Väkevä esikoisromaani kertoo sukupolvet ylittävistä traumaketjuista sekä niiden katkaisemisesta

Minna Marsh muistuttaa tarinallaan siitä, että ei ole koskaan liian myöhäistä taistella merkityksellisen elämän puolesta.
”Henkäys – Selviytymistarina särkyneille” (Basam Books 2021)

”Olen kirjoittanut elämästäni niin kuin olen sen kokenut ja muistanut. Olen käyttänyt luovaa vapautta kuvaillessani yksityiskohtia taittuvassa muurahaisessa tai ruokaa valuvassa seinässä, mutta suuret linjat ja minuun taotut tapahtumat olen pyrkinyt kuvailemaan mahdollisimman tarkasti sellaisina kuin ne tapahtuivat.

Samaan aikaan olen pelännyt henkeni edestä kertoa tarinaani, jota olen
kantanut betonipylväänä lapaluideni välissä.”

Minna Marshin Henkäys Selviytymistarina särkyneille (Basam Books 2021) on väkevä omaelämäkerrallinen esikoisromaani lapsen pirstaloituneesta todellisuudesta sulkeutuneessa pikkukaupungissa, jossa vain moniväkivaltainen isä tuntuu tietävän totuuden. Äiti kehottaa tyttöä katkaisemaan sukupolvelta toiselle siirtyvän ongelmaketjun, mutta miestään palvova äiti ei kuitenkaan kerro, miten se tehdään. Tyttö pakenee kodin ulkopuoliseen maailmaan, Elvis Presleyn ääneen ja missien hymyihin. Mutta miten tappava viha sammutetaan? Voiko itseään enää löytää vuosikymmeniä kestäneen pakomatkan jälkeen?

Marshin esikoisromaani on vuosisadan mittainen hybriditeksti, joka kutsuu lukijaa tutkimaan syyllisyyttä, pelkoa ja häpeää. Kirjassa käsitellään vaikeita aiheita: väkivaltaa, kodin insestistä ilmapiiriä sekä koston pelossa elämistä. Henkäys on pysäyttävä kuvaus siitä, mitä sukupolvet ylittävät traumat voivatkaan saada aikaan.

”Mutta miksi yksi selviytyy ja toinen ei? Mikä on toivon ja elämänhalun merkitys? Toivon, että Henkäys tarjoaa näihin kysymyksiin muutaman vankan vastauksen.”

Minna Marsh on mentaalivalmennuksen uranuurtaja Suomessa. Hän auttaa asiakkaitaan tekemään maaleja, johtamaan yrityksiä ja vapautumaan sisäisistä solmuista. Mentaalivalmennus on ratkaisukeskeistä henkistä kuntoilua, jonka seurauksena ihminen voi saavuttaa ulkoisia tavoitteitaan ja ennen kaikkea pelastaa oman elämänsä. Marshilta on aiemmin ilmestynyt kolme tietokirjaa: Miksi maali ei synny? (2014), Mentaaliherätys! (2015) ja Intohimo (2017).

”Henkäys – Selviytymistarina särkyneille” (Basam Books 2021)