Jyväskylän yliopisto

Väitös: 7.8.2020 Verkkoyhteisöt lisäävät matkakohteen houkuttelevuutta

Jaa
Sosiaalisen median rooli matkakohteita kartuttaessa kasvaa jatkuvasti. Verkossa toimivat erilaiset yhteisöt toimivat ajantasaisina ja interaktiivisina tietokantoina reissaajille. Äkkiseltään pieneltä tuntuvat asiat, kuten langattoman verkon saatavuus matkakohteeseen saapuessa voi kasvattaa kohteen suosiota näissä puskaradioissa. Tämä voi myös hyödyttää turismia Suomessa.

Monet matkailijat käyttävät verkossa toimivia matkayhteisöjä tiedonhakuvälineinään matkakohteen yksityiskohtia selvittäessä. Tällä he uskovat saavan kohteesta ajantasaisimman, olennaisimman ja hyödyllisimmän tiedon.

Väitöstutkimus tarkastelee asioita, jotka kannustavat kuluttajia osallistumaan tällaisten yhteisöjen toimintaan. Tarkasteltavana on niin yhteisöön osallistumiseen johtaneet asiat, kuin jatkuva vuorovaikutus yhteisössä siihen liittymisen jälkeen.

Tulosten mukaan verkon ulkopuolisilla taustatekijöillä on suuri vaikutus kuluttajan kiinnostukseen verkon matkayhteisöistä.

– Verkon ulkopuolella tapahtuvat aktiviteetit ovat tärkeitä muodostaessa verkkoympäristön toimintamekanismeja. Positiiviset kokemukset kannustavat kuluttajia jakamaan niitä eteenpäin matkayhteisöissä, sekä suosittelemaan sekä yhteisöjä että matkakohteita eteenpäin, kertoo tutkijatohtori Dandison Ukpabi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Viisasta turismia

Hyvät matkakohteet keräävät luonnollisesti myös pääsääntöisesti hyviä arvosteluja. Tutkimus suosittaakin turistikohteille viimeistään nyt päivittymistä nykyajan ns. smart-turismia tukevaksi kohteeksi. Tämä alkaa saatavilla olevalla langattomalla internetyhteydellä verkossa.

– Moskova, New York, Hong Kong ja Barcelona ovat esimerkkejä kaupungeista jotka tarjoavat jo nyt ilmaista langatonta verkkoa kaikille. Tämä on asettanut riman muille kaupungeille. Matkailuun liittyvät yritykset ja paikat kuten hotellit, ravintolat, puistot ja muut turistikohteet ovat tämän innostamana siirtyneet entistä jouhevammin osaksi samaa verkostoa, Ukpabi kertoo.

Mobiilidata on Suomessa paitsi poikkeuksellisen halpaa, sitä myös käytetään eniten asukasta kohden koko maailmassa. Tämä on luonut hyvän pohjan smart-turismiin siirtymiseen turistikohteissa ympäri Suomen kaupunkeja.

– ”Fiksussa” turistikohteessa suurin hyöty on asiakkaan saama personoitu palvelu. Tämä mahdollistaa myös yrityksille uusia tapoja kehittää palveluaan ja rakentaa imagoaan positiivisen asiakaskokemuksen kautta. Vaivaton pääsy internetiin ja positiivisen matkakokemuksen jakaminen on imagon rakentajana todella tehokas, kertoo Ukpabi.

M.Sc. Dandison Ukpabin markkinoinnin väitöskirjan "Exploring consumer motivations, engagement and customer value in online brand communities: A perspective from tourism, travel and hospitality Services" tarkastustilaisuus järjestetään Agoran Lea Pulkkisen salissa 7.8. klo 12-16. Vastaväittäjänä KTT, dosentti, johtava tutkija Maria Antikainen (VTT) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa.

Lisätietoja
Dandison Ukpabi (englanniksi)
dandison.c.ukpabi@jyu.fi
+358469545966

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye