Väitös: 7.8.2020 Verkkoyhteisöt lisäävät matkakohteen houkuttelevuutta

Monet matkailijat käyttävät verkossa toimivia matkayhteisöjä tiedonhakuvälineinään matkakohteen yksityiskohtia selvittäessä. Tällä he uskovat saavan kohteesta ajantasaisimman, olennaisimman ja hyödyllisimmän tiedon.
Väitöstutkimus tarkastelee asioita, jotka kannustavat kuluttajia osallistumaan tällaisten yhteisöjen toimintaan. Tarkasteltavana on niin yhteisöön osallistumiseen johtaneet asiat, kuin jatkuva vuorovaikutus yhteisössä siihen liittymisen jälkeen.
Tulosten mukaan verkon ulkopuolisilla taustatekijöillä on suuri vaikutus kuluttajan kiinnostukseen verkon matkayhteisöistä.
– Verkon ulkopuolella tapahtuvat aktiviteetit ovat tärkeitä muodostaessa verkkoympäristön toimintamekanismeja. Positiiviset kokemukset kannustavat kuluttajia jakamaan niitä eteenpäin matkayhteisöissä, sekä suosittelemaan sekä yhteisöjä että matkakohteita eteenpäin, kertoo tutkijatohtori Dandison Ukpabi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Viisasta turismia
Hyvät matkakohteet keräävät luonnollisesti myös pääsääntöisesti hyviä arvosteluja. Tutkimus suosittaakin turistikohteille viimeistään nyt päivittymistä nykyajan ns. smart-turismia tukevaksi kohteeksi. Tämä alkaa saatavilla olevalla langattomalla internetyhteydellä verkossa.
– Moskova, New York, Hong Kong ja Barcelona ovat esimerkkejä kaupungeista jotka tarjoavat jo nyt ilmaista langatonta verkkoa kaikille. Tämä on asettanut riman muille kaupungeille. Matkailuun liittyvät yritykset ja paikat kuten hotellit, ravintolat, puistot ja muut turistikohteet ovat tämän innostamana siirtyneet entistä jouhevammin osaksi samaa verkostoa, Ukpabi kertoo.
Mobiilidata on Suomessa paitsi poikkeuksellisen halpaa, sitä myös käytetään eniten asukasta kohden koko maailmassa. Tämä on luonut hyvän pohjan smart-turismiin siirtymiseen turistikohteissa ympäri Suomen kaupunkeja.
– ”Fiksussa” turistikohteessa suurin hyöty on asiakkaan saama personoitu palvelu. Tämä mahdollistaa myös yrityksille uusia tapoja kehittää palveluaan ja rakentaa imagoaan positiivisen asiakaskokemuksen kautta. Vaivaton pääsy internetiin ja positiivisen matkakokemuksen jakaminen on imagon rakentajana todella tehokas, kertoo Ukpabi.
M.Sc. Dandison Ukpabin markkinoinnin väitöskirjan "Exploring consumer motivations, engagement and customer value in online brand communities: A perspective from tourism, travel and hospitality Services" tarkastustilaisuus järjestetään Agoran Lea Pulkkisen salissa 7.8. klo 12-16. Vastaväittäjänä KTT, dosentti, johtava tutkija Maria Antikainen (VTT) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa.
Lisätietoja
Dandison Ukpabi (englanniksi)
dandison.c.ukpabi@jyu.fi
+358469545966
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Iiro VuoriViestinnän asiantuntija / kauppakorkeakoulu
Puh:040 805 4636iiro.p.l.vuori@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
I vår kan du söka till universitetsstudier i tyska, franska och ryska på universitetet, även utan tidigare språkkunskaper10.12.2025 10:25:23 EET | Tiedote
Universiteten förnyar studierna i främmande språk. I den gemensamma ansökan våren 2026 kan du söka till examensprogrammen i tyska, franska och ryska utan tidigare kunskaper i språken. Syftet med reformen är att stärka kompetensen inom främmande språk och kulturer i Finland.
Ensi keväänä yliopistoon voi hakea opiskelemaan saksaa, ranskaa ja venäjää, vaikka ei olisi aikaisempaa kielitaitoa10.12.2025 10:07:08 EET | Tiedote
Yliopistot tekevät merkittävän muutoksen vieraiden kielten opiskeluun: kevään 2026 yhteishaussa voi hakea opiskelemaan saksan, ranskan ja venäjän tutkinto-ohjelmiin ilman aiempaa osaamista kyseisistä kielistä. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa vieraiden kielten ja kulttuurien asiantuntijuutta Suomessa.
Vanhemmaksi tuleminen hankaloittaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista – mutta ei estä aikomusta hankkia toista lasta9.12.2025 10:56:48 EET | Tiedote
Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen muuttuu esikoislapsen myötä haastavammaksi. Juuri julkaistun Jyväskylän yliopiston pitkittäistutkimuksen mukaan tämä ei kuitenkaan heijastu kielteisesti suomalaisvanhempien aikeisiin hankkia toinen lapsi.
Teachers and Language Minority Parents form different perceptions of children's Finnish language skills in early childhood education and care9.12.2025 10:23:33 EET | Tiedote
When a child from a language minority family starts early childhood education and care (ECEC), they begin not only a new everyday life, but also a journey of language learning. A new study for University of Jyväskylä reveals how the Finnish language skills of children from language minority families are assessed in ECEC and what kind of tensions this creates between parents and early childhood educators.
Jyväskylän yliopisto mukana läpimurrossa: atomiytimen magneettisuus mitattu uudella tavalla9.12.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Ensimmäistä kertaa on onnistuttu havaitsemaan, miten magneettisuus jakautuu atomin ytimen sisällä molekyylimittausten avulla. Läpimurto voi edistää ydinfysiikan tutkimusta, sillä nyt on olemassa todisteita siitä, että ytimen rakennetta voidaan tutkia molekyylien avulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

