Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.

Karttakuva suunnittelualueesta.

Tavoitteena parantaa kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävän tiejakson olosuhteita tarpeiden vaatimalle tasolle

Valtatie 4 (E75) on tärkeä kansainvälinen ja Suomen merkittävin etelä-pohjoissuuntainen yhteys pääkaupunkiseudulta Keski-Suomen kautta Pohjois-Suomeen. Liikenne- ja viestintäministeriö määrittelee merkittävät maanteiden ja rautateiden pääväylät ja niiden ympärivuorokautisen liikenteen turvaavat palvelutasotavoitteet. Valtatien 4 väli Helsingistä Jyväskylään on määritelty palvelutasoluokkaan I ja siten myös osaksi runkoverkkoa. Lisäksi Valtatie 4 kuuluu TEN-T -ydinverkkoon ja on osa suurten erikoiskuljetusten verkkoa. Tarkastelujakso onkin erittäin merkittävä tavara-, vapaa-ajan ja työmatkaliikenteen jakso. Tarkastelujakso on merkittävä myös pitkämatkaisen joukkoliikenteen kannalta, sillä Lahden ja Jyväskylän välillä ei ole henkilöliikennettä rautateitse.

Tarkastelujakson keskeiseksi ongelmaksi on aiemmissa selvityksissä nostettu suunnittelujakson keskimääräistä korkeampi onnettomuustiheys. Liikenneturvallisuuspuutteiden lisäksi ongelmiksi on tunnistettu ohituspaikkojen vähyys, rinnakkaisverkon puutteellisuus, joukkoliikennepysäkkien saavutettavuushaasteet, jalankulun ja pyöräliikenteen reittipuutteet sekä tienylitysten ja risteämisten turvattomuus.

Tarkastelujakson kehittämisen tavoitteena on parantaa henkilö- ja tavaraliikenteen turvallisuutta, sujuvuutta sekä sovittaa yhteen pitkämatkaisen ja paikallisen liikkumisen tarpeita. Lisäksi tavoitellaan liikenteen päästöjen vähentämistä, kestävien kulkumuotojen olosuhteiden sekä liikenneympäristön yhtenäisyyden ja miellyttävyyden parantamista. Selvityksessä vertaillaan vaihtoehtoisia ratkaisuja tavoitetilan saavuttamiseksi.

Maanteiden suunnittelu on pitkä ja vaiheittain tarkentuva prosessi

Maanteiden suunnittelu on vaiheittain tarkentuva prosessi. Nyt käynnissä oleva suunnitelma on esiselvitys, jonka tarkoituksena on määrittää valtatien tekninen tavoitetila ja jatkosuunnittelun tarpeet. Toimenpideselvityksen suunnittelutarkkuus on yleispiirteinen, ja ennen parantamistoimenpiteiden toteuttamista tulee laatia tarkemmat suunnitelmat (yleissuunnitelma sekä tie- ja rakennussuunnitelmat).

Tarkastelujakson tavoitetila tulee toteutumaan vaiheittain pitkällä aikajänteellä.

Osallistuminen ja lisätietoja

Toimenpideselvityksen aikana järjestetään yksi yleisötilaisuus verkkotapahtumana. Yleisötilaisuus ajoittuu kesän 2021 tienoille, ja ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Toimenpideselvitystä laatii A-Insinöörit Civil Oy. Työtä ohjaa hankeryhmä, johon kuuluu ELY-keskusten ja Väyläviraston asiantuntijoiden lisäksi alueen kuntien, alueen maakuntaliittojen, Keski-Suomen museon sekä Päijät-Hämeen vastuumuseon edustajat. Toimenpideselvitys valmistuu keväällä 2022.

Lisätietoja toimenpideselvityksestä antavat:

Minna Immonen
Keski-Suomen ELY-keskus

Anna Elf
Uudenmaan ELY-keskus

Piritta Laitakari
A-Insinöörit Civil Oy

Karttakuva suunnittelualueesta.

NTM-centralen delade ut 2,16 miljoner euro till Finlands kustområden av medel som influtit i form av fiskevårdsavgifter (Kustfinland)16.6.2021 11:57:21 EEST | Tiedote

I egenskap av fiskerimyndighet för Finlands kustområden har NTM-centralen i Egentliga Finland delat ut sammanlagt ca 2,16 miljoner euro till främjande av fiskerihushållningen i Mellersta Österbot-ten, Österbotten, Södra Österbotten, Satakunta, Egentliga Finland, Nyland, Kymmenedalen och Södra Karelen. Medlen kommer från de fiskevårdsavgifter som fiskare har betalat till staten.

ELY-keskus jakoi Rannikko-Suomeen 2,16 miljoonaa euroa kalastonhoitomaksuista kertyneitä varoja (Rannikko-Suomi)16.6.2021 11:49:09 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on jakanut Rannikko-Suomen kalatalousviranomaisena Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Uudella-maalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa yhteensä noin 2,16 miljoonaa euroa kalatalouden edistämiseen. Varat ovat kertyneet kalastajien maksamista valtion kalastonhoitomaksuista.

Yhteysalusten matkustajamäärien rajoitukset poistuvat 21.6.2021 alkaen16.6.2021 10:08:59 EEST | Tiedote

Parantuneen tartuntatautitilanteen johdosta yhteysalusliikenteen matkustajamäärien rajoitukset poistuvat käytöstä kaikilta reittialueilta 21.6.2021 alkaen. Varsinais-Suomen ELY-keskus edellyttää paikkarajoitusten purusta riippumatta sekä kasvomaskin käyttöä että turvavälisuositusten noudattamista yhteysaluksella matkustettaessa. Yhteysalusliikenteen jatkuvuuden turvaamiseksi on rajoituksien poistumisesta huolimatta suositeltavaa välttää ei välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Kasvatusta ja valistusta luonnon monimuotoisuuden tueksi – ELY-keskuksen tämänvuotiset avustukset ympäristökasvatukseen jaettu14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskuksen valtakunnalliset hankeavustukset ympäristökasvatukseen ja -valistukseen suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuuteen liittyville hankkeille. Lisäksi painotetaan oppimista ja osallistumista nk. formaalin koulutuksen ulkopuolella, kuten nuorisotyön tai järjestöjen tarjoaman toiminnan piirissä. Avustusta myönnetään 11 hankkeelle yhteensä 330 050 euroa.

Utbildning och information om biologisk mångfald – NTM-centralernas bidrag för miljöfostran har delats ut för detta år14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Nationella projektbidrag för miljöfostran och miljöupplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland riktar sig i år särskilt till projekt som anknyter sig till den biologiska mångfalden. Tonvikt kommer också att läggas på lärande och deltagande utanför den så kallade formella utbildningen, såsom ungdomsarbete eller verksamhet som tillhandahålls av organisationer. Totalt 330 050 euro kommer att delas ut till 11 projekt.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.