Väitöstutkimus: Organisaatiokulttuurilla on sekä muutosta tukeva että hidastava rooli allianssiprojektin implementointivaiheissa

Perjantaina 24.5.2019 Aalto yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassa "The Role of Organizational Culture in Transformation. Two case study in the context of retail and construction industries" tarkastellaan organisaatiokulttuurin roolia muutostilanteessa. Väitöskirjan on laatinut Kiinteistöalan Koulutussäätiön rehtori Jaana Lehto.

Tapaustutkimuksessa käsitellään organisaatiokulttuurin roolia transformaatiossa, tarkemmin yrityskaupan integraatiovaiheessa (kaupanala) sekä allianssiprojektin kehitys- ja implementointivaiheissa (rakennusala).

Organisaatiokulttuurin roolia transformaatiossa kuvattiin arvioimalla, oliko rooli muutosta estävä vai sitä tukeva. Johtopäätöksenä todettiin, että olettamukset roolista eivät olleet täysin yhteneväiset, vaan tutkimuksen merkittävimmät implikaatiot olivat kulttuuristen yhteentörmäysten eritahtisuus ja kulttuurin erilaiset roolit organisaation rakennetta noudattavissa rinnakkaisissa integraatioprosesseissa.

Rakennusalan tutkimuskohteessa omistajien ja eri sidosryhmien erilaiset taustat ja kulttuurilliset perustat hidastivat tasapainon löytämistä. Vahva panostus organisaatiokulttuurin kehittämiseen vaikutti kuitenkin siihen, että projektitiimin organisaatiokulttuurista muodostui melko yhtenäisenä muutosta tukeva. Samanaikaisesti kenttäorganisaation toimintaa leimasi varsin erilainen kulttuurillinen käyttäytymisnormisto.

Organisaatiokulttuuri on varsin kontekstisidonnainen teema. Vähittäiskauppa ja rakentaminen edustavat merkittäviä toimialoja, mutta vaikka nämä alat ovat henkilöstövaltaisia, niiden parissa on tehty vain vähän organisaatiokulttuuria koskevaa tutkimusta. Tässä tutkimuksessa organisaatiokulttuurin kontekstisidonnaisuutta analysoitiin mm. omistajakulttuurin näkökulmasta ja huomioimalla eri sidosryhmien vaikutus sekä kulttuuriset normit, arvot ja perusoletukset.

Kiinko yhdistää uusimman tutkitun tiedon, tuoreen asiantuntemuksen ja liiketoiminnan tarpeet luoden ajantasaisia, tulevaisuuteen tähtääviä koulutus- ja työelämäpalveluita. Näin viemme eteenpäin suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan osaamista. Sadoissa vuosittaisissa seminaareissa ja koulutuksissa yritykset kohtaavat alan johtavat asiantuntijat niin Suomesta kuin ulkomailta.

KUTSU MEDIALLE: Kiinteistöalan huipputapahtuma Kiinteistöalan Vuosiseminaari Tampereella 7.-8.11.201923.10.2019 15:59:08 EESTKutsu

Kiinteistöalan Vuosiseminaarissa kohtaavat kiinteistö- ja rakennusalan johtavat asiantuntijat ja päättäjät. Nostamme esille mm. konkreettisia toimia ja näkökulmia ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Kiinteistöala tuottaa suuren osan päästöistä, mutta haluamme ja pystymme tuottamaan myös ratkaisuja. Alan suurin vuosittainen tapahtuma vie jo 24. kerran eteenpäin koko kiinteistö- ja rakennusalan osaamista tuoden Suomeen uusinta tietotaitoa ja näkemyksiä.

Mediakutsu: Tervetuloa Rakennuttaminen 2019 -seminaariin Tampere-talolle 17.-18.1.2019 kuulemaan ja haastattelemaan alan huippuasiantuntijoita14.1.2019 14:01:58 EETKutsu

RAKENNUTTAMINEN 2019 on RAKLIn ja Kiinkon järjestämä vuosittainen kiinteistö-, rakentamis- ja infra-alan johdon sekä asiantuntijoiden kahden päivän tapaamisfoorumi, joka järjestetään Tampere-talolla 17.-18.1.2019. Tapahtuma on noussut Suomen merkittävimmäksi rakennuttamisen tapahtumaksi tarjoten kohtaamispaikan alan johtaville asiantuntijoille niin Suomesta kuin kansainvälisesti. Tänä vuonna Tampere-taloon kokoontuu yli 300 osallistujaa.