Väitös 25.11.2022: Peli-interventio tukee lasten englannin kielen oppimista Intiassa
Intiassa englantia pidetään mahdollisuuksien kielenä, ja sillä on jatkuvasti kasvava rooli yhteiskunnassa. Tämän seurauksena vanhemmat ilmoittavat lapsensa englanninkielisiin kouluihin toivoen voivansa tarjota lapsilleen paremman tulevaisuuden.
KM Priyanka Patel arvioi tutkimuksessaan, paransiko ’GraphoLearn English Rime’, tietokoneavusteinen interventio, merkittävästi lasten englannin kielen lukutaitoa. Lisäksi hän tarkasteli lasten äidinkielin, hindin, ja toisen kielen eli englannin lukutaidon välistä suhdetta. GraphoLearn peli perustuu suomalaiseen Ekapeliin.
Pelillä voitiin tukea kirjainten ja riimien tuntemusta
Tutkimuksissa koululuokille annettiin pelattavaksi oppimispeli, jota pelattiin koulupäivän aikana. Osa ryhmistä pelasi GraphoLearn-peliä ja toiset, verrokkiryhmä, matematiikkapeliä. Lasten taitoja, muun muassa peruslukutaitoa ja fonologisia taitoja arvioitiin ennen ja jälkeen intervention.
”Tutkimusten havainnot osoittivat, että GraphoLearnia pelanneet lapset kehittyivät paremmin niissä tehtävissä, jotka tehtiin tietokoneavusteisesti kuin matematiikkapeliä pelanneet kontrolliryhmän lapset. Ryhmien väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä kirjainten tuntemuksessa, riimien tunnistamisessa ja sanantunnistuksessa”, Patel kertoo.
GraphoLearn-interventiolla oli lisäksi suurempi vaikutus lapsiin, joilla oli jo vahvempi englannin kielen taito.
Lisäksi väitöstutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten fonologiset taidot niin hindissä kuin englannissa ennakoivat lukutaitoa kyseisellä kielellä. Tulokset osoittivat myös, että lasten äidinkielen, hindin, fonologiset taidot ennustivat englanninkielisten sanojen lukemista. Tulevaisuudessa lasten äidinkielen taitoa voitaisiin mahdollisesti hyödyntää paremmin lukutaidon opetuksessa englanninkielisissä luokkahuoneissa.
Tutkimusta teknologia-avusteisesta oppimisesta kaivataan
Väitöstyö toi arvokasta tutkimusnäyttöä siitä, että kirjainten ja äänteiden vastaavuuden opettamiseen perustuva lukutaidon opetus on tehokasta lapsille, jotka käyvät englanninkielisiä kouluja Intiassa.
”Tarvitaan kuitenkin vielä merkittävästi lisää tutkimusta, jotta ymmärrämme, miten tällaista opetusta voitaisiin toteuttaa tehokkaasti englanninkielisissä luokkahuoneissa kaikkialla Intiassa ja mikä rooli tietokoneavusteisilla tekniikoilla voi olla oppimisen lisäämisessä ja oppimisköyhyyden vähentämisessä näissä ympäristöissä”, Patel summaa.
KM Priyanka Patelin kasvatustieteen (opettajankoulutus) väitöskirjan "Evaluating a computer-assisted phonics intervention for improving foundational English literacy learning in multilingual India" tarkastustilaisuus järjestetään perjantaina 25.11.2022 kello 12 alkaen.
Vastaväittäjänä toimii professori Young-Suk Kim (University of California) ja kustoksena professori Minna Torppa (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tilaisuutta voi seurata verkkolähetyksenä.
Väitöskirja on luettavissa verkossa.
Lisätietoja
Priyanka Patel, priyanka.v.patel@jyu.fi
Priyanka Patel valmistui psykologian kandidaatiksi (B.S. Psychology) vuonna 2014, University of California Davisista ja kasvatustieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2018. Patelin voitti samana vuonna kansallisilla Kasvatustieteen päivillä gradupalkinnon tutkimuksestaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920
viestinta@jyu.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme