Valkoposkihanhea koskevien poikkeusten käsittely on meneillään

Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa on työn alla valkoposkihanhihakemusten käsittely. Päätösten antaminen edellyttää pohjatietojen kokoamista ja käsittelyä.

“Tänä vuonna ei ole vielä annettu uusia valkoposkihanhia koskevia poikkeuslupapäätöksiä, sillä tarvittavien tietojen käsittely on kesken. Olemme koonneet päätöksentekoa varten tarvittavaa paikkatietoa, tietoja alueellisista ELY-keskuksista ja Luonnonvarakeskuksesta (LUKE) sekä pyytäneet tarvittavia lisätietoja viljelijöiltä", ylitarkastaja Maria Westerman Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.

”Lupaviranomainen antaa päätökset ajantasaiseen tietoon perustuen. Uusia päätöksiä varten on ollut hankittava täydentävää tietoa muun muassa viime vuoden ampumisten vaikutuksista. Lupahakemuksista ja toimivista karkotusmenetelmistä on pyydetty lausuntoa esim. LUKE:sta. Teimme myös viime syksyn lupakauden jälkeen viljelijöille kyselyn karkotusmenetelmien tehosta, ja tämän aineiston käsittely on LUKE:ssa vielä meneillään”, ylitarkastaja Westerman jatkaa.

Poikkeuksia on viime vuoden aikana jo myönnetty laajoille alueille

Valkoposkihanhien karkottaminen ampumalla ei ole metsästystä vaan ampumalla pyritään tehostamaan muita karkotustoimenpiteitä, jotta voidaan ehkäistä viljelyvahinkoja. Poikkeuksia valkoposkihanhien karkottamiseen viljelyvahinkojen estämiseksi on haettu valkoposkihanhien keskeisellä muuttoreitillä jo varsin laajalle alueelle. Esimerkiksi Keski-Karjalan alueella poikkeusluvat on viime vuoden aikana käsitelty jo 46 prosentille alueen peltoalasta.

Viime syksynä annetut päätökset ovat kaksivuotisia, eli ne ovat voimassa myös tänä keväänä. Syksyllä myönnetyt luvat siis mahdollistavat valkoposkihanhien karkottamisen kevätmuuton aikana reilulla 350 tilalla. Jotta karkotustoimista aiheutuvaa kokonaishäiriötä valkoposkihanhiin ja muuhun lajistoon voidaan arvioida lain edellyttämällä tavalla, tulee hakemuksia käsitellä kokonaisuuksina ja karkotustoimissa, kuten ampumisessa, on otettava huomioon myös muu linnusto.  Kevätmuuton aikana valkoposkihanhia saa annetuilla poikkeusluvilla karkottaa sellaisilla menetelmillä, jotka eivät vaaranna karkotusalueiden pesimälinnuston pesintää eivätkä muun lajiston kevätmuuton aikaista levähdystä.

Varsinais-Suomen ELY-keskukseen on keskitetty kaikki rauhoitettuja lintuja koskevat poikkeuslupa-asiat

Varsinais-Suomen ELY-keskus käsittelee valtakunnallisesti kaikki rauhoitettuja lintuja koskevat poikkeuslupa-asiat. Viime syksynä valkoposkihanhien muuton aikana valkoposkihanhipoikkeukset priorisoitiin kiireellisinä, mistä aiheutui muita lajeja koskevien poikkeusten ruuhkautuminen.

“Valkoposkihanhien päämuutto ajoittuu toukokuulle. Varsinais-Suomen ELY-keskus käsittelee valkoposkihanhia koskevia poikkeuslupia muuttoon mennessä niin paljon kuin käytettävissä olevilla resursseilla on mahdollista. Lupaviranomaisena meidän on kuitenkin huolehdittava siitä, että lupahakemusten käsittely etenee myös muita lajeja koskevien poikkeusten osalta. ELY-keskus on käynnistänyt neuvottelut tehtävän hoitamisen lisävoimavaroista työ- ja elinkeinoministeriön ja ympäristöministeriön kanssa ”, toteaa ylijohtaja Olli Madekivi Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Valkoposkihanhia koskevien poikkeuslupahakemusten määrät ovat nousseet huomattavasti

Vuosina 2018 ja 2019 luvat valkoposkihanhien karkottamiseen käsiteltiin alle kymmenelle tilalle, kun vuonna 2020 lupaa valkoposkihanhien karkottamiseen haettiin yli 500 tilalle. Kaikkiaan rauhoitettuja lintuja koskevia poikkeuslupahakemuksia on Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa vireillä tällä hetkellä 108. Näistä 55 koskee valkoposkihanhia. Monissa tapauksissa yksittäisellä hakemuksella haetaan lupaa valkoposkihanhien karkottamiseen useamman tilan alueelle ja mukana on myös sellaisten tilojen hakemuksia, joiden osalta poikkeamisasia on kertaalleen ratkaistu viime syksynä.

