Valtaosa suomalaisista ei rajoittaisi lakko-oikeutta missään olosuhteissa
AKT näkee, että Elinkeinoelämän valtuuskunta Evan julkaisema tutkimus on yksiselitteinen. Sen mukaan liki kaksi kolmasosaa eli runsas 61 prosenttia suomalaisista ei halua rajoittaa lakko-oikeutta missään oloissa. Suomalaiset pitävät lakko-oikeutta perusoikeutena.
Lakko-oikeus on suomalaisille perusoikeus ja tärkeä demokratian väline. Suomessa on lakkoiltu lyhyempien työpäivien sekä työntekijöiden sopimusoikeuksien puolesta. Niissä maissa, joissa on vahva ammattiyhdistysliike, hyvinvointi on tasaisesti jakautunutta ja myös heikommassa asemassa olevista kansalaisista huolehditaan. Lakko-oikeuden rajoittaminen on selkeä viesti vahvojen tavoitteesta rajoittaa heikompien oikeuksia. Halutaanko hallitusneuvotteluissa todella lähteä sille tielle?
- Kyse hallitusneuvottelujen halussa rajata lakko-oikeutta ei ole mistään muusta kuin siitä, että poliittiset vastustajat haluavat viedä työntekijöiltä viimeisetkin välineet reagoida, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa.
- Julkisuudessa viljellään käsitystä, että ”aina ne ovat lakossa”, mikä ei pidä paikkaansa. Lakkoihin ei ryhdytä kevein perustein vaan aina viimeisenä keinona. Lakkojen ulkopuolelle myös rajataan turvallisuuteen, terveyteen ja huoltovarmuuteen liittyviä töitä, AKT:n järjestöpäällikkö Juha Häkkinen linjaa.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto muistuttaa faktoista lakkojen suhteen. AKT on ennen helmikuuta lakkoillut palkkojen puolesta edellisen kerran vuonna 2010. Edellinen myötätuntolakko oli vuonna 2019 Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n työtaisteluille. Finnairin viime syksyn ulosmarssin lisäksi on ollut yksittäisten yritysten saartoja. Todellisuus lakkoherkkyydessä on tarua ihmeellisempää.
- Valtaosa suomalaisista on samaa mieltä AKT:n kanssa, eikä halua rajoittaa lakko-oikeutta missään olosuhteissa. Evan tutkimustulosten mukaan rajoittamista vastaan ovat erityisesti nuoret 18-25-vuotiaat jopa 69 prosentin osuudella. Lakko-oikeutta ei saa viedä tulevilta sukupolvilta, Häkkinen sanoo.
Perinteisesti esimerkiksi Tanskassa on ollut enemmän lakkoja kuin Suomessa. Myös Norja on pitkään mennyt ohi menetetyissä työpäivissä. Isossa kuvassa 1990-luvusta alkaen Suomen työtaistelujen määrä, kesto ja menetettyjen työpäivien määrä on vähentynyt.
Työehtosopimukset ovat se mekanismi, jolla solmitaan ja ostetaan työrauha. Jos ammattiliitto ei työehtosopimuksen rauettua saisi osoittaa kantaansa työtaistelulla, olisi Suomi pian EU:n ihmisoikeustuomioistuimessa ja Kansainvälisen työjärjestö ILO:n hampaissa. Periaate yhdistymisvapaudesta on kirjattu ILO:n perustamissopimukseen. Lakko-oikeus tunnustettiin ILO:ssa jo vuonna 1927 nimenomaan osana yhdistymisvapautta.
Poliittiset lakot ovat hyvin harvinaisia, viimeksi niitä on ollut Suomessa vuonna 2018. Poliittisista lakoista on työtuomioistuimen ennakkoratkaisu vuodelta 1973. Silloin AKT vauhditti päivän lakolla työaikalain muutosta ja autoliikenteen lakisääteisiä taukoja. Työtuomioistuin katsoi, ettei AKT:n eduskuntaan kohdistama painostustoimenpide rikkonut työehtosopimuksen työrauhavelvoitetta. Päätös oli linjanveto siitä, että poliittisella lakolla on mahdollisuus puolustaa oikeuksia ja toimia silti lain ja työrauhavelvoitteen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkoAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiJuha HäkkinenJärjestöpäällikköAuto- ja Kuljeutusalan Työntekijäliitto
Puh:0407724636juha.hakkinen@akt.fiAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”16.4.2024 16:24:13 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT katsoo, että Suomen hallitus lisää kehysriihen ratkaisuilla pienituloisten ahdinkoa. Arvonlisäverotuksen korotus on tasavero, joka iskee pienituloisiin ja yhteiskunnan heikoimpiin pahiten. Arvonlisäveron korotus 25,5 prosenttiin vähentää myös ostovoimaa kotimarkkinoilla.
”Pelkäämme, että päättäjät eivät ymmärrä paikallisen sopimisen laajentamisen merkitystä”12.4.2024 16:19:32 EEST | Tiedote
AKT:llä on todellinen huoli, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle, mikäli paikallista sopimista laajennetaan hallituksen esittämällä tavalla. AKT näkee, että nyt kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
AKT jatkaa lakkoja, työehtojen historiallinen heikentyminen uhkaa työntekijöitä27.3.2024 12:03:15 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n jäsenet jatkavat poliittisia lakkoja vielä neljännellä lakkoviikolla. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen sekä joitain polttoainejakelun toimintoja. Henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on nykyisille ja tuleville työntekijöille historiallisen vahingollinen.
AKT jatkaa lakkoja, kyse on heikennyksistä, jotka muuttavat jokaisen suomalaisen työelämän nykyisiltä ja tulevilta sukupolvilta20.3.2024 16:15:39 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ja osa muita satamiin liittyviä työntekijäryhmiä jatkaa poliittisia lakkoja 25.3.-1.4. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on työntekijöille vahingollinen.
AKT vaatii hallitukselta suunnanmuutosta työelämäratkaisuihin6.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ja osa muita satamiin liittyviä työntekijäryhmiä on mukana kaksi viikkoa kestävässä poliittisessa lakossa 11.3. -24.3. Lakko tulee sulkemaan satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoon päädyttiin, koska hallitus ei suostu kuulemaan työntekijöitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme