Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Valtaosa uusista M300-sarjan metrojunista on valmistunut

Jaa
HKL:n tilaamista uusista M300-sarjan metrojunasta valtaosa on saapunut Helsinkiin. Uusia junia on tilattu laajenevan metroliikenteen tarpeisiin.
Kuva: HKL/Markku Laaksonen
Kuva: HKL/Markku Laaksonen

Helsinkiin hankituista 20 uudesta M300-sarjan junasta 13 on jo kuljetettu Suomeen Espanjan Zaragozasta. Viimeiset junat saapuvat Helsinkiin kevään ja kesän 2016 aikana.

M300-sarjan metrojunat ovat nelivaunuisia ja 90 metrin mittaisia, ja niissä on tilaa 576 matkustajalle. Junat ovat kokonaan läpikäveltävä eli vaunusta toiseen vaihtaminen matkan aikana on helppoa. Junissa on myös ilmastointi. Metrojunat toimittaa HKL:lle espanjalainen kiskokalustovalmistaja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. eli CAF.

-Tämä on hieno hetki HKL:lle – puolen vuosisadan juttu. Metrojunahankinnan valmistelu aloitettiin 9 vuotta sitten ja junilla on nyt edessään 40 vuotta palvelua matkustajaliikenteessä. Helsingin nykyisten metrojunien hyvät ominaisuudet on otettu mukaan uuteen metrojunaan. Lisäksi palvelutasoa on nostettu muun muassa ilmastoinnilla, LED-valoilla ja automaattisella sammutusjärjestelmällä, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

M300-sarjan metrojunia ei vielä ole matkustajaliikenteessä, mutta niillä tehdään koeajoja metron vuoroliikenteen välissä.Varsinaiseen matkustajaliikenteeseen ensimmäinen uusi juna otetaan mahdollisesti loppukeväällä. Matkustajat pääsevät kuitenkin kokeilemaan uudella junalla matkustamista sunnuntaina 8. toukokuuta, jolloin yksi junista toimii äitienpäivän ruusumetrona. Ruusumetron aikataulusta tiedotetaan erikseen.

Uusia junia on hankittu laajentuvan metroliikenteen tarpeisiin. Metroliikenne laajenee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään 15.8.2016. Metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Ruuhka-ajan vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella Tapiola–Itäkeskus on 2,5 minuuttia.

Junien pysähtymispaikat merkitään asemille

Vuorovälin tiheneminen ja metrojunien lyheneminen nelivaunuisiksi vaikuttaa myös matkustajien kulkemiseen nykymetron osuuden metroasemilla. Kun jatkossa kaikki metrojunat ovat kahden vaunuparin mittaisia, on tärkeää, että matkustajat sijoittuvat jo valmiiksi oikeaan kohtaan metrolaiturilla. Näin matkustajien siirtyminen junaan ja junasta pois on sujuvaa ja metroliikenne on luotettavaa myös tiheällä vuorovälillä.

-Erityisesti toivomme, että matkustajat eivät enää juoksisi junan ovien väliin tai jäisi pitämään ovia auki. Tämä viivästyttää kaikkien metromatkustajien liikkumista. Kahden ja puolen minuutin vuorovälillä seuraava juna tulee niin pian, että kiirehtiminen on turhaa, sanoo HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.

Matkustajien ennakointia helpottamaan tullaan nykymetron metrolaitureille kiinnittämään havainnollinen tarroitus laituriin, jossa kerrotaan paitsi metrojunan pysähtymispaikka, myös se osuus laiturista, jolle metrojuna ei jatkossa pysähdy. Tarroissa myös opastetaan päästämään poisjäävät matkustajat ensin ulos metrojunasta ennen sisäänmenoa. Merkintöjen näkyvyyttä ja selkeyttä testataan Itäkeskuksen keskiraiteelle asennetuilla koetarroilla ja niiden ulkoasuun ja sisältöön voidaan tehdä muutoksia saadun palautteen perusteella. Matkustajat voivat antaa palautetta merkinnöistä toukokuun loppuun asti osoitteessa hsl.fi/palaute.

Yhteyshenkilöt

M300-sarjan metrojunahankinta ja junan pysähtymispaikkamerkinnät: HKL, infra- ja ka-lustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602, artturi.lahdetie@hel.fi

Kuvat

Kuva: HKL/Markku Laaksonen
Kuva: HKL/Markku Laaksonen
Lataa
Kuva: HKL/Markku Laaksonen
Kuva: HKL/Markku Laaksonen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Tuotamme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluammeolla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye