Valvira määräsi Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymän ja Satakunnan sairaanhoitopiirin lopettamaan leikkauksia

Kuvituskuva. Unsplash.

Määräyksellä Valvira velvoittaa järjestämään tulehduksellisten suolistosairauksien ja mahasyövän leikkausta tarvitsevien potilaiden hoidon erikoissairaanhoidon työnjakoa ja tehtävien keskittämistä koskevan asetuksen mukaisesti yliopistosairaalaan. Valvira pyytää molemmilta tahoilta selvitystä velvoitteen toteutumisesta vuoden 2022 loppuun mennessä.

Erikoissairaanhoidon työnjakoa ja tehtävien keskittämistä koskevassa asetuksessa säädetään, että harvoin tehtävät, erityisosaamista edellyttävät tutkimukset, toimenpiteet ja hoidot keskitetään yliopistosairaalaan, jotta potilasturvallisuus ei vaarantuisi.

Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymä ja Satakunnan sairaanhoitopiiri ovat tehneet oikeansuuntaista työtä vaativimpien leikkausten keskittämiseksi Turun yliopistollisen sairaalaan, mutta se ei ole ollut riittävää.

Ylitarkastaja Keijo Oikarinen, 0295 209 430
Johtaja Helena Mönttinen, 0295 209 404 (tavoitettavissa vain pe 27.5.2022)

Kuvituskuva. Unsplash.