Kaikkia vireillä olevia valkoposkihanhia koskevia hakemuksia ei todennäköisesti ehditä käsitellä ennen kevätmuuttokautta johtuen hakemusten määrästä. Lupaviranomainen pyrkii käsittelemään ensin ne vireillä olevat lupahakemukset, joiden hakijoilla ei ole vielä ollenkaan voimassa olevaa lupaa valkoposkihanhien karkottamiseen.

Valkoposkihanhien aiheuttamien satovahinkojen estäminen ei ratkea pelkillä poikkeusluvilla vaan ratkaisu vaatii tuekseen myös ns. hanhipeltoja, karkotustoimien ja niiden organisoinnin kehittämistä sekä tutkimusta valkoposkihanhien aiheuttamien vahinkojen ehkäisemisestä.

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Maatalouden uudet ympäristösopimukset ovat haettavissa – myös voimassa oleville sopimuksille voi hakea jatkovuotta7.4.2021 14:29:40 EEST | Tiedote

Ympäristösopimukset koostuvat maatalouden vesiensuojelua, maatalousluonnon monimuotoisuutta ja geneettistä monimuotoisuutta edistävistä toimenpiteistä. Maatalousluonnon monimuotoisuuteen sekä maiseman ja kosteikkojen hoitoon liittyviä ympäristösopimuksia on tällä hetkellä voimassa yhteensä 2635 kappaletta noin 34 800 hehtaarilla koko maassa.

Kansainvälisen rekrytoinnin opas työnantajille on julkaistu 7.4.2021. Opas ohjeistaa kattavasti yrityksiä kansainvälisen osaajan rekrytointiin!7.4.2021 11:52:39 EEST | Tiedote

Ensimmäisten kansainvälisten työntekijöiden rekrytointi on haaste monelle yritykselle. Kokka kohti Suomea-hanke (ESR) on tuottanut työ- ja elinkeinoministeriön aloitteesta yritysten rekrytoinnin tueksi oppaan kansainvälisestä rekrytoinnista. Oppaan työstämisessä on ollut mukana laaja joukko viranomaisia ja asiantuntijoita. Oppaasta löytyy kattavasti ohjeita kansainvälisen osaajan rekrytointiin, työn aloitukseen ja viranomaisasioihin. Lisäksi oppaassa käydään läpi rekrytoinnin eettisyyttä ja monimuotoisen työyhteisön hyötyjä. Opas on julkaistu sähköisenä Business Finlandin Internetsivuilla 7.4.2021.

NTM-centralen vädjar till dem som använder förbindelsebåttrafiken att utelämna alla icke-nödvändiga resor, dessutom kommer förbindelsefartygen att få ansiktsmasktvång fr.o.m. 1.431.3.2021 16:10:02 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Förbindelsefartygstrafikens kapacitet är begränsad även under normala förhållanden. Under påsken ökar trafiken, då också fritidsresenärerna i stora skaror reser ut i skärgården. För närvarande finns det en risk att alla intresserade inte får plats på förbindelsefartygen. I synnerhet returtrafiken är enligt tidigare års erfarenheter den största flaskhalsen även med normal kapacitet. NTM-centralen uppmanar därför alla som använder förbindelsefartygstrafiken att undvika alla icke-nödvändiga resor så att alla passagerare får plats ombord på fartygen. Dessutom tas ansiktsmasktvång i bruk på förbindelsefartygen från och med den 1 april.

ELY-keskus vetoaa yhteysalusliikenteen käyttäjiä jättämään pois kaikki ei-välttämättömät matkat, lisäksi yhteysaluksille tulee maskipakko 1.4. alkaen31.3.2021 11:31:38 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Yhteysalusliikenteen kapasiteetti on normaalioloissakin rajallista. Pääsiäisenä liikenne lisääntyy, kun myös vapaa-ajan matkustajat suuntaavat sankoin joukoin saaristoon. Tällä hetkellä riskinä on, että kaikki halukkaat eivät mahdu yhteysalusten kyytiin. Erityisesti paluuliikenne on aikaisempien vuosien kokemusten perusteella normaalikapasiteetillakin suurin pullonkaula. ELY-keskus vetoaakin kaikkia yhteysalusliikennettä käyttäviä välttämään kaikkia ei-välttämättömiä matkoja, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin. Lisäksi yhteysaluksilla otetaan käyttöön maskipakko 1.4. alkaen.

Varsinais-Suomen ELY-keskus myönsi luvan merimetsojen ampumiseen Paraisten Kirkkoselällä Högenin saaren ympäristössä (Varsinais-Suomi, Satakunta)30.3.2021 15:16:46 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on myöntänyt Paraisten-Nauvon kalatalousalueelle poikkeusluvan merimetsojen ampumiseen. Luvalla saa ampua vuodessa 200 merimetsoa. Poikkeuslupa on myönnetty kahdeksi vuodeksi, minkä jälkeen luvan tarvetta ja riittävyyttä voidaan arvioida uudestaan. Ampumislupa on myönnetty Högenin saarelle ja sen ympäristöön Kirkkoselän alueelle, joten toimenpiteiden toteuttajan on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että ampumisella ei aiheuteta vaaraa alueella liikkujille.