Valaisinasennuksiin apua interaktiivisella videolla

Monessa kodissa tulee eteen tilanteita, joissa kattovalaisimen asentaminen ei olekaan niin helppoa kuin kuvittelisi. Katosta tulevien johdinten värit saattavat poiketa totutusta tai niiden määrä aiheuttaa epävarmuutta.

Valaisimen  asentaminen ei aina ole helppoa: johdinten värit ja lukumäärä voivat poiketa totutusta. Jos on vähääkään epäilyksiä omasta osaamisesta, on hyvä pyytää paikalle sähköasentaja. Kuva: Emmi Virtanen.
Valaisimen asentaminen ei aina ole helppoa: johdinten värit ja lukumäärä voivat poiketa totutusta. Jos on vähääkään epäilyksiä omasta osaamisesta, on hyvä pyytää paikalle sähköasentaja. Kuva: Emmi Virtanen.

STEK.fi:ssä julkaistussa Asenna valaisin itse - interaktiivisessa videossa on esitetty yleisimmät tilanteet, joiden eteen kattovalaisinta asentava todennäköisesti joutuu.

Vaikka kuvallisia ohjeita valaisinasennuksiin löytyy niin STEKin, Tukesin kuin kaupallistenkin toimijoiden verkkosivuilta, on niiden seuraaminen koettu vaikeaksi. Nyt julkaistuun interaktiiviseen videoon on liitetty muutama tarkentava teksti, mutta muuten sisältö on pyritty pitämään visuaalisesti mahdollisimman selkeänä ja yksiselitteisenä.

Yksinkertaisiakin valaisinasennuksia tekevän täytyy sähköturvallisuuslain mukaan olla perehtynyt töiden tekemiseen ja niiden sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin. Mikäli asennukseen liittyy tulkinnanvaraisuutta tai mahdollisuus vaarallisiin kytkentöihin, on syytä aina olla yhteydessä sähköasentajaan.

Valaisinasennuksiin liittyvät kysymykset ovat kaikkien yleisimpiä STEK.fi:n Kysy sähköstä – palstalla esitetyistä kysymyksistä. Selkeiden ohjeiden puute tunnistettiin myös Tukesissa, joka on sähköturvallisuutta valvova viranomainen.

Video on syntynyt yhteistyössä Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskuksen STEK ry:n, Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) sekä sähköteknisestä standardoinnista Suomessa vastaavan Seskon kanssa.

Asenna valaisin itse - video: https://stek.fi/asenna-valaisin-itse-video

Kysy sähköstä- palstalle voi jättää asiantuntijan vastattavaksi kysymyksiä tavallisista kodin sähköasioista: https://stek.fi/kysy-sahkosta/

Lisätietoja;
Viestintäpäällikkö Kirsi Gimishanov