Valtakunnallinen hoitajapula näkyy Attendo Muurutvirran asumispalveluissa – ikääntyneiden asumispalvelut keskeytetty rekrytoinnin haasteiden takia

Kaikille hoivakodin 23 ikääntyneelle on löydetty korvaava koti. Kehitysvammaisten asumispalvelut jatkuvat ennallaan.

Attendo on päättänyt keskeyttää osan Attendo Muurutvirran Muuruvedellä sijaitsevan yksikön toiminnasta. Attendo Muurutvirta on tuottanut asumispalveluja ikääntyneille ja kehitysvammaisille. Ikäihmisten asumispalvelutoiminnan osalta Attendo teki keskeyttämispäätöksen kuluvan viikon tiistaina.

Attendo ja palvelun tilaaja eli Kuopion kaupunki ovat tehneet tiivistä yhteistyötä ja kaikille 23 ikäihmiselle on korvaava koti. Viimeiset muutot tehdään perjantaina 23.7.

Kehitysvammaisten asumispalvelut jatkuvat hoivakodissa ennallaan.

Valvonnasta vastaava viranomainen eli Itä-Suomen aluehallintovirasto teki yksikköön tarkastuskäynnin, jossa Attendon edustajat totesivat, että yksikön toimintaa joudutaan supistamaan henkilöstöpulan vuoksi.

– Tilanne on todella ikävä asukkaiden, henkilöstön ja tilaajan kannalta, aluejohtaja Tuija Haatainen toteaa.

Haatainen kertoo, että vaikka henkilöpulaa on yritetty ratkaista kiertävillä hoitajilla ja vuokratyövoimalla, on tilanne nyt se, ettei työntekijöitä yksinkertaisesti riitä ikääntyneiden palvelujen tuottamiseen Muuruvedellä.

Keskeytyksen taustalla oleva vaikea hoiva-alan henkilöstöpula koskettaa niin yksityisiä kuin julkisiakin palvelujen tuottajia asumispalveluissa ja kotihoidossa.

– Erityisesti kaupunki- ja kuntataajamien ulkopuolella tai reuna-alueille olevissa yksiköissä henkilöstön saatavuus on haasteellista ja tilanteet yksikössä voivat nopeastikin muuttua niin, ettei työntekijöitä enää saada, Haatainen sanoo.

Kuluneen viikon aikana Muurutvirran ikäihmisten yksikössä on ollut hyvin henkilökuntaa varmistamassa asiakkaiden laadukkaat palvelut muuttoon saakka.

Lisätietoja:

Attendo Oy: Aluejohtaja Tuija Haatainen, 044 445 6157tai tuija.haatainen@attendo.fi.

Kuopion kaupunki: Valvontatarkastaja Kauko Pursiainen, Kuopion kaupunki, kauko.pursiainen@kuopio.fi, 044 718 3202 (puhelimitse tavoitettavissa virka-aikana)

Itä-Suomen aluehallintovirasto: Sosiaalihuollon ylitarkastaja Marko Kumpulainen, etunimi.sukunimi@avi.fi (Vuosilomien ja työtilanteen vuoksi yhteydenotot pyydetään lähettämään sähköpostilla.)

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Valvira päätti Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan29.6.2021 11:16:00 EEST | Tiedote

Valvira on päättänyt Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan. Päätöksessään Valvira toteaa Attendon laajamittaisen kehittämisen olleen oikeasuuntaista, joskin henkilöstön riittävyys aiheuttaa edelleen huolta niin Attendolla kuin valvontaviranomaisten keskuudessa. Attendon toiminnan parantaminen lukuisilla toimenpiteillä, kuten johtamisen kehittämisellä ja toimintakulttuurin muuttamisella on vakuuttanut valvontaviranomaiset. Muutoksen johtamista kaikissa Attendo-kodeissa tulee jatkaa systemaattisesti.

Attendo ja Raasepori ovat sopineet Villa Pentbyn palvelutoiminnan siirtymisestä kaupungille12.5.2021 15:59:00 EEST | Tiedote

Attendo ja Raaseporin kaupunki ovat sopineet, että ikäihmisten hoivakoti Villa Pentby siirtyy 24.5.2021 alkaen kaupungin vastuulle. Ratkaisu on asukkaiden asumisjärjestelyiden kannalta paras, sillä he voivat jäädä asumaan Villa Pentbyhyn. Työntekijöiden kanssa käydään liikkeenluovutuksen mukaiset yhteistoimintaneuvottelut; jokaiselle on tarjolla työpaikka kaupungilla. Raasepori vuokraa kiinteistön Attendolta vähintään viideksi vuodeksi.

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.