Valvira pahoittelee viestiä, jonka vastaanottajat näkivät toistensa sähköpostiosoitteet

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on eilen lähettänyt noin 6500 yksityiselle terveydenhuollon palveluntuottajalle sähköpostiviestin, jonka vastaanottajat ovat nähneet kaikkien vastaanottajien sähköpostiosoitteet.

Kuvituskuva. Unsplash.

Viestit lähtivät 500 vastaanottajan ryhmissä. Mukana oli myös sähköpostiosoitteita, jotka sisälsivät yrittäjien etu- ja sukunimiä. Viestit lähetettiin julkisessa Valveri-rekisterissä (valvira.fi) oleviin yksityisten palveluntuottajien ilmoittamiin sähköpostiosoitteisiin.

Viestin sisältönä oli sosiaali- ja terveysministeriön ohjauskirje koronarokotusten tehosteannosten antamisesta (stm.fi). Sähköpostit eivät sisältäneet salassa pidettävää tietoa.

Valvira on tehnyt tapahtuneesta tietosuoja-asetuksen edellyttämän ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle.

Tietosuojavastaava Jukka Tuomela, 0295 209 436

Kuvituskuva. Unsplash.

Sosiaalityöntekijäkohtaiset lastensuojelun asiakasmäärät ovat liian suuria17.11.2022 13:15:17 EET | Tiedote

Lastensuojelun asiakasmitoitusvaatimukset eivät valvontaviranomaisten havaintojen mukaan täyty. Sosiaalityöntekijäkohtainen lapsimäärä on usein enemmän kuin laissa määritelty enimmäismäärä. Kun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärä on liian suuri, asiakassuunnitelmat jäävät usein laatimatta ja lasten tapaamiset toteutumatta. