Valkoposkihanhien päämuutto ohi

Suomen yli ja ohi muutti arviolta yli puoli miljoonaa valkoposkihanhea.

Valkoposkihanhia muuttomatkalla. Kuva: Ilkka Elo / Pohjois-Karjalan ELY-keskus.

Valkoposkihanhien päämuutto tapahtui tänä keväänä usean päivän aikana, ennusteen mukaisesti 18.–21.5. Muuttopäivinä Itämerellä oli laajoilla alueilla sumua, minkä vuoksi hanhia pysähtyi suurina määrinä merelle odottamaan sään paranemista.

Eniten hanhia havaittiin seuraavissa paikoissa: 18.5. Helsingin Lauttasaaressa 114 000, 20.5. Rautjärven Simpeleellä 113 000 ja 21.5. Porvoon Pellingissä 87 000 valkoposkihanhea sekä määrittämätöntä hanhea. Pääreitti kulki pääkaupunkiseudulta Pohjois-Karjalaan, mutta esim. torstaina 20.5. hanhia meni paljon Venäjän ilmatilassa ja perjantaina 21.5. koilliseen kulkevan muuttoputken leveys ylettyi aina Varkauden korkeudelta kaakkoisrajalle. Päämuuton aikana voidaan arvioida muuttaneen Suomen yli ja ohi yli puoli miljoonaa valkoposkihanhea.

Vielä sunnuntaina 23.5. ja tiistaina 25.5. muutti joitakin tuhansia hanhia. Paikallisia hanhia on edelleen muutamia tuhansia paikoin Itä-Suomessa Parikkalan ja Keski-Karjalan lisäksi Pihtiputaalla, Laukaassa, Kuopiossa sekä Liperissä ja Joensuussa. Nämä jatkavat matkaa sään sen salliessa. Sääennusteet eivät tosin lupaa loppuviikolle kovin hyviä muuttosäitä.

GPS-seurannan valkoposkihanhet todistavat myös pääjoukon menneen, sillä tiistaina 25.5. hollantilaisten arktisten pesimäalueiden lähetinhanhista enää yksi oli Parikkalassa eikä yhtään talvehtimisalueilla. Itämeren piiriin jäävistä pesivistä valkoposkihanhista kolme oli Helsingin seudulla ja yksi Ruotsissa. Turun yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen lähetinhanhista oli 25.5. enää kaksi Pohjois-Karjalassa, loput viidestäkymmenestä jo arktisilla alueilla.

Viikoittaiset tiedotteen loppuvat tämän kevään osalta tähän.

Hanhitilanneraportti on koottu BirdLifen, Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen ja Ilmatieteen laitoksen yhteistyönä, ja se julkaistaan verkossa osoitteessa https://www.birdlife.fi/hanhitilanne/

Mika Pirinen
lajivahinkokoordinaattori, Pohjois-Karjalan ELY-keskus
mika.pirinen(at)ely-keskus.fi

Jari Kontiokorpi
suunnittelija, Pohjois-Karjalan ELY-keskus
jari.kontiokorpi(at)ely-keskus.fi

Valkoposkihanhia muuttomatkalla. Kuva: Ilkka Elo / Pohjois-Karjalan ELY-keskus.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Entrepreneurs’ distress evident in massive increase in need for financial advice7.6.2021 08:19:58 EEST | Press release

The Yrittäjän talousapu counselling service for entrepreneurs provides assistance for business-owners experiencing financial and payment difficulties. The national Talousapu helpline will be augmented with an online service and regional services. Entrepreneurs’ distress has been evident in the telephone service, which has experienced a 350 per cent increase in demand due to the Covid-19 pandemic and the resulting restrictions. The objective is for entrepreneurs to recognise their financial difficulties in time and to have the courage to ask for help.

Företagarnas kris avspeglas i rekordstor efterfrågan på ekonomisk rådgivning7.6.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Företagarens ekonomihjälp erbjuder rådgivning vid ekonomiska problem och betalningssvårigheter. Ekonomihjälpens nationella telefontjänst kompletteras nu med en webbtjänst och regionala tjänster. Företagarnas ekonomiska kris till följd av coronapandemin och restriktionerna märktes tydligt under fjolåret och efterfrågan på telefontjänsten ökade med 350 procent. Målet är att företagare ska reagera på ekonomiska problem i tid och våga be om hjälp.