Valkuaispulaan syytä varautua - viljelysuunnitelmia ehtii vielä muuttaa

Koronapandemian seurauksena maailmanmarkkinoilla on nähtävissä valkuaiskasvien markkinahäiriöitä. Niin soijan kuin rapsinkin saatavuuteen voi tulla haasteita. Öljykasvien satoennuste Euroopan alueella ei lupaa erityisen hyvää satoa tälle vuodelle. Pulaa voi tulla etenkin GMO-vapaista- ja luomurehuraaka-aineista.

Isot maat keräävät varastoihin soijaa. Lisäksi edeltävinä vuosina rapsisadot eivät ole olleet niin hyviä, että voisimme täysin luottaa varastojen riittävyyteen Suomen lisävalkuaistarpeen täyttämiseksi. Vaikka soijan satotasot ja varastotilanne ovat olleet kohtuullisen hyviä, pitäisi soijan päästä liikkumaan normaalisti. Näin ollen Suomessa ei voida varmuudella luottaa siihen, että erityisesti kotieläinsektorin tarpeisiin olisi tarjolla riittävästi lisävalkuaista vuoden 2021 sadonkorjuuseen asti.

EU-alueella myös rapsirouheen saanti on vaikeutumassa isohkojen öljykasvipuristamojen sulkeuduttua dieselin kysynnän romahdettua. Siksi on erittäin tärkeää, että kotieläintilat joko harkitsisivat itse valkuais- ja öljykasvien mukaan ottamista viljelykiertoon tai tekisivät yhteistyötä lähitilojen kanssa.

Erityisen huolestuttavalta tilanne näyttää luomusektorilla ja niillä kotieläintiloilla, jotka ovat sitoutuneet käyttämään GMO-vapaata rehua. Luomu-hyväksyttyjen rehuraaka-aineiden ja IP-soijan markkinoissa nähdään EU:ssa jo nyt pulaa.

MTK:n vilja-asiamies Max Schulmanin mukaan erityisesti rapsirouheen saatavuus uhkaa heiketä, sillä biodieselin kysyntä on sukeltanut koronapandemian seurauksena.

- Polttoaineeseen tarvittavien öljykasvien puristaminen öljyksi on hidastunut merkittävästi. Tämän johdosta puristamoita on jopa suljettu, kertoo Schulman.

Myös nurmen osalta valkuaispitoisuutta voi parantaa uudistus- tai täydennyskylvöjen kohdalla käyttämällä seoksessa valkuaiskasveja, kuten apilaa tai sinimailasta. Myös palkokasveja sisältävällä kokoviljasäilörehulla voi tilan valkuaisomavaraisuutta parantaa.

Koronapandemia voi valitettavasti johtaa siihen, että kotieläintiloilla kärsitään samankaltaisesta rehupulasta kuin kuivan kesän seurauksena vuonna 2018. Tällä kertaa puutetta on lisävalkuaisesta.

- Vastaava tragediaa ala ei kaipaa, vaan nyt on aika harkita uudelleen valkuais- ja öljykasvien viljelyä ja varautua pahimpaan, kehottaa Schulman.

Max Schulman, vilja-asiamies, 040 825 2112
Mari Lukkariniemi, liha-asiantuntija, 040 171 9070
Marjukka Manninen, maitoasiamies, 050 533 8924
Saara Patama, asiantuntija, 044 0539 285
Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, 0400 544 728

What do you want to do ?
New mailCopy

Maaseudulle EU:n elvytysrahaa ja EU:n maatalousbudjettiin korotus, mutta kokonaistaso jää silti nykykautta pienemmäksi - turvetuotannon kehittämiselle jopa 200 miljoonan euron rahoitus2.6.2020 16:17:41 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että EU:n komission tänään esittämää elvytyspakettia ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Elvytyspaketin mittakaava vastaa yli viiden vuoden EU-budjettimenoja. Näiden rahojen käyttöön ei kuitenkaan esitetä toimintamalleja eikä pelisääntöjä. MTK:n mielestä EU:n elvytys on tehtävä nykyisiä politiikka-alueita noudattaen ja esitettyä maltillisemmin. Muilta osin finanssipoliittinen elvytys tulisi jättää jäsenmaiden hoidettavaksi. EU:n tulee välttää käytännössä vastikkeettomia tulonsiirtoja.

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.

Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin21.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.