Vakoilukirjallisuuden mestarin viimeiseksi jäänyt romaani

Viimeinen henkäys (Silverview) on upea loppusoitto 1900-luvun hienoimman jännityskirjailijan uralle. The Guardian valitsi kirjan vuoden 2021 viiden parhaimman jännityskirjan joukkoon, ja myös Barack Obama valitsi sen kesän 2022 lukulistalleen.

Viimeinen henkäys julkaistaan 14.9.

John le Carrén viimeinen romaani julkaistiin hänen kuolemansa jälkeen, viikolla, jolloin hän olisi täyttänyt 90 vuotta. Teoksen viimeisteli julkaisukuntoon le Carrén poika Nick Cornwell, kirjailija hänkin.

Lontoon Cityssä vaurastunut ja rahamaailmaan kyllästynyt Julian Lawndsley on ostanut pienestä merenrantakaupungista piskuisen kirjakaupan, vaikka hän ei tiedäkään kirjallisuudesta juuri mitään. Kauppaan ilmestyy eksentrinen puolalainen emigrantti, joka kävi koulua Julian isän kanssa ja jonka kuolemaisillaan oleva vaimo on brittien tiedustelupalvelun entinen päällikkö. Pariskunnan hämärä menneisyys nousee uudelleen esiin, kun kotimaantiedustelun päällikkö alkaa penkoa vanhaa tietovuotoa.

Le Carrén jäähyväisissä viimeinen juonenkäänne yllättää ja solmii yhteen samalla kirjailijan koko uran. Samalla teos alleviivaa sitä, että le Carré oli oman aikakautensa tärkeimpiä kirjailijoita genrestä riippumatta.

Todella nautinnollinen kirja... painokas vetoomus, joka iskee suoraan luihin ja ytimiin ja tekee kipeää. John le Carré ei jättänyt maailmalle vain mukaansatempaavaa romaania, hän jätti meille myös varoituksen.” – Washington Post

”[LeCarréa] on usein pidetty yhtenä hienoimmista kirjailijoista toisen maailmansodan jälkeen, piste.“  – New York Times Book Review

Viimeinen henkäys julkaistaan 14.9.
Kirjan kansikuva

Suomalaisten siirtolaisnaisten kohtalot olivat kovia – ihmiskauppaa, päihteitä ja lapsenmurhia avataan Jenni Stammeierin historiateoksessa19.10.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Jenni Stammeierin teos pureutuu Anna Jokisen mysteerin kautta myös muihin suomalaisnaisten koskettaviin kohtaloihin. Rapakon takana suomalaiset naiset päätyivät salakapakan pitäjiksi, prostituoiduiksi ja ihmiskaupan uhreiksi. Päihteet ja sosiaaliset ongelmat olivat myös läsnä. Köyhästä Suomesta unelmiensa maahan lähteneet yksinäiset siirtolaisnaiset olivat uuden maan suurkaupungeissa hyvin haavoittuvaisessa asemassa.