Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – HOK-Elannolla nyt 15 latausasemaa

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden lopussa se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. HOK-Elannon alueella latausasemia on tällä hetkellä 15. Verkosto kasvaa vauhdilla myös vuonna 2022.

Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla. ABC-mobiili on myös sähköauton latauksessa totutun helppokäyttöinen. Latauspiste valitaan selkeän numeroinnin perusteella ja asiointi tapahtuu muutenkin samoin kuin polttonesteitä tankattaessa. ABC-mobiili on ainoa tapa maksaa ABC-latausta, joten mitään muita tunnistautumisvälineitä ei tarvita. Uuden ominaisuuden myötä ABC-mobiili on maailman monipuolisin autoilevaa asiakasta palveleva mobiilisovellus.

– ABC-mobiili toimii nimenomaan ABC-lataus -tunnuksilla varustetuilla latausasemilla. Meillä on myös aiemmin käyttöönotettuja, eri yhteistyökumppanien kanssa toteutettuja latausasemia, joissa lataaminen tapahtuu laitteissa näkyvien ohjeistusten mukaisesti, ketjujohtaja Hannu Houni toteaa.

Maksu vain ladatusta energiasta
ABC-lataus on käyttöönoton alkuvaiheessa ollut maksutonta, kun järjestelmästä on kerätty kokemuksia sen kehittämiseksi. Jatkossa lataaminen ABC-latauspisteissä on maksullista, ja perustuu kilowattitunteihin.

Hinnat näkyvät asemakohtaisesti ABC-mobiilista. ABC-latauksesta saa myös Bonusta, ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.

Latausverkosto laajenee vauhdilla
HOK-Elannon alueella latausverkosto laajenee vauhdilla. Ajantasaisen tiedon verkostosta voi tarkastaa ABC-mobiilista tai ABC-ketjun verkkosivuilta.

– Meidän tavoitteemme on avata tänä vuonna vielä useita latausasemia niin, että vuoden loppuun mennessä asemia on 23 ja niillä latauspisteitä 190. Voimakas verkoston kasvu jatkuu myös ensi vuonna, Houni sanoo.

100-prosenttisesti uusiutuvaa sähköä
S-ryhmän ja HOK-Elannon tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Olennainen osa tätä tavoitetta on, että kaikki käytettävä sähkö on jo nyt uusiutuvaa, pääosin tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä. Näin ollen myös ABC-latauksen käyttäjät ajavat täysin uusiutuvalla sähköllä.

ABC-latauksen lisäksi ABC-ketjun tavoitteena on etsiä muitakin kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa.

Hannu Houni. ketjujohtaja, p. 010 76 60676

Ajatus etäTETistä syntyi HOK-Elannon HR-osastolla -   TAT ja työnantajaliitot jalostivat idean käytäntöön 22.11.2021 10:17:29 EET | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon 22.-26.11.2021. Etäyhteyksien avulla toteutettava kouluviikon pituinen TET-jakso antaa nuorille työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia. EtäTETiin on ilmoittautunut lähes 4 000 yläkoululaista ympäri Suomen.