Parmaco Oy

Valtakunnallisen Unelmien koulu -kilpailun voittaja on Aksel Piikkiöstä

Unelmien koulu -piirustuskilpailuun saivat osallistua kaikki alakouluikäiset 26.8.-31.10.2020. Tekniikka oli vapaa ja työn sai tehdä yksin tai ryhmässä. Töitä saapui yhteensä upeat 294 kappaletta. Raati valitsi monilla tavoilla mielikuvitusta ja aikaa vaatineiden sekä erilaisilla tekniikoilla toteutettujen töiden joukosta kahdentoista kärjen, joiden joukosta voittaja arvottiin. Voittajan koko luokalle on luvassa 2000 euron arvoinen luokkaretkipalkinto. Parmaco ammentaa kilpailutöistä ideoita ja inspiraatiota suunnitteluun.

– Tilojemme käyttäjistä aivan ylivoimainen osuus on lapsia. Mietimme, miten saisimme heidänkin ajatuksiaan ja toiveitaan esiin, ja päätimme järjestää Unelmien koulu -kisan. Töitä on ollut kertakaikkisen riemastuttavaa käydä läpi. Iso kiitos kaikille osallistujille, hehkuttaa päiväkoti- ja koulutiloja rakentavan Parmacon markkinointipäällikkö Lasse Huuhka.
– Ideoinnissa sai irrotella mielin määrin. Katsomme töitä seuraavaksi sillä silmällä, löytyykö niistä sellaisia elementtejä, joita voisimme tulevaisuudessa myös integroida suunnitteluumme. Uskomme, että paras lopputulos syntyy kaikkia osapuolia kuuntelemalla, toteaa Parmacon liiketoiminnan kehityspäällikkö Jaakko Vihola.

Voitto Akselille Piikkiöön

Unelmien koulu -piirustuskilpailun voitti neljäsluokkalainen Aksel Lintula Piikkiöstä. Akselin taidokkaan, eri materiaaleja yhdistävän askartelutyön pääosassa ovat värikäs koulurakennus ja kiinnostava piha skeittiramppeineen, viljelylaatikoineen ja nuotiopaikkoineen. Aksel pitää värikkyyttä oman teoksensa parhaana puolena.
 Ja tykkäisin kyllä, että oma koulunikin olisi vähän värikkäämpi. Ja laavu pihassa olisi aivan mahtava, sen vuoksi rakensin sen tähän työhönkin. Työn ideointi oli helppoa, mutta koulun kasaaminen ja muutenkin eri osien yhdistäminen kuumaliimalla oli välillä tosi hankalaa, kertoo partiota, jalkapalloa ja yleisurheilua harrastava Aksel Lintula.

Iloisesti yllättynyt voittaja

Sorminäppäryyttään ja mielikuvitustaan Aksel kertoo kehittäneensä legojen parissa, ja onpa hän aikaisemmin osallistunut voitokkaasti Lego-kilpailuunkin. Unelmien koulu -kisan voitto tuli Akselille silti täytenä yllätyksenä.
 Oli yllätys, mutta tosi iloinen yllätys. Tuntuu tosi hauskalta, että voitin, Aksel kertoo.
Aksel osallistui Unelmien koulu -kilpailuun äitinsä innostamana. Aluksi heillä oli aikeissa kutsua luokkakavereita mukaan yhteiseen askarteluprojektiin, mutta korona sotki suunnitelmat ja Aksel päätyi tekemään ison työn yksin.

Luokkaretki jo suunnitteilla

Akselin luokassa ei vielä ole juhlittu kilpailun voittoa.
 Luulen silti, että luokkakaverit ovat tosi iloisia palkinnosta. Olemme jo aikaisemmin puhuneet, että kuudennella luokalla lähtisimme luokkaretkelle johonkin kauemmas, mutta vielä emme ole aloittaneet rahankeräystä sitä varten. Tämä palkinto on meille tosi mieluinen, Aksel kertoo.

Lasse Huuhka, markkinointipäällikkö

040 744 2022

lasse.huuhka@parmaco.fi

Tietoja julkaisijasta

Parmaco suunnittelee ja lainaa kunnille tarpeiden mukaan muunneltavia oppimisympäristöjä. Suomen pääkonttori sijaitsee Tampereella ja Ruotsin pääpaikka on Tukholmassa. Parmacon tehtaat sijaitsevat Leppävirralla ja Pyhäjoella. Organisaatiossa työskentelee 200 henkilöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Parmaco Oy

Lainattavan koulun käytönaikainen hiilijalanjälki jopa 50 % pienempi kuin paikalla rakennetun26.5.2020 09:00:00 EEST | Tiedote

Lainattava koulu pärjäsi VTT:n aiemmin (2018) tekemässä hiilijalanjälkiselvityksessä hyvin. Tutkimuksessa verrattiin Parmaco Oy:n lainattavan koulun elinkaaren aikaista hiilijalanjälkeä koulurakennukseen, joka on rakennettu paikalle työmaalla. Tutkimuksen tuloksia ei ole julkistettu aiemmin ja ajankohtaiseksi aiheen nostaa nyt pohdinta talouden elvyttämisestä epidemian jälkeen.