Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilän uutuuskirja "Sweet Song of Harlem"

Palkittu valokuvaaja Jaakko Heikkilä sukeltaa uutuuskirjassaan New Yorkin rosoisen-myyttiseen Harlemiin.

Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut Harlemia, sen elämää ja asukkaita kahden vuosikymmenen ajan. Hänen valokuvissaan tämä New Yorkin pahamaineisenakin tunnettu kaupunginosa näyttää itsestään intiimin ja kodikkaan puolen. Heikkilä on vuosien myötä ystävystynyt läheisesti monien kuvaamiensa ihmisten kanssa ja saanut ainutlaatuisen näköalan heidän koteihinsa ja elämäänsä. Tuloksena on peittelemättömyydessään ja aitoudessaan poikkeuksellinen sarja valokuvia ja lyhyitä lyyrisiä tekstejä, joissa inhimillinen arki värähtelee lämpimän värikylläisenä ja hieman epätodellisena – kuin sadussa. Heikkilälle myönnettiin valokuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2007. Hänen edellinen kirjansa, Venetsian aatelistoa kuvannut Veden kätkemiä huoneita (Kansallismuseo & Maahenki, 2016), oli valtava menestys.

Sweet Song of Harlem | Harlemin lempeä laulu – Jaakko Heikkilä
Kirjoittajat: Eleanor Heartney, Jaakko Heikkilä, Seph Rodney, Ritva Röminger-Czako
englanti, suomi, meänkieli
Parvs 2021

Kirja julkistetaan keskiviikkona 25.8.2021.

Sweet Song of Harlem | Harlemin lempeä laulu  – Jaakko Heikkilä. Parvs, 2021.
Sweet Song of Harlem | Harlemin lempeä laulu – Jaakko Heikkilä. Parvs, 2021.
Jaakko Heikkilä: Amsterdam Avenue, 145th Street, 2001
Jaakko Heikkilä: Amsterdam Avenue, 150th Street, 2001
Jaakko Heikkilä: The Night on 150th Street, 2009
Jaakko Heikkilä: Massey in His Home, 2003
Jaakko Heikkilä: The Portrait Against the Wall, 2001
Jaakko Heikkilä: The Street, 2006
Jaakko Heikkilä: The Street, 2006
Jaakko Heikkilä: Julia in the Living Room, 2003
Jaakko Heikkilä: The Portrait in the Chamber of Cheryl, 2009
Jaakko Heikkilä: The Portrait on 150th Street, 2009
Jaakko Heikkilä: David, Larry and Joe Sailor, 2009

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja11.8.2022 11:04:45 EEST | Tiedote

Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.

Jaakko Heikkilän uutuuskirja on intiimi kurkistus varakkaiden suomalaisten maailmaan4.8.2022 10:35:29 EEST | Tiedote

Palkittu valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut uuteen kirjaansa varakkaita suomalaisia heille omimmissa ja läheisimmissä ympäristöissä. Tuloksena on sarja hätkähdyttävän intiimejä muotokuvia, jotka henkivät Heikkilälle ominaista inhimillistä lämpöä ja koskettavaa runollisuutta. Samalla teos avaa poikkeuksellisen näkymän tavallisesti kätkettyyn varakkaiden ihmisten maailmaan.

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.