Foodduck

Valtakunnallinen JÄMÄKISA palkitsi päiväkoteja ja kouluja jätemäärää vähentävistä ja luonnonvaroja säästävistä ideoista

JÄMÄKISAn tavoite oli innostaa kouluja, päiväkoteja, kerhoja sekä ammatillisia oppilaitoksia luovuuteen ja kestävämpien toimintatapojen kehittämiseen. Voittaneita ideoita ovat Aurinkokeräin piharakennuksella, Muovinkerääjä-alus, Ekokahvila sekä Kulutusmittari-puhelinsovellus. JÄMÄKISAn järjestivät Foodduck Oy, ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ja OKKA-säätiö. Voittajat palkittiin 30.5.2018 Finlandia-talolla Helsingissä.

JÄMÄKISAan osallistuneet lapset ja nuoret saivat vapaat kädet suunnitella ryhmätyönä idean, toimintamallin, tuotteen tai palvelun, jonka avulla voidaan tehokkaasti ja helposti edistää resurssiviisautta sekä etsiä jätemäärää vähentäviä ratkaisuja kotona, koulussa tai päiväkodissa. Ratkaisut sai kohdistaa Suomeen tai koko maailmaan.

”Oli erittäin ilahduttavaa ja rohkaisevaa, miten luovia ideoita lapset ja nuoret nostivat esiin yhteisen ympäristömme kestävän kehittämisen varmistamiseksi. Kestävyyshaasteiden ratkaisemiseen tarvitaan juuri tällaista ennakkoluulottomuutta, jota pinttyneet toimintamallit eivät rajoita”, toteaa Sitran johtaja Mari Pantsar, joka toimi JÄMÄKISAn tuomariston puheenjohtajana ja jakoi kisan palkinnot.

Kilpailutöiden kärki oli tasokas ja tasainen. Jaetulle ykkössijalle ja 500 euron stipendin saajiksi valikoituivat seuraavat työt:

• Päiväkoti Piilometsä, Oulu, Aurinkokeräin piharakennuksella
  • Päiväkoti Vihreä, Seinäjoki, Muovinkerääjä-alus
  • Keinumäen koulu, Espoo, Ekokahvila
  • Karan koulu, Riihimäki, Kulutusmittari-puhelinsovellus

Lisäksi tuomaristo jakoi neljä kunniamainintaa. Ne matkaavat Iiksenvaaran kouluun Joensuuhun yhteisön osallistamisesta, Kuutamopolun päiväkotiin Porvooseen ruokakasvatuksesta, Haapahuhdan kouluun Riihimäelle viestinnästä ja Mäntykankaan kouluun Kokkolaan oppimisprosessista.

Palkinnot jaettiin tänään Finlandia-talolla valtioneuvoston kanslian järjestämän Kestävän kehityksen tila ja tulevaisuus & toimikunnan 25-vuotisjuhlavastaanoton yhteydessä.

JÄMÄKISA-idean takana on ekologisen leviteannostelijan kehittänyt Foodduck Oy. FOODDUCK®-leviteannostelija on Suomessa kehitetty ja valmistettu innovaatio. ”Haluamme nostaa esiin Suomea innovaatioiden ja yrittäjyyden maana. Lapsissamme ja nuorissamme kytee valtava kansainvälinen potentiaali. JÄMÄKISAn kautta saimme upeasti esimakua heidän ennakkoluulottomista ja rohkeista ajatuksistaan”, kertoo Foodduck Oy:n toimitusjohtaja Timo Sorsavirta.

Kilpailussa tärkeää lopputuloksen ohella oli oppimisprosessi, jonka tuloksena kilpailutyö syntyi. Kisan kautta kouluilla ja päiväkodeilla oli mahdollista toteuttaa monialaista oppimiskokonaisuutta ja kannustaa luoviin oppimistapoihin, jotka edistävät opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien laaja-alaisen osaamisen ja ilmiölähtöisten oppimiskokonaisuuksien toteutumista.

Yhteistyökumppaneina JÄMÄKISAssa olivat myös Suomalaisen Työn Liitto, Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus. Tuomariston puheenjohtajana toimi Mari Pantsar Sitrasta, ja muut jäsenet olivat Timo Sorsavirta Foodduck Oy:stä, Erkka Laininen OKKA-säätiöstä, Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta, Minna Huttunen Maa- ja Metsätalousministeriöstä, Iitu Kiminki Fee Suomesta ja Katja Viberg Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksesta. Palkintostipendit lahjoitti Foodduck Oy.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Timo Sorsavirta