Jyväskylän yliopisto

Väitös 25.11.2022: Peli-interventio tukee lasten englannin kielen oppimista Intiassa

Jaa

Jyväskylän yliopistossa tarkastettavan väitöstutkimuksen tavoitteen oli tutkia, voidaanko pelillistetyllä interventiolla tehokkaasti tukea lasten englannin lukutaidon oppimista monikielisessä Intiassa.

KM Priyanka Patel väittelee kasvatustieteiden tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa perjantaina 25.11.2022.
KM Priyanka Patel väittelee kasvatustieteiden tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa perjantaina 25.11.2022.

Intiassa englantia pidetään mahdollisuuksien kielenä, ja sillä on jatkuvasti kasvava rooli yhteiskunnassa. Tämän seurauksena vanhemmat ilmoittavat lapsensa englanninkielisiin kouluihin toivoen voivansa tarjota lapsilleen paremman tulevaisuuden.

KM Priyanka Patel arvioi tutkimuksessaan, paransiko ’GraphoLearn English Rime’, tietokoneavusteinen interventio, merkittävästi lasten englannin kielen lukutaitoa. Lisäksi hän tarkasteli lasten äidinkielin, hindin, ja toisen kielen eli englannin lukutaidon välistä suhdetta. GraphoLearn peli perustuu suomalaiseen Ekapeliin.

Pelillä voitiin tukea kirjainten ja riimien tuntemusta

Tutkimuksissa koululuokille annettiin pelattavaksi oppimispeli, jota pelattiin koulupäivän aikana. Osa ryhmistä pelasi GraphoLearn-peliä ja toiset, verrokkiryhmä, matematiikkapeliä. Lasten taitoja, muun muassa peruslukutaitoa ja fonologisia taitoja arvioitiin ennen ja jälkeen intervention.

”Tutkimusten havainnot osoittivat, että GraphoLearnia pelanneet lapset kehittyivät paremmin niissä tehtävissä, jotka tehtiin tietokoneavusteisesti kuin matematiikkapeliä pelanneet kontrolliryhmän lapset. Ryhmien väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä kirjainten tuntemuksessa, riimien tunnistamisessa ja sanantunnistuksessa”, Patel kertoo.

GraphoLearn-interventiolla oli lisäksi suurempi vaikutus lapsiin, joilla oli jo vahvempi englannin kielen taito.

Lisäksi väitöstutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten fonologiset taidot niin hindissä kuin englannissa ennakoivat lukutaitoa kyseisellä kielellä. Tulokset osoittivat myös, että lasten äidinkielen, hindin, fonologiset taidot ennustivat englanninkielisten sanojen lukemista. Tulevaisuudessa lasten äidinkielen taitoa voitaisiin mahdollisesti hyödyntää paremmin lukutaidon opetuksessa englanninkielisissä luokkahuoneissa.

Tutkimusta teknologia-avusteisesta oppimisesta kaivataan

Väitöstyö toi arvokasta tutkimusnäyttöä siitä, että kirjainten ja äänteiden vastaavuuden opettamiseen perustuva lukutaidon opetus on tehokasta lapsille, jotka käyvät englanninkielisiä kouluja Intiassa.

”Tarvitaan kuitenkin vielä merkittävästi lisää tutkimusta, jotta ymmärrämme, miten tällaista opetusta voitaisiin toteuttaa tehokkaasti englanninkielisissä luokkahuoneissa kaikkialla Intiassa ja mikä rooli tietokoneavusteisilla tekniikoilla voi olla oppimisen lisäämisessä ja oppimisköyhyyden vähentämisessä näissä ympäristöissä”, Patel summaa.

KM Priyanka Patelin kasvatustieteen (opettajankoulutus) väitöskirjan "Evaluating a computer-assisted phonics intervention for improving foundational English literacy learning in multilingual India" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 25.11.2022 kello 12 alkaen.

Vastaväittäjänä toimii professori Young-Suk Kim (University of California) ja kustoksena professori Minna Torppa (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Tilaisuutta voi seurata verkkolähetyksenä.

Väitöskirja on luettavissa verkossa.

Lisätietoja

Priyanka Patel, priyanka.v.patel@jyu.fi


Priyanka Patel valmistui psykologian kandidaatiksi (B.S. Psychology) vuonna 2014, University of California Davisista ja kasvatustieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2018. Patelin voitti samana vuonna kansallisilla Kasvatustieteen päivillä gradupalkinnon tutkimuksestaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920

viestinta@jyu.fi

Kuvat

KM Priyanka Patel väittelee kasvatustieteiden tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa perjantaina 25.11.2022.
KM Priyanka Patel väittelee kasvatustieteiden tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa perjantaina 25.11.2022.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Panostukset T&K-menoihin kasvattaneet merkittävästi maakuntien bruttokansantuotetta - nopeinta kasvu on ollut Pohjois-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla2.2.2023 15:00:00 EET | Tiedote

Suomessa on osana kansallista strategiaa lisätty tutkimus- ja kehitystoimintaan liittyviä panostuksia yli 20 prosentilla vuosien 2017–2021 välillä. Tarkastelukaudella yritysten osuus T&K-menoista on kasvanut tavoitteiden mukaisesti. Panostukset ovat auttaneet kasvattamaan sekä kansallisen tason että maakuntien bruttokansantuotetta. Nopeimmin bruttokansantuote on kasvanut Pohjois-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla ja Pohjanmaalla. Kansallisella tasolla lähes 50 % kaikista T&K-menoista kohdistuu Uudenmaan maakuntaan.

Yli puolet suomalaisnuorista seuraa uutisia perinteisen median digisovelluksista2.2.2023 01:00:00 EET | Tiedote

Nuorten ajatellaan lukevan hyvin vähän perinteisiä uutisia ja kuluttavan aikansa lähinnä sosiaalisessa mediassa. Tuore kyselytutkimus kuitenkin osoittaa, että yli puolet suomalaisista teini-ikäisistä käyttää perinteisen median verkkosivuja ja digisovelluksia uutislähteenä melko usein. Kolmasosa nuorista silti lukee uutisia harvoin ja törmää uutisiin yleensä sattumalta sosiaalisessa mediassa, mikä voi altistaa heidät helpommin väärälle tiedolle ja valeuutisille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme