Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinto on myönnetty järjestelmälle, joka parantaa alan turvallisuutta onnistumisten avulla

PosiPro-ärjestelmän ovat luoneet Eksote ensihoito ja Awanic Oy. Järjestelmä on otettavissa käyttöön Eksoten lisäksi myös muualla Suomessa.
Palkinnon vastaanottivat Eksoten ensihoidon toimintayksikön esimies Kati Saarikivi ja Eksoten Akuuttisairaalan potilasturvallisuuskoordinaattori Petteri Alavahtola, jotka ovat olleet mukana PosiPro-järjestelmän kehittämisessä alusta alkaen.

Potilastyössä tapahtuvia onnistumisia raportoiva PosiPro-järjestelmä on valittu vuoden 2020 sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon saajaksi. Eksote ensihoidon ja Awanic Oy:n kehittämä järjestelmä raportoi potilastyön onnistumisista ensimmäistä kertaa suomalaisessa terveydenhuollossa. Järjestelmä mahdollistaa tiedonkeräyksen ja -analysoinnin onnistumisiin johtaneista tekijöistä. Näin toimintaa voi kehittää potilasturvallisemmaksi jo ennen kuin mahdollisia vaaratilanteita syntyy.

Palkinnon vastaanottivat Eksoten ensihoidon toimintayksikön esimies Kati Saarikivi ja Eksoten Akuuttisairaalan potilasturvallisuuskoordinaattori Petteri Alavahtola, jotka ovat olleet mukana järjestelmän kehittämisessä alusta alkaen. Palkitseminen tehtiin poikkeuksellisen tilanteen vuoksi virtuaalisesti.

PosiPro-järjestelmän luominen on arvokasta työtä sosiaali- ja terveysalan turvallisuuden puolesta. Systemaattinen tietojen kerääminen tapahtuneiden virheiden ja haittojen lisäksi myös onnistumisista tarjoaa mahdollisuuden työntekijöille ja organisaation johdolle kehittää toimintaansa. Järjestelmän ansiosta on mahdollista tunnistaa, mallintaa ja ottaa käyttöön onnistuneet käytänteet muuallakin organisaatiossa. Lisäksi positiivisen palautteen antamisella on suora yhteys työhyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja työssäjaksamisen parantamiseen. PosiPro on otettavissa käyttöön Eksoten lisäksi myös muualla Suomessa.

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuustoimikunta kiittää koko alaa pandemia-ajan toiminnasta

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuustoimikunta haluaa kiittää vuoden 2020 osalta koko terveydenhuoltoalan henkilöstöä koronatilanteen hoitamisesta.

– Edelleen jatkuva koronaviruspandemia on koetellut terveydenhuoltoalan henkilöstön henkistä ja fyysistä sietokykyä jo lähes vuoden, muistuttaa toimikunnan puheenjohtaja ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin turvallisuuspäällikkö Jussi Rapeli.

Epävarmuuden ja pelon aiheuttama työn kuormitustekijöiden lisääntyminen, työmäärän kasvaminen ja tilanteen edellyttämät poikkeusjärjestelyt sekä huoli omasta ja läheisten voinnista ovat tehneet työskentelystä raskasta ja ahdistavaakin.

– Suomen selviytyminen koronatilanteessa ei ole tapahtunut itsestään vaan se on vaatinut kaikilta työntekijöiltä venymistä päivästä toiseen haasteellisissa olosuhteissa. Vaikka lopullista voittoa taistelussa koronaa vastaan ei vielä olekaan saavutettu, haluaa toimikunta osoittaa arvostuksensa ja kiittää osaltaan jokaista terveydenhuollon ammattilaista tärkeästä ja kallisarvoisesta työstä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, Rapeli kiteyttää.

Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon taustat

Turvallisuuspalkinnon taustalla on sosiaali- ja terveysalan turvallisuustoimikunta, johon kuuluvat Suomen Palopäällystöliitto, sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Kuntaliitto, Mehiläinen hoivapalvelut, pelastustoimi, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Tehy sekä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto. Toimikunnan puheenjohtaja on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin turvallisuuspäällikkö Jussi Rapeli.

Turvallisuustoimikunta myöntää vuosittain Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinnon esimerkillisestä työstä alan turvallisuuden kehittämiseksi. Palkinnon voi saada onnettomuuksien ehkäisytyöstä, tapahtumasta tai toiminnasta, jolla on estetty tai rajoitettu vahinkojen määrää, ansiokkaasta toiminnasta sosiaali- ja terveydenhuoltoalan turvallisuuden kehittämiseksi tai alan turvallisuutta edistävän laitteen, toimintatavan tai vastaavan kehittämisestä. Palkintoa on jaettu vuodesta 2005 alkaen.

Jussi Rapelipuheenjohtaja, Sosiaali- ja terveysalan turvallisuustoimikunta; turvallisuuspäällikkö, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Puh:050 409 2130jussi.rapeli@tyks.fi

Vuoden 2023 Sosiaali- ja terveysalan turvallisuuspalkinto on myönnetty Ikäystävällinen Etelä-Karjala -hankkeen Kaatumisen ehkäisyn toimintamallille10.1.2024 12:57:23 EET | Tiedote

Kaatumisen ehkäisyn toimintamalli on saanut vuoden 2023 turvallisuuspalkinnon. Palkinnon myönsi Suomen Palopäällystöliiton Sosiaali- ja terveysalan turvallisuustoimikunta. Toimintamalli on tuotettu Etelä-Karjalan hyvinvointialueen hallinnoimassa Ikäystävällinen Etelä-Karjala -hankkeessa, ja se on merkittävä panos alueen ikääntyvien asukkaiden turvallisuuden parantamiseksi.

Terveiset Kanadasta: Mitä sinä voisit tehdä metsäpalojen estämiseksi Suomessa?5.7.2023 11:38:14 EEST | Tiedote

Kanadassa kärsitään yhdestä historiansa pahimmasta metsäpalokaudesta. Erittäin vaikeiden palojen taustalla on osaksi luonto ja sään ääri-ilmiöt ja osaksi ihmisten huolimattomuus. Myös Suomessa koettiin tänä keväänä ja kesänä pitkä ja kuiva ajanjakso, jolloin metsäpaloja syttyi ympäri maan. Metsäpalojen yleisimmät syttymissyyt Suomessa liittyvät ihmistoimintaan. Ilmastonmuutos alkaa näkyä myös Suomessa aiempaa pidempinä alkukesän kuivina kausina. City of Red Deerin pelastuslaitoksen johtaja ja Kanadan Palopäällystöliiton puheenjohtaja Ken McMullen kertoo, miten Kanadan paloja vastaan taistellaan ja mitä sinä voisit tehdä metsäpalojen estämiseksi Suomessa.