Väitös 27.4.2019: Millaista on hyvä akateeminen englanti?
Englanninkielisten maisteriohjelmien määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa korkeakouluissa. Nämä ohjelmat yhdistävät opiskelijoita eri puolilta maailmaa.
Vaikka opinnot sijoittuvat suomalaisiin oppilaitoksiin ja ohjelmien opettajat ovat usein suomalaisia, kurssien suorittamisessa ja arvioinnissa käytetään englantia.
Laura McCambridge selvitti väitöstutkimuksessaan, mikä englanninkielisen maisteriohjelman opiskelijoiden ja opettajien mielestä on hyvää englantia – erityisesti hyvää akateemista kirjoitettua englantia.
– Tutkimuksessani seurasin neljää opiskelijaa kolmen opiskeluvuoden ajan. Keräsin heidän tekstejään, haastattelin heitä ja heidän opettajiaan, sekä keräsin teksteihin liitettyjä ohjeita ja niistä saatua palautetta. Tutkimukseni tuloksena syntyi neljä julkaistua artikkelia, joista jokainen käsittelee erilaisia puolia ohjelmassa esiintyneistä kirjoittamisen normeista, McCambridge kertoo.
Opiskelijoilla oli pääsääntöisesti hyvin yhtenevä käsitys siitä, millaista on hyvä akateeminen kirjoitettu englanti. Yksi tärkeä kriteeri oli tekstin lineaarisuus.
– Tekstin tuli myös esittää kriittinen, yksilöllinen näkökulma. Käytännössä opiskelijat toivat kuitenkin teksteissään näitä periaatteita esiin hyvin erilaisilla tavoilla. Joissakin teksteissä esiintyi useita selkeitä kirjoittajan asenteen ilmauksia, mutta toisissa kirjoittajan mielipiteet oli häivytetty täydellisesti, McCambridge sanoo.
Opettajat pitivät hyvän akateemisen kirjoittamisen kriteerinä hyvää argumentointia. He kiinnittivät myös huomiota tiettyihin opiskelijoiden teksteissä esiintyviin kielen piirteisiin, jotka osoittivat hyviä tai huonoja käytänteitä.
– Yleisesti ottaen opettajat näyttivät pitävän parempina sellaisia tekstejä, joista kirjoittaja oli häivytetty ja joissa oli hyvin vähän selkeitä oman mielipiteen ilmauksia, McCambridge kuvailee.
Opiskelijat ja opettajat näkivät usein syntyperäiset englannin puhujat auktoriteetteinä sen suhteen, mikä on täsmällistä, kunnollista ja oikeaa englantia. Natiivin kaltaista englannin taitoa ei kuitenkaan yleensä pidetty tässä yhteydessä tarpeellisena. Tämä koski erityisesti sellaisia tekstejä, jotka kirjoitettiin paikallisille opettajille.
– Kun opiskelijat ja opettajat selittivät, mikä heidän mielestään on asianmukaista ja tehokasta kirjoitettua englantia, he viittasivat lisäksi muihinkin auktoriteettilähteisiin, kuten alakohtaiseen tietoon ja ammatilliseen kirjoituskokemukseen, McCambridge kertoo.
Filosofian maisteri Laura McCambridgen englannin kielen väitöskirjan "Norms and ldeologies of Academic Writing on an International Master's Programme in Finland" tarkastustilaisuus pidetään 27.4. klo 12–15 salissa Ag Aud 3. Vastaväittäjänä professori Theresa Lillis (The Open University, Walton Hall, UK) ja kustoksena professori Anne Pitkänen-Huhta (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Lisätiedot:
Laura McCambridge
laura.mccambridge@jyu.fi
040 805 3210
Laura McCambridge varttui Pohjois-Irlannissa ja muutti Suomeen 1998. Hän valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopiston kielten laitokselta (nyk. kieli- ja viestintätieteiden laitos) 2008. Hänen pääaineensa oli englannin kieli. McCambridge on työskennellyt Jyväskylän yliopistossa englannin kielen yliopistonopettajana vuodesta 2009. Hänen väitöstutkimustaan ovat rahoittaneet Jyväskylän yliopisto sekä Ellen ja Artturi Nyyssösen säätiö.
Väitöskirja on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 72, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7753-5 (PDF). Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7753-5
Yhteyshenkilöt
Sari LaapottiTiedottaja
Puh:040 805 3575viestinta@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kutsu medialle: Kielet, kriisit ja turvallisuus – paneeli suomalaisen kielikoulutuksen tulevaisuudesta 6.5.20243.5.2024 15:36:03 EEST | Tiedote
Miltä näyttää suomalaisen kieliosaamisen tulevaisuus ja miten turvataan monipuolinen kielitaito ja kulttuurien tuntemus? Aihetta käsitellään avoimessa paneelissa 6.5.2024 alkaen klo 14.15 Jyväskylän yliopiston Lähde-rakennuksessa.
Uusimmat liikunnan ja terveyden opinnäytetyöt esitellään yleisölle Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivässä 8.5.2024 Agorassa3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivä järjestetään keskiviikkona 8.5.2024 Agorassa. Tapahtuman keskipisteessä ovat opiskelijat ja väitöskirjatutkijat, jotka pääsevät päivän aikana esittelemään valmistuvia opinnäytetöitään. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin ja juhlistaa tiedekunnan monipuolista tutkimusta ja tarjota opiskelijoille harjoitusta ja kokemusta tieteellisen työn esittämisestä.
Jyväskylän yliopiston uusiksi vararehtoreiksi on valittu Kaisa Miettinen ja Pasi Raiskinmäki2.5.2024 13:02:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on 2.5.2024 tehnyt päätöksen Kaisa Miettisen ja Pasi Raiskinmäen valinnasta vararehtoreiksi. Vararehtoreiden nelivuotiskausi alkaa 15.8.2024. Marja-Leena Laakso jatkaa koulutuksesta vastaavana vararehtorina.
Fyysinen väkivalta suomalaisissa kouluissa on harvinaisempaa kuin Euroopassa keskimäärin, mutta nettikiusaaminen yhtä yleistä2.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
WHO-Koululaistutkimuksen tulokset kertovat, että koulukiusaaminen on Suomessa yhtä yleistä kuin Euroopan maissa keskimäärin. Hälyttävän moni - joka kymmenes koululainen - joutui kiusatuksi 2–3 kertaa kuukaudessa vuonna 2022. Kiusaaminen netin välityksellä on yleistynyt ja koululaisten turvattomuuden tunne on lisääntynyt.
Yli 500 lasten ja nuorten liikunnan huippuasiantuntijaa 52 eri maasta kokoontuu Jyväskylään 13.–17.5.202429.4.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen liikuntapedagogiikan ja -kasvatuksen asiantuntijoiden AIESEP-kongressi järjestetään Jyväskylän yliopistossa 13.–17.5.2024. Kongressiin saapuu yli 500 osallistujaa 52 maasta ympäri maailman. Viisipäiväisen tapahtuman ohjelma kattaa uusimman tutkimuksen ja tulokset lasten ja nuorten liikkumisesta. Toivotamme median edustajat tervetulleiksi tapahtumaan tutustumaan alan ajankohtaisimpiin aiheisiin ja parhaisiin osaajiin!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme