Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilän uutuuskirja "Sweet Song of Harlem"

Palkittu valokuvaaja Jaakko Heikkilä sukeltaa uutuuskirjassaan New Yorkin rosoisen-myyttiseen Harlemiin.

Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut Harlemia, sen elämää ja asukkaita kahden vuosikymmenen ajan. Hänen valokuvissaan tämä New Yorkin pahamaineisenakin tunnettu kaupunginosa näyttää itsestään intiimin ja kodikkaan puolen. Heikkilä on vuosien myötä ystävystynyt läheisesti monien kuvaamiensa ihmisten kanssa ja saanut ainutlaatuisen näköalan heidän koteihinsa ja elämäänsä. Tuloksena on peittelemättömyydessään ja aitoudessaan poikkeuksellinen sarja valokuvia ja lyhyitä lyyrisiä tekstejä, joissa inhimillinen arki värähtelee lämpimän värikylläisenä ja hieman epätodellisena – kuin sadussa. Heikkilälle myönnettiin valokuvataiteen valtionpalkinto vuonna 2007. Hänen edellinen kirjansa, Venetsian aatelistoa kuvannut Veden kätkemiä huoneita (Kansallismuseo & Maahenki, 2016), oli valtava menestys.

Sweet Song of Harlem | Harlemin lempeä laulu – Jaakko Heikkilä
Kirjoittajat: Eleanor Heartney, Jaakko Heikkilä, Seph Rodney, Ritva Röminger-Czako
englanti, suomi, meänkieli
Parvs 2021

Kirja julkistetaan keskiviikkona 25.8.2021.

Sweet Song of Harlem | Harlemin lempeä laulu  – Jaakko Heikkilä. Parvs, 2021.
Sweet Song of Harlem | Harlemin lempeä laulu – Jaakko Heikkilä. Parvs, 2021.
Jaakko Heikkilä: Amsterdam Avenue, 145th Street, 2001
Jaakko Heikkilä: Amsterdam Avenue, 150th Street, 2001
Jaakko Heikkilä: The Night on 150th Street, 2009
Jaakko Heikkilä: Massey in His Home, 2003
Jaakko Heikkilä: The Portrait Against the Wall, 2001
Jaakko Heikkilä: The Street, 2006
Jaakko Heikkilä: The Street, 2006
Jaakko Heikkilä: Julia in the Living Room, 2003
Jaakko Heikkilä: The Portrait in the Chamber of Cheryl, 2009
Jaakko Heikkilä: The Portrait on 150th Street, 2009
Jaakko Heikkilä: David, Larry and Joe Sailor, 2009

Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista24.6.2021 16:21:18 EEST | Tiedote

Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä22.6.2021 13:18:28 EEST | Tiedote

Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.