Valtakunnallinen hoitajapula näkyy Attendo Muurutvirran asumispalveluissa – ikääntyneiden asumispalvelut keskeytetty rekrytoinnin haasteiden takia

Kaikille hoivakodin 23 ikääntyneelle on löydetty korvaava koti. Kehitysvammaisten asumispalvelut jatkuvat ennallaan.

Attendo on päättänyt keskeyttää osan Attendo Muurutvirran Muuruvedellä sijaitsevan yksikön toiminnasta. Attendo Muurutvirta on tuottanut asumispalveluja ikääntyneille ja kehitysvammaisille. Ikäihmisten asumispalvelutoiminnan osalta Attendo teki keskeyttämispäätöksen kuluvan viikon tiistaina.

Attendo ja palvelun tilaaja eli Kuopion kaupunki ovat tehneet tiivistä yhteistyötä ja kaikille 23 ikäihmiselle on korvaava koti. Viimeiset muutot tehdään perjantaina 23.7.

Kehitysvammaisten asumispalvelut jatkuvat hoivakodissa ennallaan.

Valvonnasta vastaava viranomainen eli Itä-Suomen aluehallintovirasto teki yksikköön tarkastuskäynnin, jossa Attendon edustajat totesivat, että yksikön toimintaa joudutaan supistamaan henkilöstöpulan vuoksi.

– Tilanne on todella ikävä asukkaiden, henkilöstön ja tilaajan kannalta, aluejohtaja Tuija Haatainen toteaa.

Haatainen kertoo, että vaikka henkilöpulaa on yritetty ratkaista kiertävillä hoitajilla ja vuokratyövoimalla, on tilanne nyt se, ettei työntekijöitä yksinkertaisesti riitä ikääntyneiden palvelujen tuottamiseen Muuruvedellä.

Keskeytyksen taustalla oleva vaikea hoiva-alan henkilöstöpula koskettaa niin yksityisiä kuin julkisiakin palvelujen tuottajia asumispalveluissa ja kotihoidossa.

– Erityisesti kaupunki- ja kuntataajamien ulkopuolella tai reuna-alueille olevissa yksiköissä henkilöstön saatavuus on haasteellista ja tilanteet yksikössä voivat nopeastikin muuttua niin, ettei työntekijöitä enää saada, Haatainen sanoo.

Kuluneen viikon aikana Muurutvirran ikäihmisten yksikössä on ollut hyvin henkilökuntaa varmistamassa asiakkaiden laadukkaat palvelut muuttoon saakka.

Lisätietoja:

Attendo Oy: Aluejohtaja Tuija Haatainen, 044 445 6157tai tuija.haatainen@attendo.fi.

Kuopion kaupunki: Valvontatarkastaja Kauko Pursiainen, Kuopion kaupunki, kauko.pursiainen@kuopio.fi, 044 718 3202 (puhelimitse tavoitettavissa virka-aikana)

Itä-Suomen aluehallintovirasto: Sosiaalihuollon ylitarkastaja Marko Kumpulainen, etunimi.sukunimi@avi.fi (Vuosilomien ja työtilanteen vuoksi yhteydenotot pyydetään lähettämään sähköpostilla.)