Välfärdsområdena övervakas systematiskt
Granskningen fokuserar på tillgången till specialiserad vård, primärvård och mun- och tandvård. När det gäller barnskyddet granskas framför allt personaldimensioneringen, tiderna för handläggning av ärenden och tillgången till tjänster samt hur smidigt samarbetet mellan olika parter som arbetar med barn och familjer löper. Fokus i rådgivningsbyråtjänsterna och skol- och studerandehälsovården ligger på tillgången till tjänster. När det gäller hemvården inriktas granskningen på personalens tillräcklighet och kompetens samt tjänsternas kvalitet.
I tillsynen 2023 utreder man också på vilket sätt egenkontrollen har organiserats i välfärdsområdena och vilka resurser som är tillgängliga för kontrollen. Dessutom utreder man om de lagstadgade programmen för egenkontroll och de planer för egenkontroll som ingår i de lagstadgade programmen har gjorts upp och på vilket sätt de genomförs.
Välfärdsområdena svarar genom egenkontroll för tillsynen av alla tjänster som de skaffat som köpta tjänster eller som de själva producerar. Bestämmelser om tillsynsuppgiften finns i lagen om ordnande av social- och hälsovård.
Nyckelord
Kontakter
Tuula Kotimäki, överinspektör, 0295 209 316
Kirsti Tolonen, gruppchef, 0295 209 215
Bilder
Länkar
Om
PB 43
00521 Helsingfors
https://www.valvira.fi/web/sv
Valvira är ett centralt ämbetsverk som hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Valvira övervakar tillbörligheten av verksamheten inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, alkoholnäringen samt miljö- och hälsoskyddet. Vi beviljar tillstånd inom social- och hälsovårdens förvaltningsområde och handleder regionförvaltningsverken i syfte att skapa enhetlig tillstånds-, styrnings- och tillsynspraxis i hela landet.
Följ Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Över 2 600 registreringsansökningar från tjänsteproducenter inom social- och hälsovården har behandlats24.4.2024 14:59:25 EEST | Tiedote
Behandlingen fortsätter i ansökningskön för det nya registret över tjänsteproducenter. Nu har över 2 600 ansökningar som kommit in till Soteri avgjorts. Soteri, det nya registret över tjänsteproducenter, har snart varit i bruk i fyra månader.
Nästan 1 500 registreringsansökningar från tjänsteproducenter inom social- och hälsovården har behandlats27.3.2024 10:30:55 EET | Tiedote
Nu har nästan 1 500 ansökningar till det nya tjänsteproducentregistret för social- och hälsovården Soteri avgjorts. Antalet ansökningar som väntar på behandling är fortfarande högt, cirka 3 400, men ökningen är på väg att avta.
Valvira meddelar ett föreläggande: Tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård ska höjas till den lagstadgade nivån21.3.2024 09:25:02 EET | Tiedote
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira ålägger fjorton välfärdsområden och HUS-sammanslutningen att göra tillgången till icke-brådskande specialiserad sjukvård förenlig med lagen senast den 31 mars 2025. De ska ge Valvira en redogörelse för åtgärderna och uppdaterade uppgifter om uppföljningen av tillgången till vård senast den 16 april 2025.
Åtgärdandet av anhopningen av ansökningar för registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården fortsätter29.2.2024 16:31:37 EET | Tiedote
Ansökningar om registrering av tjänsteproducenter inom social- och hälsovården i det nya Soteri-registret inkommer fortfarande i stora mängder och det kommer att ta länge att behandla dem. Sammanlagt har över 600 ansökningar behandlats, men antalet ansökningar i kö har ökat ytterligare. För närvarande väntar cirka 2950 ansökningar på behandling. Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri har varit i bruk i två månader.
Välfärdsområdenas egenkontroll fungerar i varierande utsträckning20.2.2024 12:17:09 EET | Tiedote
Kvaliteten på och omfattningen av välfärdsområdenas egenkontroll varierar. Även organiseringen av och resurserna för egenkontrollen varierar stort. Välfärdsområdena kan inte helt genom egenkontroll trygga lika tillgång till tjänsterna och att tjänsterna är tillräckliga. Enligt lagen svarar välfärdsområdena för tillsynen av alla tjänster som de skaffar som köpta tjänster eller som de själv producerar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum