Väkivaltatyön foorumi - merkittävin ajankohtaisseminaari väkivallan teemoista

Väkivaltatyön foorumi 30.-31.8. kokoaa tänä vuonna 220 ammattilaista ympäri Suomea Liikuntakeskus Pajulahteen, Lahteen. 18. kerran järjestettävän valtakunnallisen foorumin teemana on ”Lähisuhdeväkivalta on kansallinen häpeä- tavoitteena turvallisuus.” Yhdessä käyty keskustelu ja ajatusten vaihto vahvistaa eri toimijoiden osaamista lähisuhdeväkivaltatyön kentällä.

Lähisuhdeväkivallan ehkäisevä työ ja väkivaltaa kokeneiden auttaminen on kehittynyt viime vuosina niin Päijät-Hämeessä kuin koko maassa isoin harppauksin.  Muutosta parempaan on tapahtunut sekä ammattilaisten asenteissa että apua tarjoavien yhteistyössä.

– Ammattilaiset tunnistavat väkivallan entistä paremmin, väkivalta otetaan rohkeammin puheeksi ja taidot ovat karttuneet, iloitsee Jukka Ihalainen, Lahden ensi- ja turvakoti ry:n toiminnanjohtaja.

Päijät-Hämeessä perheiden auttamisen lähtökohdaksi on otettu turvallisuus. Turvattomuus voi joskus liittyä väkivaltaan, toisinaan ei. Ihmisten kokemusten kysyminen ja kuuleminen on tärkeä alku keskustelulle  ja yhdessä asiakkaan kanssa pitäisi miettiä sopivaa apua. Pääasia on koko palvelujärjestelmän aktiivisuus ja tietoisuus väkivallasta. Väkivaltaa kokeneita autetaan monipuolisesti. Lahden ensi- ja turvakoti ry:n eri työmuodoissa autetaan vuosittain noin 1000 perhettä.

Ensi- ja turvakotien liiton ylläpitämissä 11 turvakodissa sai apua vuonna 2016 2227 ja väkivaltatyön avopalveluissa apua sai 2790 henkilöä. Kokonaisuutta täydentää valtakunnallisesti palveleva verkkoauttaminen ja tietoa väkivallasta kokoava Nettiturvakoti. Esimerkiksi kahdesti viikossa palveleva Nettiturvakodin Chat auttaa anonyymisti matalalla kynnyksellä väkivaltaa kokeneita.

Poimintoja ohjelmasta

Ke 30.8., klo 12-14 teemana Asenteet
Kysymykseen miten suomalaisten asenteet lasten fyysiseen ja henkiseen kurittamiseen ovat muuttuneet tulee vastaamaan Sauli Hyvärinen Lastensuojelun Keskusliitosta. Amnestyssä työskentelevä Pia Puu Oksanen pohtii puheenvuorossaan, miten asenteet vaikuttavat ja kuinka ihminen halutessaan kuulua joukkoon omaksuu ryhmän ajattelutavan. Kokonaisuuden lopuksi tuodaan terveisiä Nuorten väkivaltafoorumista, missä kuultiin väkivaltaa kokeneiden nuorten ajatuksia väkivallasta selviämisestä.

To 31.8., klo 9-11 teemana Tiedot ja taidot
Miksi uudet ja uudet sukupolvet kohtelevat toisiaan väkivaltaisesti ja kuinka siitä päästäisiin? Vastauksia pohtimassa on turvakodissa työskennellyt perheterapeutti Timo Rytkönen. Kasvatuksellisesta väkivallasta ja sen ehkäisystä on puhumassa Satu Keisala ja pariskuntien kanssa tehtävästä työstä kertoo kriisityöntekijä ja perheterapeutti Antti Kiviniemi.

To 31.8., klo 12-14 teemana Henkinen väkivalta
Miten tuetaan kiusaamista koulussa tai työelämässä kohdanneita? Teemasta alustamassa Kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkusta Saija Salmi. Henkisestä väkivallasta kertoo lastenpsykiatri Jukka Mäkelä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Foorumin järjestävät Lahden Ensi- ja turvakoti ry, Ensi- ja turvakotien liitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Foorumi järjestetään Liikuntakeskus Pajulahdessa, Lahdessa (os. Pajulahdentie 167, 15560 Nastola).

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan!

Median ilmoittautumiset: Laura Kouri, tiedottaja, Ensi- ja turvakotien liitto, p. 040 7099498, laura.kouri@etkl.fi

Väkivaltayön foorumin koko ohjelma.

Jukka Ihalainen
toiminnanjohtaja, Lahden ensi- ja turvakoti ry
p. 050 911 2521, jukka.ihalainen@letk.fi

Sirpa Knaappila
turvakodin johtaja, Lahden ensi- ja turvakoti ry
p. 044 357 8560, sirpa.knaappila@letk.fi

Tiina Muukkonen
kehittämispäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto ry
p. 044 526 5256, tiina.muukkonen@etkl.fi

Lahden ensi- ja turvakoti toimii Lahdessa sekä Päijät-Hämeen alueella erilaisen tuen tarpeessa olevien lasten ja perheiden auttamiseksi.

Kutsu medioille 16.1: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.1.2018 11:08Kutsu

Rovaniemen ja Kemin vastaanottokeskuksissa asuu parhaillaan 59 perhettä, joissa on yli 100 lasta. Molemmat keskukset ovat niin sanottuja odotusajan keskuksia, joissa asutaan pidempään ja odotetaan päätöstä turvapaikkahakemukseen. Keskuksia ylläpitää SPR Lapin piiri. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme turvapaikanhakijaperheiden elämästä ja arjesta vastaanottokeskuksessa. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Vaikeuksissa olevat vauvaperheet saavat apua Helsingin ensikodista19.12.2017 11:05Tiedote

Vallilan ensikodissa on syksyn aikana ollut tavallista vähemmän apua tarvitsevia vauvaperheitä. Tilanne ihmetyttää Helsingin ensikoti ry:tä, sillä esimerkiksi Helsingissä tehdään noin 15 000 lastensuojeluilmoitusta vuodessa. - Apua tarvitsevat perheet eivät ole loppuneet, mutta palvelua ostavien kuntien taloustilanne näkyy myös ensikodissa. Kunnat pyrkivät auttamaan perheitä omien palvelujensa turvin silloinkin, kun ne eivät ole riittävän intensiivisiä. Perheille voidaan tarjota tukea kotiin muutamana päivänä viikossa, vaikka tuen tarve olisi ympärivuorokautinen. Perheet ovat erilaisia, ja niin tulee olla perheille tarjottavien palvelujenkin, sanoo Helsingin ensikoti ry:n toiminnanjohtaja Kirsi-Maria Manninen.

Uhkaavien erotilanteiden tunnistaminen ja riskien arviointi keskeistä - Ensi- ja turvakotien liitto julkaisee perusteoksen vainon uhrien auttajille12.12.2017 08:00Tiedote

Parisuhteen väkivalta voi jatkua myös eron jälkeen. Vainoaja voi uhkailla, seurata, tarkkailla tai ottaa toistuvasti yhteyttä ahdistavalla tai pelottavalla tavalla. Vainoaja voi myös yltyä hengenvaaralliseen väkivaltaan. Nykyään on olemassa keinoja tunnistaa vainoajat, jotka todennäköisesti käyttävät fyysistä väkivaltaa, ja suojella uhreja, mutta niitä ei pystytä käyttämään kattavasti kaikkialla Suomessa. Erityisesti lapseen kohdistuvan vainon arvioimiseksi ei ole välineitä.