Väitös: 7.8.2020 Verkkoyhteisöt lisäävät matkakohteen houkuttelevuutta

Monet matkailijat käyttävät verkossa toimivia matkayhteisöjä tiedonhakuvälineinään matkakohteen yksityiskohtia selvittäessä. Tällä he uskovat saavan kohteesta ajantasaisimman, olennaisimman ja hyödyllisimmän tiedon.
Väitöstutkimus tarkastelee asioita, jotka kannustavat kuluttajia osallistumaan tällaisten yhteisöjen toimintaan. Tarkasteltavana on niin yhteisöön osallistumiseen johtaneet asiat, kuin jatkuva vuorovaikutus yhteisössä siihen liittymisen jälkeen.
Tulosten mukaan verkon ulkopuolisilla taustatekijöillä on suuri vaikutus kuluttajan kiinnostukseen verkon matkayhteisöistä.
– Verkon ulkopuolella tapahtuvat aktiviteetit ovat tärkeitä muodostaessa verkkoympäristön toimintamekanismeja. Positiiviset kokemukset kannustavat kuluttajia jakamaan niitä eteenpäin matkayhteisöissä, sekä suosittelemaan sekä yhteisöjä että matkakohteita eteenpäin, kertoo tutkijatohtori Dandison Ukpabi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Viisasta turismia
Hyvät matkakohteet keräävät luonnollisesti myös pääsääntöisesti hyviä arvosteluja. Tutkimus suosittaakin turistikohteille viimeistään nyt päivittymistä nykyajan ns. smart-turismia tukevaksi kohteeksi. Tämä alkaa saatavilla olevalla langattomalla internetyhteydellä verkossa.
– Moskova, New York, Hong Kong ja Barcelona ovat esimerkkejä kaupungeista jotka tarjoavat jo nyt ilmaista langatonta verkkoa kaikille. Tämä on asettanut riman muille kaupungeille. Matkailuun liittyvät yritykset ja paikat kuten hotellit, ravintolat, puistot ja muut turistikohteet ovat tämän innostamana siirtyneet entistä jouhevammin osaksi samaa verkostoa, Ukpabi kertoo.
Mobiilidata on Suomessa paitsi poikkeuksellisen halpaa, sitä myös käytetään eniten asukasta kohden koko maailmassa. Tämä on luonut hyvän pohjan smart-turismiin siirtymiseen turistikohteissa ympäri Suomen kaupunkeja.
– ”Fiksussa” turistikohteessa suurin hyöty on asiakkaan saama personoitu palvelu. Tämä mahdollistaa myös yrityksille uusia tapoja kehittää palveluaan ja rakentaa imagoaan positiivisen asiakaskokemuksen kautta. Vaivaton pääsy internetiin ja positiivisen matkakokemuksen jakaminen on imagon rakentajana todella tehokas, kertoo Ukpabi.
M.Sc. Dandison Ukpabin markkinoinnin väitöskirjan "Exploring consumer motivations, engagement and customer value in online brand communities: A perspective from tourism, travel and hospitality Services" tarkastustilaisuus järjestetään Agoran Lea Pulkkisen salissa 7.8. klo 12-16. Vastaväittäjänä KTT, dosentti, johtava tutkija Maria Antikainen (VTT) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa.
Lisätietoja
Dandison Ukpabi (englanniksi)
dandison.c.ukpabi@jyu.fi
+358469545966
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Iiro VuoriViestinnän asiantuntija / kauppakorkeakoulu
Puh:040 805 4636iiro.p.l.vuori@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimus: Talousjohto tarvitsee eettisissä tilanteissa selviytymiseen myös etiikkaan liittyvää koulutusta11.11.2025 10:38:04 EET | Tiedote
KTM Heljä Syrén tarkastelee Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään laskentatoimen ja yritysrahoituksen väitöskirjassaan talousjohdon ammattilaisen työssään kohtaamia eettisiä tilanteita ja niiden ratkaisemiseen liittyvää eettistä päätöksentekoa. Tutkimuksen mukaan selviytyäkseen eettisissä haasteissa laskentatoimen ammattilainen tarvitsee tuekseen koulutusta, jossa käsitellään ”kovan ammattiosaamisen” rinnalla myös etiikkaa. Lisäksi eettisessä päätöksenteossa auttavat organisaation sosiaalipsykologisten prosessien tunnistaminen ja eettisen arvioinnin strategioiden hallitseminen.
EU-rahoitus selvittää siittiöiden ryhmäkäyttäytymistä11.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Tutkijatohtori Varpu Pärssinen on saanut yli 200 000 euron EU-rahoituksen tutkimukseen, jossa selvitetään, miksi joidenkin eläinlajien siittiöt muodostavat laajoja ryhmiä ikään kuin solujen välistä yhteistyötä tehden. Tutkimus lisää ymmärrystä lisääntymisbiologian evolutiivisista mekanismeista.
Mielen hyvinvointi ja huolenpito toisista yhteydessä työssä jatkamisen toiveisiin10.11.2025 13:31:10 EET | Tiedote
Gerontologian tutkimuskeskuksessa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehty tutkimus osoitti, että generatiivisuus – halu huolehtia seuraavasta sukupolvesta – sekä mielen hyvinvointi ovat merkityksellisiä tekijöitä työssä jatkamisen näkökulmasta.
Väitöstutkimus: Nykykirjallisuuden queer-kerronta voi vastustaa kertojan sukupuolittamista7.11.2025 07:58:00 EET | Tiedote
FM Joonas Säntin väitöskirja käsittelee nykykirjallisuuden poikkeusilmiöitä, mutta yhdistää ne laajempaan analyysiin kertojien sukupuolittamisesta ja yhteiskuntakriittisen kertomustieteen haasteista. Sukupuolettomat kertojat haastavat ja vastustavat lukijoiden tulkinnallisia kehyksiä.
Väitöstutkimus: Yritysten kiertotaloussiirtymää jarruttavat ristiriidat taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä - ristiriidoissa piilee myös muutosvoimaa6.11.2025 09:33:59 EET | Tiedote
KTM Noora Piila tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yritysten ympäristöjohtamisen väitöskirjassaan kiertotalousmaturiteetin eri vaiheissa olevien suomalaisyritysten pyrkimyksiä ja haasteita kiertotaloussiirtymään liittyen. Tulosten valossa yritysten toimenpiteet jäävät pienipiirteisiksi johtuen taloudellisen ja ympäristöön liittyvän arvonluonnin välillä koetuista ristiriidoista, eli paradokseista. Näissä paradokseissa piilee kuitenkin myös positiivista muutosvoimaa, jonka valjastaminen yrityksissä edellyttää yhteiskunnan tukea ja vahvaa sidosryhmäyhteistyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

