Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Valtakunnallista lähiruokapäivää 10.9. vietetään isosti - yli 300 maatilaa ja maaseudun yritystä avaa ovensa kuluttajille

Mistä ruoka tulee, mitä maatiloilla tapahtuu, millaisia tyyppejä ovat maaseudun erilaiset yrittäjät? Lähiruokapäivänä lauantaina 10.9. juhlistetaan ruuantuottajia, lähiruokaa ja maaseudun elämyksellisyyttä ympäri Suomea.

Päivän aikana voit tutustua maaseudun mahtavaan kirjoon osaavia toimijoita ja lähiruuan rautaisia ammattilaisia. Joukossa on perinteisten maatilojen lisäksi leipomoa, viinitiloja, makeistenvalmistajia, kahviloita, pienpanimoita, hunajantuottajia… Löydät vaikka mitä yllättävää, kun suuntaat Lähiruokapäivän kohteisiin 10. syyskuuta! Lähiruokapäivä on makumatka kotimaisten tuottajien luokse!

Lähiruokapäivä kiinnostaa kotimaisia ruuantuottajia tänäkin vuonna. Tällä hetkellä ilmoittautuneita kohteita on ennätysmäärä ja ilmoittautuneita löytyy jokaisesta Manner-Suomen maakunnasta. Tänä vuonna tapahtumaan osallistuvat tilat ja yritykset löydät helpoiten verkkosivuiltamme osoitteesta: www.lähiruokapäivä.fi

Lähiruokapäivän aikana voit tutustua tarinoihin ja tekijöihin suomalaisen ruuan takana sekä ostaa tuoreita raaka-aineita tai valmiiksi jalostettuja tuotteita suoraan tekijöiltä itseltään. Moni osallistuva yritys antaa kävijöille myös mahdollisuuden tutustua paikan eläimiin, koneisiin ja pihapiiriin. Tervetuloa viettämään kanssamme koko Suomen juhlapäivää, joka on omistettu kotimaiselle ruuantuotannolle ja maaseudulle!

Löydät verkkosivuiltamme ”Hae järjestäjiä” -välilehdeltä kartan sekä hakukoneen, jonka avulla voit etsiä mukaan ilmoittautuneita kohteita esimerkiksi sijainnin tai myytävien tuotteiden kategorioiden avulla. Kurkkaa siis ilmoittautuneet kohteet verkkosivuiltamme, suunnittele mieluisesi Lähiruokapäivän reitti ja suuntaa syyskuussa makumatkalle maalle!

Valtakunnallisen Lähiruokapäivän avajaistapahtuma järjestetään tänä vuonna Kangasalla Raudanmaalla. Avajaistapahtuman teemana on Tulevaisuuden ruuantuottajat ja tapahtumapäivänä pääsemme nauttimaan juhlapuheenvuoroista, musiikkiesityksistä sekä makunystyröitä kihelmöivistä lähiruokaelämyksistä! Tervetuloa Raudanmaan kylätalolle ja Lastenmaatila Pikkupihaan klo 9 alkaen osoitteeseen Ponsantie 1269, 36340 Tohkala. Lue lisää avajaistapahtumasta verkkosivuiltamme ”Avajaistapahtuma” -välilehdeltä.

Heidi Kohtala, Maaseutuverkostopalvelut, heidi.kohtala@ruokavirasto.fi , 050 572 3368

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.