Jyväskylän yliopisto

Väitös 28.2.2020: Ovatko opettajat valmiita inkluusioon Suomessa ja Japanissa? (Yada)

Jaa

M.A. Akie Yada vertasi väitöstutkimuksessaan japanilaisten ja suomalaisten opettajien suhtautumista inklusiiviseen opetukseen. Vertaileva analyysi auttaa ymmärtämään inklusiivisen kasvatuksen merkitystä ja sitä, kuinka kulttuuri ja ympäristö saattavat vaikuttaa sen tulkintaan.

Akie Yada. Kuvaaja Anniina Liimatainen.
Akie Yada. Kuvaaja Anniina Liimatainen.

Inkluusio eli erityisoppilaiden opettaminen yleisopetuksen luokissa on ollut kansainvälisen koulutuspolitiikan keskiössä Unescon Salamancan julistuksesta (1994) lähtien. Opettajilla on tärkeä rooli sen toteuttamisessa. On esitetty, että tietojen ja taitojen lisäksi myös opettajan luottamus omiin kykyihinsä eli heidän minäpystyvyytensä ja asennoitumisensa inklusiiviseen opetukseen vaikuttavat koulun käytäntöihin.

Analyysien perusteella opettajien inklusiivinen minäpystyvyys lisäsi sen hyväksymistä sekä Japanissa että Suomessa. Lisäksi kokemus vammaisten opiskelijoiden opettamisesta vaikutti myönteisesti minäpystyvyyteen ja asenteisiin molemmissa maissa.

Yada havaitsi kuitenkin joitakin maiden välisiä eroja. Ensinnäkin pitkä opetusura ennakoi minäpystyvyyttä ainoastaan Japanissa, eli vanhemmat japanilaiset opettajat olivat nuoria itsevarmempia. Suomessa vastaavaa eroa ei havaittu. Toinen ero oli, että opetusuralla oli negatiivinen yhteys asenteisiin ainoastaan Suomessa: vanhemmat suomalaiset opettajat asennoituivat inkluusioon nuoria opettajia kielteisemmin.

Kolmas maita erottava tekijä oli se, että inkluusioon liittyvän opettajankoulutuksen määrä vaikutti positiivisesti opettajien minäpystyvyyteen ja asenteisiin vain Suomessa. Tämä havaittiin, kun tarkasteltiin kysymystä molempien maiden sosiokulttuuristen kontekstien näkökulmasta. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen inkluusioon liittyviä sisältöjä.

Kaiken kaikkiaan tutkimus osoittaa opettajien inklusiivisen minäpystyvyyden olevan ratkaisevan tärkeä tekijä haluttaessa muokata heidän inkluusioasenteitaan positiivisemmiksi. Tulosten perusteella minäpystyvyyden tunnetta voisi kehittää esimerkiksi sisällyttämällä opettajankoulutusohjelmiin enemmän käytännön kokemuksia työskentelystä erityisoppilaiden kanssa.

Lisäksi tulokset nostavat esiin kaksi ongelmaa. Ensimmäinen niistä liittyy suomalaisten vanhempien opettajien nuoria kielteisempiin inkluusioasenteisiin. Tämä saattaa selittyä sillä, että inkluusio on käsitteenä melko uusi eivätkä vanhemmat opettajat tunne olevansa valmiita siihen. Siksi Suomessa voisi olla tarpeen kehittää inkluusioon liittyvää täydennyskoulutusta.

Toinen tulosten esiin tuoma ongelma oli japanilaisten aloittelevien opettajien heikompi minäpystyvyys, vaikka heidän on suoriuduttava samasta määrästä vaativia tehtäviä kuin kokeneiden kollegoidensa. Koska havaittiin myös, että Suomessa inkluusioon liittyvä opettajankoulutus vaikuttaa myönteisesti opettajien minäpystyvyyteen ja asenteisiin, tulevaisuudessa voisi olla hyödyllistä kartoittaa tarkemmin suomalaisia opettajankoulutusohjelmia.

M.A. Akie Yadan erityispedagogiikan väitöskirjan "Different Processes Towards Inclusion: A Cross-Cultural Investigation of Teachers' Self-Efficacy in Japan and Finland" tarkastustilaisuus pidetään 28.2.2020 klo 12.00 alkaen Ruusupuiston salissa RUU D101 Juho. Vastaväittäjänä professori Markku Jahnukainen (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Hannu Savolainen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Julkaisu: Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 194, Jyväskylä 2020, ISSN 2489-9003; ISBN 978-951-39-8073-3 (PDF.) Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8073-3 (PDF).

Taustatietoa:

Akie Yada suoritti Bachelor of Arts in Education -tutkinnon Aoyama Gakuinin yliopistossa vuonna 2005. Hän valmistui samasta yliopistosta maisteriksi kliinisestä psykologiasta vuonna 2007 ja maisteriksi erityisopetuksesta Jyväskylän yliopistosta vuonna 2015. Hän on työskennellyt kliinisenä psykologina Japanissa.

Yada on ollut tohtorikoulutettavana Jyväskylän yliopistossa vuosina 2015-2020.

Lisätietoja:

Akie Yada, ado.eika@gmail.com, 0468895590

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Akie Yada. Kuvaaja Anniina Liimatainen.
Akie Yada. Kuvaaja Anniina Liimatainen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopisto saa 200 000 euron lahjoituksen koronavirusnäytteiden analysoimiseen27.3.2020 17:40:57 EETTutkimus

LähiTapiola Keski-Suomi lahjoittaa Jyväskylän yliopistolle 200 000 euroa koronavirusnäytteiden analysointimenetelmien kehittämiseen. Lahjoituksen avulla yliopiston laboratoriossa bio- ja ympäristötieteiden laitoksella voidaan aloittaa koronavirustestien analysointi, mikäli yhteiskunnallinen terveydenhoidon tilanne sitä vaatii. Laboratorion valmius mahdollistaa Suomen koronavirustestaamisen kapasiteetin merkittävän lisäämisen.

Tutkimus kaivoi esille unohdetun palan bakteeritautien hoidon historiaa – faageilla hoidettiin menestyksekkäästi punatautia26.3.2020 11:03:26 EETTutkimus

Viruspandemian riehuessa on hyvä muistaa, että suuri osa viruksista on ihmisille haitattomia tai jopa hyödyllisiä. Bakteereita infektoivien virusten eli faagien avulla voidaan torjua tauteja aiheuttavia bakteereita. Jyväskylän yliopiston tutkimus valotti uudessa nousussa olevan faagiterapian historiaa. Tutkimuksessa selvisi, että faagiterapia oli yleisesti ja menestyksellisesti käytössä Brasiliassa 1920-1940. Tutkimus julkaisiin Lancet Infectious Diseases –lehdessä maaliskuussa 2020.

Magis-mobiilipeli – hyvinvointitaitoja lapsille koronan keskellä24.3.2020 11:33:50 EETTiedote

Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Vaasanseudun mielenterveysseuran yhteistyössä kehittämä Magis – Maaginen seikkailu mobiilipeli on laadittu lasten hyvinvoinnin edistämiseen ja koulukiusaamisen ehkäisemiseen. Peli on nyt saatavilla ilmaiseksi suomen, ruotsin ja englanninkielisenä sekä Google Play -kaupasta että App Storesta tai selainversiona osoitteesta https://magisgame.com/

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme