Valtavasti yrityksiä tulossa myyntiin - yrityskaupat saatava yhtä arkisiksi kuin autokaupat

Noin 85 000 yritystä on vaihtamassa omistajaa Suomessa seuraavan viiden vuoden kuluessa, käy ilmi tuoreesta Pk-yritysbarometrista. - Omistajanvaihdoksissa on mitä suurimmissa määrin kyse työpaikkojen jatkosta, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala huomauttaa.

Omistajanvaihdosta seuraavan viiden vuoden kuluessa suunnittelee peräti 29 prosenttia Suomen pienistä ja keskisuurista yrityksistä. Kujalan mukaan onnistunut omistajanvaihdos ei ole yksinkertainen asia.

- Yrittäjän itse pitää suunnitella sitä ajoissa. Jokaisella pitäisi olla siitä suunnitelma. Vaikka myynti ei olisi ajankohtaista, olisi ensin hyvä muodostaa näkemys, onko jatkaja löytymässä perhepiiristä vai myydäänkö ulkopuoliselle, Kujala sanoo.

- Yritys kannattaa myös pitää myyntikunnossa. Yrityskaupat pitää saada yhtä arkisiksi kuin asunto- ja autokaupat.

Suomen Yrittäjät, työ- ja elinkeinoministeriö ja Finnvera selvittivät yritysten omistajanvaihdosaikeita Pk-yritysbarometrissa, johon vastasi yli 5500 yrittäjää. Pk-yritysbarometri on alueellisesti ja toimialarakenteeltaan Suomen kattavin elinkeinoelämän kysely.

Oman alueen omistajanvaihdospalvelut suosittuja

Kujalan mukaan yrittäjät kaipaavat hyviä neuvoja yrityksen arvon määrittämiseen ja jatkajan löytämiseen.

Pk-yritysbarometrin mukaan oman alueen maksuttomat omistajanvaihdospalvelut ovat yrittäjille houkuttelevin vaihtoehto hakea apua omistajanvaihdoksissa. Myös tilitoimistojen puoleen käännyttäisiin useasti. Konsultteja ja asianajajatoimistoja käyttäisivät laajemmin suurimmat pk-yritykset.

Useassa Suomen Yrittäjien aluejärjestössä on omistajanvaihdosasiantuntija jäsenyrittäjien apuna.

Omistajanvaihdos mahdollistaa yrityksen saavutuksien säilyttämisen ja kehittämisen eteenpäin. Pk-yrityksistä yli puolet seuraa aktiivisesti yrityksen arvon kehittymistä. Yleisintä tämä on voimakkaasti kasvuhakuisissa yrityksissä, joista 76 prosenttia haluaa pysyä ajan tasalla yrityksen arvosta.

Yrityksen ostaminen hyvä tapa aloittaa yrittäjänä

Yrityksen laajentamista tai perustamista harkitsevalle yrityksen tai liiketoiminnan ostaminen on varteenotettava vaihtoehto. Pk-yrityksistä 11 prosenttia on kiinnostunut ostamaan yrityksen tai liiketoiminnan seuraavan kahden vuoden aikana. Ostohalukkaista yrityksistä ulkopuolista rahoitusta tarvitsee 78 prosenttia.

Yrittäjät esittää, että liikkeenjohdon ammattilaisille luodaan Yrittäjäksi yritysostolla -valmennus.

- Lisäksi oppilaitoksiin tarvitaan lisää jatkajakouluja, jotta yrittäjiksi haluavat nuoret hoksaavat, että yritystä ei aina tarvitse perustaa, vaan voi ostaa valmiin firman, Kujala sanoo.

Omistajanvaihdosaikeet eri puolilla Suomea: Karjalat ääripäissä

Suhteessa eniten omistajanvaihdoksia on odotettavissa lähimmän vidien vuoden aikana Etelä-Karjalassa (37 %) ja vähiten Pohjois-Karjalassa (20 %).

- Asiaan pitää kiinnittää huomiota kaikkialla, mutta erityisen tärkeää se on maakunnissa, joissa on tulossa paljon omistajavaihdoksia. Jos jatkajia ei löydy, maakunnan tulevaisuus on uhattuna, Kujala sanoo.

1. Etelä-Karjala 37 %

2. Kainuu 36 %

3. Keski-Pohjanmaa ja Keski-Suomi 35 %

5. Häme, Lappi, Etelä-Savo ja Kymenlaakso 33 %

9. Etelä-Pohjanmaa 31 %

10. Savo ja Varsinais-Suomi 30 %

12. Pohjois-Pohjanmaa 29 %

13. Helsinki ja Satakunta 28 %

15. Päijät-Häme ja pääkaupunkiseutu (Espoo, Kauniainen, Vantaa) 26 %

17. Rannikko-Pohjanmaa 24 %

18. Pirkanmaa 23 %

19. Uusimaa (pl. Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa) 22 %

20. Pohjois-Karjala 20 %

Suomen Yrittäjät, työ- ja elinkeinoministeriö ja Finnvera julkistavat Pk-yritysbarometrin kaksi kertaa vuodessa, helmikuussa ja syyskuussa. Kevään 2021 Pk-yritysbarometri julkaistiin 17. helmikuuta.

Suomen Yrittäjät julkisti tammikuussa 15 toimenpidettä omistajanvaihdosten vauhdittamiseksi -ohjelman.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yritysten ja oppilaitosten yhteistyö odotettua yleisempää - Pohjois-Karjala ykkönen3.3.2021 05:03:00 EETTiedote

Lähes 40 prosenttia kaikista pk-yrityksistä tekee yhteistyötä oppilaitosten tai tutkimuslaitosten tai molempien kanssa. - Tämä on paljon mutta ei riittävästi. Mitä syvempää yhteistyö, sitä paremmin yritykset ja koko maakunta menestyy. Yhteistyö on tärkeää niin tuote- ja palvelukehityksen kuin työvoiman osaamisen kannalta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Työpaikkasopimisen edistäminen vaatii ehdottomasti lakimuutoksia1.3.2021 09:17:25 EETBlogi

"Työpaikkasopimisen kehittämisen on rakennuttava yhdenvertaisuudelle ja demokratian kunnioittamiselle. Yritysten ja työntekijöiden on oltava lain edessä yhdenvertaisessa asemassa riippumatta siitä, kuuluvatko liittoon vai eivät", Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula kommentoi Jukka Ahtelan ja Joel Salmisen tekemää paikallista sopimista koskevaa selvitystä Yrittäjän puolella -blogissa Yrittäjät.fi:ssä.

EK ja Suomen Yrittäjät: Kustannustuen liikevaihtokriteeriä ja omavastuuta alennettava25.2.2021 03:00:00 EETTiedote

EK ja Suomen Yrittäjät esittävät parannuksia kustannustuen kolmannelle rahoituskierrokselle. Liikevaihdon laskukriteeri tulee alentaa 20 prosenttiin ja kiinteiden kustannusten omavastuuta on laskettava. Maksatuksen alaraja tulee alentaa 1 000 euroon. Lisäksi suurille työllistäjille tulee käynnistää erillinen tukiohjelma. Kustannustuen kolmas kierros on tärkeää avata viiveettä.