Valinnanvapaus on viittä vaille valmis

- Uusi valinnanvapauslakiesitys on kohtalaisen hyvä. On pk-yrittäjien ja kaikkien suomalaisten etu, että sote-uudistus saataisiin sen myötä vihdoin valmiiksi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Hallituksen esitys valinnanvapauslainsäädäännöksi annettiin eduskunnalle tänään. Suomen Yrittäjien mukaan lakiesitys mahdollistaa hyvin pk-yrittäjyyden sosiaali- ja terveysalalla tulevaisuudessa. Asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin sääntely on lakiesityksessä pääosin kohdillaan.

Sote-keskusten kohdalta löytyy vielä yksityiskohta, joka on korjattava: lakiesityksen mukaan sote-keskuksessa sosiaaliohjausta ja -neuvontaa antavan henkilön on oltava palvelussuhteessa sote-keskukseen.

- Tarkoittaako tämä, että sosiaalialan ammattihenkilö ei voi toimia ammatinharjoittaja-yrittäjänä osana sote-keskusta samoin kuin esimerkiksi lääkäri voi? Miksi tällainen ero? Suomen Yrittäjien elinkeinoasioidenpäällikkö Susanna Kallama kysyy.

Vaatimus palvelusuhteesta vaikeuttaisi merkittävästi pk-yrittäjien mahdollisuuksia pyörittää sote-keskusta. Valinnanvapauskokeilujen perusteella tiedetään, että esimerkiksi sote-keskus, jossa toimii kolme lääkäriä, ei vielä työllistäisi kokopäiväisesti sosiaalialan ammattihenkilöä.

- Nyt kansanedustajien pitää kysyä itseltään haluavatko he, että Suomen syntyy ihmisläheisiä pk-yrittäjä vetoisia sote-keskuksia vai ei? Jos vastaus on kyllä, pitää eduskunnan yksinkertaisesti poistaa vaatimus pakollisesta työsuhteesta, Kallama toteaa.

Järjestäjälle vahvempi ote

- Valinnanvapauslaki luo hyvän kehikon erilaisten tuottajien toiminnalle. Ratkaisevaa on, miten tulevat maakuntapäättäjät lakia toteuttavat, Mikael Pentikäinen painottaa.

Tavoitteena on, että maakunnat hyödyntävät yrittäjyyttä ja monituottajamallia niin, että palvelujen saatavuus ja laatu paranevat.

- Lain henki on selkeä. Eduskunnan pitää vielä kirjoittaa tämä auki maakuntalakiin: maakunnan järjestämisvastuuseen pitää lisätä vastuu palvelumarkkinoiden toimivuudesta, Pentikäinen vaatii.

- Tämä vahvistaisi maakunnan roolia palvelujen järjestäjänä ja varmistaisi, että maakunnat toimivat lain hengen mukaisesti omissa päätöksissään.

Nykypäättäjien mahdollistettava, että toimijoita on

Jotta valinnanvapaus oikeasti toimii, pitää olla mistä valita.

- Jos halutaan, että valinnanvapauden astuessa voimaan sote-alalla on pieniä yrityksiä, nykypäättäjien pitää antaa niille mahdollisuus pärjätä, Susanna Kallama sanoo.

- On valittava, kilpailutetaanko pk-yritykset hengiltä vai annetaanko niille mahdollisuus menestyä käyttämällä palveluseteliä. Iso sote-yritys voi myydä tappiolla vähän aikaa, kun se tietää, että markkina avautuu kohta. Pieni ei voi, pienyrittäjä elää suoraan työstään, Kallama konkretisoi.

- Jos halutaan, että valinnanvapauden astuessa voimaan sote-alalla on pieniä yrityksiä, nykypäättäjien pitää antaa niille mahdollisuus pärjätä, Susanna Kallama sanoo. Kuva: Markus Sommers
- Uusi valinnanvapauslakiesitys on kohtalaisen hyvä. On pk-yrittäjien ja kaikkien suomalaisten etu, että sote-uudistus saataisiin sen myötä vihdoin valmiiksi, Mikael Pentikäinen sanoo. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.