Foodduck

Valtakunnallinen JÄMÄKISA palkitsi päiväkoteja ja kouluja jätemäärää vähentävistä ja luonnonvaroja säästävistä ideoista

JÄMÄKISAn tavoite oli innostaa kouluja, päiväkoteja, kerhoja sekä ammatillisia oppilaitoksia luovuuteen ja kestävämpien toimintatapojen kehittämiseen. Voittaneita ideoita ovat Aurinkokeräin piharakennuksella, Muovinkerääjä-alus, Ekokahvila sekä Kulutusmittari-puhelinsovellus. JÄMÄKISAn järjestivät Foodduck Oy, ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ja OKKA-säätiö. Voittajat palkittiin 30.5.2018 Finlandia-talolla Helsingissä.

JÄMÄKISAan osallistuneet lapset ja nuoret saivat vapaat kädet suunnitella ryhmätyönä idean, toimintamallin, tuotteen tai palvelun, jonka avulla voidaan tehokkaasti ja helposti edistää resurssiviisautta sekä etsiä jätemäärää vähentäviä ratkaisuja kotona, koulussa tai päiväkodissa. Ratkaisut sai kohdistaa Suomeen tai koko maailmaan.

”Oli erittäin ilahduttavaa ja rohkaisevaa, miten luovia ideoita lapset ja nuoret nostivat esiin yhteisen ympäristömme kestävän kehittämisen varmistamiseksi. Kestävyyshaasteiden ratkaisemiseen tarvitaan juuri tällaista ennakkoluulottomuutta, jota pinttyneet toimintamallit eivät rajoita”, toteaa Sitran johtaja Mari Pantsar, joka toimi JÄMÄKISAn tuomariston puheenjohtajana ja jakoi kisan palkinnot.

Kilpailutöiden kärki oli tasokas ja tasainen. Jaetulle ykkössijalle ja 500 euron stipendin saajiksi valikoituivat seuraavat työt:

• Päiväkoti Piilometsä, Oulu, Aurinkokeräin piharakennuksella
  • Päiväkoti Vihreä, Seinäjoki, Muovinkerääjä-alus
  • Keinumäen koulu, Espoo, Ekokahvila
  • Karan koulu, Riihimäki, Kulutusmittari-puhelinsovellus

Lisäksi tuomaristo jakoi neljä kunniamainintaa. Ne matkaavat Iiksenvaaran kouluun Joensuuhun yhteisön osallistamisesta, Kuutamopolun päiväkotiin Porvooseen ruokakasvatuksesta, Haapahuhdan kouluun Riihimäelle viestinnästä ja Mäntykankaan kouluun Kokkolaan oppimisprosessista.

Palkinnot jaettiin tänään Finlandia-talolla valtioneuvoston kanslian järjestämän Kestävän kehityksen tila ja tulevaisuus & toimikunnan 25-vuotisjuhlavastaanoton yhteydessä.

JÄMÄKISA-idean takana on ekologisen leviteannostelijan kehittänyt Foodduck Oy. FOODDUCK®-leviteannostelija on Suomessa kehitetty ja valmistettu innovaatio. ”Haluamme nostaa esiin Suomea innovaatioiden ja yrittäjyyden maana. Lapsissamme ja nuorissamme kytee valtava kansainvälinen potentiaali. JÄMÄKISAn kautta saimme upeasti esimakua heidän ennakkoluulottomista ja rohkeista ajatuksistaan”, kertoo Foodduck Oy:n toimitusjohtaja Timo Sorsavirta.

Kilpailussa tärkeää lopputuloksen ohella oli oppimisprosessi, jonka tuloksena kilpailutyö syntyi. Kisan kautta kouluilla ja päiväkodeilla oli mahdollista toteuttaa monialaista oppimiskokonaisuutta ja kannustaa luoviin oppimistapoihin, jotka edistävät opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien laaja-alaisen osaamisen ja ilmiölähtöisten oppimiskokonaisuuksien toteutumista.

Yhteistyökumppaneina JÄMÄKISAssa olivat myös Suomalaisen Työn Liitto, Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus. Tuomariston puheenjohtajana toimi Mari Pantsar Sitrasta, ja muut jäsenet olivat Timo Sorsavirta Foodduck Oy:stä, Erkka Laininen OKKA-säätiöstä, Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta, Minna Huttunen Maa- ja Metsätalousministeriöstä, Iitu Kiminki Fee Suomesta ja Katja Viberg Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta. Palkintostipendit lahjoitti Foodduck Oy.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Timo Sorsavirta
toimitusjohtaja, Foodduck Oy
P. 050 414 0004
timo.sorsavirta@foodduck.fi

www.jamakisa.fi
#JÄMÄKISA

Foodduck

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Foodduck

Foodduck Oy vahvassa kasvussa – ostaa laitteidensa teollisuusoikeudet omistavan yhtiön kokonaan omaan omistukseen ja rakennuttaa pakkauslaitoksen Suomeen29.4.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

FOODDUCK®-leviteannostelijoiden teollisuusoikeudet omistava FD Holding Oy palaa kokonaan kotimaiseen omistukseen, kun FOODDUCK®-laitteiden myynnistä ja markkinoinnista vastaava Foodduck Oy ostaa takaisin norjalaisen elintarvikejätti Orklan omistusosuuden FD Holdingista. Kauppa antaa Foodduckille mahdollisuuden toimia joustavasti useiden levitevalmistajien kanssa. Foodduck aloittaa samalla yhteistyön kotimaisen levitevalmistaja Bunge Finland Oy:n kanssa ja jatkaa yhteistyötä Orklan kanssa. Vahvassa kasvuvaiheessa oleva Foodduck rakennuttaa myös oman pakkauslaitoksen Suomeen ja tuo kotimaan markkinoille suomalaiset levitteet.

Foodduck Oy julkisti uuden leviteannostelijan: FOODDUCK® mobile monipuolistaa ja lisää käyttömahdollisuuksia10.3.2017 10:00:00 EET | Tiedote

Suomalainen Foodduck Oy tarjoaa entistä laajemmat mahdollisuudet levitteiden ekologiseen ja hygieeniseen jakeluun. Sen uusi tuote, FOODDUCK® mobile, tuo uusia käyttökohteita FOODDUCK®-laitteille aiemmin tyypillisten kouluruokaloiden ja lounasravintoloiden rinnalle. Pienen kokonsa, laajan levitevalikoimansa ja ladattavan akkunsa ansiosta FOODDUCK® mobile soveltuu esimerkiksi hotelli- ja sairaalakäyttöön. Vuonna 2014 lanseeratun innovatiivisen FOODDUCK®-laitteen tavoin FOODDUCK® mobile vähentää merkittävästi levitehävikkiä ja jätteiden määrää.

Foodduck Oy tuo uudenlaisen leviteannostelijan ravintoloiden leipäpöytiin24.11.2014 08:00:00 EET | Tiedote

Suomalainen FOODDUCK® on täysin uudenlainen leviteannostelija ja älykäs ratkaisu ravintoloiden leipäpöytiin, niin henkilöstöravintoloissa, kouluruokaloissa, palvelukeskuksissa kuin hotellien aamiaisravintoloissa. Se säästää ympäristöä vähentämällä ruokahävikkiä ja jätteiden määrää merkittävästi. Ekologinen Foodduck-leviteannostelija parantaa myös levitepöydän hygieniaa.