Valtaosa väestöstä haluaa palveluseteleitä

Taloustutkimuksen toteuttaman palvelusetelikyselyn mukaan SDP:n, Keskustan ja Vihreiden äänestäjistä noin kolme neljäsosaa olisi halukas käyttämään perusterveydenhuollon palveluseteliä. Halukkuus palvelusetelin käyttöön on vahvaa erityisesti vanhemman väestön keskuudessa.

Taloustutkimus kysyi 1005:ltä suomalaiselta, olisivatko he halukkaita käyttämään palvelusetelillä yksityisiä perusterveydenhuollon palveluja. Käynti yksityisellä palveluntuottajalla olisi tällöin asiakkaalle saman hintainen terveyskeskuskäyntiin verrattuna.

Kaikista vastaajista 55 prosenttia vastasi kyllä ja 16 prosenttia harkitsisi palvelusetelin käyttöä vakavasti. 18 prosenttia vastaajista oli ehkä halukas palvelusetelin käyttämiseen. Vain 9 prosenttia ei käyttäisi tai ei todennäköisesti käyttäisi palveluseteliä. Loput 2 prosenttia olivat epätietoisia kannastaan. Valtaosa suomalaisista olisi siis halukkaita perusterveydenhuollon palvelusetelien käyttämiseen.

Hallitusneuvotteluihin osallistuvaa kolmea suurinta puoluetta eduskuntavaaleissa äänestäneiden vastaukset noudattelivat koko kansan näkemyksiä. SDP:n äänestäjistä 71 prosenttia olisi halukas tai harkitsisi vakavasti palvelusetelin käyttöä. Vastaavasti Keskustan äänestäjistä 72 prosenttia ja Vihreiden äänestäjistä jopa 77 prosenttia suhtautuivat positiivisesti palveluseteliin.

- Ihmiset tunnistavat selvästi ratkaisun pitkien jonojen ongelmaan. On kestämätöntä, että lähes joka toinen joutuu jonottamaan yli kaksi viikkoa terveyskeskuslääkärin kiireettömälle vastaanotolle. Hoitotakuuaikoja on lyhennettävä merkittävästi ja asiakkaalla on oltava oikeus palveluseteliin, jos hän ei saa tarvitsemaansa palvelua julkiselta sektorilta määräajassa, sanoo Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Taloustutkimuksen palvelusetelikyselyn tulokset löydät tästä.

Kyselyn toteutti Taloustutkimus itsenäisesti, jonka tulokset Hyvinvointiala HALI ry lunasti julkaistavakseen. Kysely tehtiin 4.4. - 25.4.2019ja siihen vastasi 1005 suomalaista, ikähaarukassa 15-79 –vuotta.

Katso Hyvinvointialan hallitusohjelmatavoitteet tästä.

Ulla-Maija Rajakangas

toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry

ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.