Väitös: Maaseudun paikkaseksikkyys vetoaa trenditietoisiin kaupunkilaisiin

– Maaseudun paikkaseksikkyys on uusi, perinteisestä poikkeava tapa käsitteellistää maaseutua. Paikkaseksikkyys hyödyntää uskottavaa ja kiinnostavaa visuaalisuutta, kaupungin ja maaseudun välisten mielikuvien sekoittumista ja millenniaalien sukupolvikokemusta, sanoo 2. kesäkuuta Vaasan yliopistossa väittelevä Tuomas Honkaniemi.
– Nämä ominaisuudet luovat uutta maaseutukuvaa, joka puhuttelee erityisesti trenditietoisia nuorempia kaupunkilaisia, joiden ei ehkä perinteisesti ole ajateltu olevan kiinnostuneita maaseudusta.
Paikkaseksikkäillä yrityksillä positiivinen vaikutus maaseutuun
Honkaniemen mukaan uutta paikkaseksikästä maaseutukuvaa ovat luomassa maaseudulla eri aloilla toimivat yritykset, jotka hyödyntävät markkinoinnissaan ja visuaalisessa ilmeessään vahvasti paikallisuuteen liitettyjä ominaisuuksia.
Paikkaseksikkyyttä hyödyntävien yritysten toiminnalla on positiivinen mielikuvallinen vaikutus maaseutuun. Tällaisia yrityksiä löytyi etenkin kuluttajatuotteita valmistavista yrityksistä, kuten Kyrö Distillery, hunajaa valmistava Sugardaddies, huonekaluyritys Hakola ja designyritys Myssyfarmi.
– Maaseutu näyttäytyy vaikutteiden antajana ja myös kiinnostavana. Yrityksillä on tärkeä rooli erityisesti maaseutuun liitettävien uskottavien merkitysten luojana.
Maaseutumaisuus ja kaupunkimaisuus sekoittuvat
Maaseudun ja kaupungin välinen merkitysten sekoittuminen ilmenee maaseutumaisuuden ja kaupunkimaisuuden tilallisina paikantumina. Yritykset tuovat maaseutua kaupunkiin ja kaupunkia maaseudulle.
– Tämä tarkoittaa sitä, että paikantumien kautta maaseutuun ja kaupunkiin muodostuu merkityssuhteita, joissa maaseutumaisuus ja kaupunkimaisuus nähdään sekoittuvina ja toisiaan täydentävinä. Esimerkiksi urbaaneja piirteitä omaava musiikkifestivaali maaseudulla tai paikkaseksikkään yrityksen tuotteen myyminen kaupunkimaisessa ympäristössä ovat esimerkkejä tästä.
Maaseutu otettava mielikuvallisesti vakavasti
Päivitetylle tulkinnalle maaseudusta on kysyntää. Honkaniemen mukaan olisi tärkeää, että tutkimuksessa ja kehittämisessä maaseutu nähtäisiin laaja-alaisesti osana suomalaista yhteiskuntaa.
– Maaseutua on usein esitetty ideaaliksi paikaksi elää. Perinteinen, heinälatoromantiikalla ja Suomi-Filmien estetiikalla sävytetty mielikuva maaseudusta on kuitenkin jäänyt naiiviksi ja suppeaksi. Maaseudun merkitystä ei tulisi myöskään lähestyä ainoastaan luontoa, henkistä hyvinvointia tai alkutuotantoa painottavista näkökulmista. Maaseudun elinvoimalle on tärkeää, että se otetaan paitsi toiminnallisesti myös mielikuvallisesti vakavasti.
Tuomas Honkaniemen artikkeliväitöskirjassa tutkitaan maaseudun ja kaupungin välisten suhteiden kulttuurisia, toiminnallisia ja merkityksellisiä sekoittumia relationaalisuuden viitekehyksessä. Väitöskirjan aineisto koostuu yritysten ja maaseudulla vaikuttavien valokuitutoimijoiden teemahaastatteluista, Kyrö Distilleryn verkkosivujen valokuva-analyysistä sekä kuluttajien fokusryhmähaastatteluista.
Väitöskirja
Honkaniemi, Tuomas (2023) Maaseutuja kaupungissa – Paikkaseksikkyys-ilmiön relationaalinen tulkinta. Acta Wasaensia 508. Väitöskirja. Vaasan yliopisto.
