Valkuaispulaan syytä varautua - viljelysuunnitelmia ehtii vielä muuttaa

Koronapandemian seurauksena maailmanmarkkinoilla on nähtävissä valkuaiskasvien markkinahäiriöitä. Niin soijan kuin rapsinkin saatavuuteen voi tulla haasteita. Öljykasvien satoennuste Euroopan alueella ei lupaa erityisen hyvää satoa tälle vuodelle. Pulaa voi tulla etenkin GMO-vapaista- ja luomurehuraaka-aineista.

Isot maat keräävät varastoihin soijaa. Lisäksi edeltävinä vuosina rapsisadot eivät ole olleet niin hyviä, että voisimme täysin luottaa varastojen riittävyyteen Suomen lisävalkuaistarpeen täyttämiseksi. Vaikka soijan satotasot ja varastotilanne ovat olleet kohtuullisen hyviä, pitäisi soijan päästä liikkumaan normaalisti. Näin ollen Suomessa ei voida varmuudella luottaa siihen, että erityisesti kotieläinsektorin tarpeisiin olisi tarjolla riittävästi lisävalkuaista vuoden 2021 sadonkorjuuseen asti.

EU-alueella myös rapsirouheen saanti on vaikeutumassa isohkojen öljykasvipuristamojen sulkeuduttua dieselin kysynnän romahdettua. Siksi on erittäin tärkeää, että kotieläintilat joko harkitsisivat itse valkuais- ja öljykasvien mukaan ottamista viljelykiertoon tai tekisivät yhteistyötä lähitilojen kanssa.

Erityisen huolestuttavalta tilanne näyttää luomusektorilla ja niillä kotieläintiloilla, jotka ovat sitoutuneet käyttämään GMO-vapaata rehua. Luomu-hyväksyttyjen rehuraaka-aineiden ja IP-soijan markkinoissa nähdään EU:ssa jo nyt pulaa.

MTK:n vilja-asiamies Max Schulmanin mukaan erityisesti rapsirouheen saatavuus uhkaa heiketä, sillä biodieselin kysyntä on sukeltanut koronapandemian seurauksena.

- Polttoaineeseen tarvittavien öljykasvien puristaminen öljyksi on hidastunut merkittävästi. Tämän johdosta puristamoita on jopa suljettu, kertoo Schulman.

Myös nurmen osalta valkuaispitoisuutta voi parantaa uudistus- tai täydennyskylvöjen kohdalla käyttämällä seoksessa valkuaiskasveja, kuten apilaa tai sinimailasta. Myös palkokasveja sisältävällä kokoviljasäilörehulla voi tilan valkuaisomavaraisuutta parantaa.

Koronapandemia voi valitettavasti johtaa siihen, että kotieläintiloilla kärsitään samankaltaisesta rehupulasta kuin kuivan kesän seurauksena vuonna 2018. Tällä kertaa puutetta on lisävalkuaisesta.

- Vastaava tragediaa ala ei kaipaa, vaan nyt on aika harkita uudelleen valkuais- ja öljykasvien viljelyä ja varautua pahimpaan, kehottaa Schulman.

Max Schulman, vilja-asiamies, 040 825 2112
Mari Lukkariniemi, liha-asiantuntija, 040 171 9070
Marjukka Manninen, maitoasiamies, 050 533 8924
Saara Patama, asiantuntija, 044 0539 285
Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, 0400 544 728

What do you want to do ?
New mailCopy

Avomaan kasvissadot parhaimmillaan10.8.2020 12:06:37 EESTTiedote

Avomaalla kasvisten satokausi alkoi keväällä hitaanlaisesti hallaöiden takia, mutta istutuksia ajoittamalla päästiin hyvin eteenpäin. Kesäkuun helteet rasittivat jonkin verran varsinkin salaattikasveja. Heinäkuu puolestaan tarjosi poikkeuksellisen viileää säätä ja sateita, jolloin kasvu hidastui. Toisaalta monet kasvikset, varsinkin kaalit kasvavat viileässä hyvälaatuisina, ja niistä tulee meheviä. Lämpöä vaativat kasvikset, kuten avomaan kurkut ja kesäkurpitsa, kasvoivat heinäkuussa melko hitaaseen tahtiin.

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.