaprofessorin rahoituksen kaudelle 1.1.2026-31.12.2031.
Jyväskylän yliopiston Puolestapuhuja-palkinto 2025 Joni Kettuselle18.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistosäätiö on päättänyt luovuttaa vuoden 2025 Jyväskylän yliopiston Puolestapuhuja-palkinnon toimitusjohtaja, psykologian tohtori Joni Kettuselle. Firstbeat Oy:n perustaja Joni Kettunen johtaa yhtiönsä kahta liiketoimintaa, huippu-urheilua ja hyvinvointia.
Väitös: Verkkokauppoihin uppoutuminen voi auttaa rentoutumaan – tutkijan vinkit auttavat välttämään epäterveet käytösmallit verkko-ostoksilla18.12.2025 08:55:00 EET | Tiedote
KTM Tiina Kaletonin väitöstutkimus tarkastelee immersiota verkkokaupassa kuluttajan näkökulmasta. Immersio eli uppoutuminen tai mukaan tempautuminen ostoksiin voi auttaa rentoutumaan ja tekemään harkittuja päätöksiä, mutta aiheuttaa myös esimerkiksi ahdistusta jatkuessaan liian pitkään. Verkkokauppojen elementit myös ruokkivat negatiivista käytöstä painostamalla nopeisiin ostopäätöksiin.
Väitös: Julkisen sektorin IT-hankkeet kaatuvat usein rakenteellisiin ongelmiin - ratkaisuna modulaariset järjestelmät ja läpinäkyvyyden lisääminen17.12.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Reetta-Kaisa Kukkonen selvitti väitöstutkimuksessaan, etteivät julkisen sektorin IT-hankkeiden ongelmat johdu teknisen osaamisen puutteesta, vaan hallinnon rakenteellisista ongelmista. Siiloutuminen, tiedonkulun katkokset ja jäykät hankintakäytännöt johtavat hankintoihin, joissa järjestelmistä tulee helposti jäykkiä, vaikeasti muokattavia ja kalliita ylläpitää. Ratkaisuksi Kukkonen esittää modulaarisempiä järjestelmiä ja hankintatiedon suurempaa läpinäkyvyyttä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