Väitöstilaisuus
HTM Tuomas Honkaniemen väitöstutkimus “Maaseutuja kaupungissa – Paikkaseksikkyys-ilmiön relationaalinen tulkinta” tarkastetaan perjantaina 2.6.2023 klo 12 Vaasan yliopiston Wolff-auditoriossa.
Väitöstilaisuuden seuraaminen on mahdollista myös etäyhteyden kautta: Zoom, salasana: 389812
Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii tutkimusjohtaja, dosentti Sulevi Riukulehto (Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti) ja kustoksena yliopistonlehtori Ilkka Luoto.
Lisätiedot
Tuomas Honkaniemi, puh. 050 5326 794, 029 449 8608, tuomas.honkaniemi@uwasa.fi
Tuomas Honkaniemi on syntynyt Vaasassa vuonna 1988. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Vaasan Lyseon lukiosta vuonna 2007 ja valmistui hallintotieteiden maisteriksi Vaasan yliopistosta vuonna 2014. Hän toimii nykyään yliopisto-opettajana aluetieteen oppiaineessa Vaasan yliopistossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka KalmiTiedeviestinnän asiantuntijaVaasan yliopisto / Viestintä, brändi ja markkinointi
Puh:0294498231riikka.kalmi@uwasa.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan yliopisto
Julkisjohtajan on saatava toimijat pois poteroistaan3.11.2025 12:04:57 EET | Tiedote
Sote-uudistus ja tiukka talous pakottavat kunnat ja hyvinvointialueet uudenlaiseen yhteistyöhön. Vaasan yliopistossa tarkastettava Eija Mattilan tuore väitöstutkimus osoittaa, että johtajan on nyt onnistuttava kahdella rintamalla: paitsi ulkoisten verkostojen johtamisessa, myös oman organisaation sisäisen kulttuurin muuttamisessa palveluintegraatiota tukevaksi.
Vaasan tiedekarnevaalit järjestetään 7.–8. marraskuuta – tapahtuma tuo tieteen keskelle kaupunkia29.10.2025 12:24:52 EET | Tiedote
Vaasan tiedekarnevaalit järjestetään 7.–8. marraskuuta 2025. Nyt jo kolmatta kertaa järjestettävän tapahtuman tavoitteena on tuoda tutkimusta suurelle yleisölle tutuksi ymmärrettävällä ja kiinnostavalla tavalla.
Olli-Pekka Ruuskanen taloustieteen professoriksi Vaasan yliopistoon: ”Talousosaaminen on tärkeä yhteiskunnallisen resilienssin perusta”29.10.2025 08:42:34 EET | Tiedote
Taloustieteilijä Olli-Pekka Ruuskanen on aloittanut Vaasan yliopiston taloustieteen professorina syyskuussa. Hänen asiantuntemuksensa kytkeytyy vahvasti ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin, kuten talousosaamisen vahvistamiseen, digitaalisen talousympäristön riskeihin sekä oikeudenmukaiseen vihreään siirtymään. Ruuskasen professuuri on osa-aikainen ja määräaikainen.
Vaasan yliopiston hallitukseen valittiin kokeneita vaikuttajia liike-elämästä ja julkiselta sektorilta27.10.2025 12:17:36 EET | Tiedote
Vaasan yliopiston hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuoliset jäsenet kaudelle 2026–2029 on valittu yliopistokollegion kokouksessa 20. lokakuuta. Valituilla hallitusjäsenillä on monipuolista, korkeatasoista ja ajankohtaista osaamista talouselämästä, teknologiateollisuudesta ja julkishallinnosta. Heidän taustansa ja asiantuntemuksensa tukevat vahvasti Vaasan yliopiston strategisia tavoitteita ja kehitystä kohti entistä vaikuttavampaa ja kansainvälisesti verkottunutta tutkimusyliopistoa.
Kansainvälisillä markkinoilla kilpailijoista voi tulla kumppaneita27.10.2025 09:46:27 EET | Tiedote
Kilpailijoiden välinen yhteistyö voi kuulostaa ristiriitaiselta, mutta se voi myös olla kansainvälisen menestyksen edellytys. Vaasan yliopistossa väittelevä Shuwei Jiang tarkastelee väitöskirjassaan, miten eurooppalaiset ja kiinalaiset yritykset hyödyntävät kilpailun ja yhteistyön yhdistelmää, ja miksi luottamuksen ja itsesuojelun tasapaino on ratkaisevan tärkeää molemmille osapuolille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




