Valtakunnallista omaishoitajien viikkoa vietetään poikkeusajan järjestelyin

Omaishoitajaliiton jäsenyhdistykset ovat vastanneet poikkeustilanteen aiheuttamiin tuen tarpeisiin järjestämällä omaishoitajille tukea koronarajoitukset huomioiden.
Omaishoitajaliiton juhlavideon juontaja, muusikko Joel Hallikainen soittaa Nevin-pojalle ja omaishoitajaäiti Maarit Haapaniemelle. Kuva: Antero Lynne / Focus-Video

Valtakunnallista omaishoitajien viikkoa vietetään 22.–29.11. teemalla Omaishoito koskettaa jokaista. Omaishoito voi tulla osaksi arkea missä tahansa elämänvaiheessa. Suomessa arvioidaan olevan noin 350 000 omaishoitotilannetta.

Teemaviikon avaa omaishoitajien valtakunnallinen kirkkopyhä sunnuntaina 22.11.

Monimuotoista tukea poikkeusaikana

Liiton jäsenyhdistykset järjestävät teemaviikolla koronarajoitukset huomioiden tapahtumia eri puolilla Suomea. Teemaviikon tapahtumat ja muu info löytyvät verkkosivulta www.omaishoitajat.fi/teemaviikko.

”Teemaviikko tuo esiin omaishoitajien merkittävää panosta sekä omaishoitoyhteisön monipuolisia tukimuotoja, joita on lisätty ja kehitetty korona-aikana”, kertoo Omaishoitajaliiton toiminnanjohtaja Sari-Minna Tervonen.

Omaishoitajaliitto ja jäsenyhdistykset tarjoavat muun muassa laajennetusti neuvontaa Kysy omaishoidosta -chatissa, jossa liiton ja yhdistysten ammattilaiset vastaavat kysymyksiin. Lisäksi Omaishoidon vertaischatissa voi puhua mieltä askarruttavia asioita vapaaehtoisten kanssa.

Juhlavideolla keskustelua, musiikkia ja omaishoidon arkea

Valtakunnallisen viikon päätapahtuma on 25.11. kello 13, jolloin julkaistaan juhlavideo teemaviikon verkkosivuilla. Video käsittelee omaishoitoa henkilökuvien, musiikin ja keskustelun avulla. Juontajana ja esiintyjänä toimii muusikko Joel Hallikainen.

Videolla omaishoidon arjesta kertoo poikansa Nevinin, 7, omaishoitajaäiti Maarit Haapaniemi.

”Lähimmiltä ystäviltä, kenellä on sama tilanne, saa sitä kaikkein parasta tukea”, Haapaniemi sanoo.

Videolla esiintyy myös omaishoitaja Rita Kemppi, joka kertoo arjestaan Lewyn kappale -tautia sairastavan Erkki-miehensä kanssa.

”Omaishoitajan päivä ei oikeastaan pääty, päivä kerrallaan katsotaan, missä mennään”, Kemppi kuvailee.

Eduskunnan puhemies tervehtii omaishoitajia

Omaishoitajaliiton 19.11. julkaistavassa Lähellä-lehdessä eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen tervehtii omaishoitajia. Tervehdys on katsottavissa myös videona teemaviikon verkkosivulla 19.11. lähtien.

”Koko eduskunnan ja omasta puolestani haluan kiittää teitä jokaista omaishoitajaa tekemästänne arvokkaasta hoivatyöstä. Työnne ja välittämisenne arvo on korvaamaton sekä läheisillenne että koko Suomelle”, Vehviläinen kiittää tervehdyksessään.

Sari-Minna Tervonen, toiminnanjohtaja, puh. 050 368 4554, sari.tervonen@omaishoitajat.fi
Merja Purhonen, järjestöpäällikkö, puh. 020 7806 522, merja.purhonen@omaishoitajat.fi

Kuvat