Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hoivakodeissa on suojauduttu laajasti jo ennen STM:n virallista ohjeistusta. Laajamittaisesta suojamateriaalien käytöstä aiheutuu jatkossakin mittavat lisäkustannukset.

- Asiakasturvallisuuden takaamiseksi valtion varoista on korvattava koronavirukselta suojautumisen aiheuttamat kustannukset sekä yksityisille että kunnallisille sote-palveluiden tuottajille, vaatii Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Päätös korvauksen määrästä kannattaa tehdä kansallisesti ja ohjata korvaukset sote-palveluista järjestämisvastuulla olevien kunnallisten toimijoiden kautta yksityisille ja julkisille palveluntuottajille.

- Jos päätökset korvausperusteista ja määrästä jätetään paikalliselle tasolle, se johtaa loputtomiin neuvotteluihin palvelutuottajien ja kuntien välillä. Tästä aiheutuu turhia hallinnollisia kustannuksia sekä kunnille että palveluntuottajille, sanoo Rajakangas.

STM:n päätös suojautumisesta on voimassa ainakin 30.6.2020 saakka, mutta sen voimassaoloa saatetaan joutua jatkamaan vuoden loppuun asti. Sote-palveluissa koronavirukselta joudutaan suojautumaan jopa vuosia, ennen kuin rokotekattavuus on riittävällä tasolla.

- Hyvän suojautumistilanteen ylläpitämiseksi hallituksen on esitettävä selkeä sitoumus kustannusten oikeudenmukaisesta korvaamisesta viimeistään kuntien lisärahoituspakettien yhteydessä, vaatii Rajakangas.

Ismo Partanen

johtaja, elinkeinoasiat

ismo.partanen@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.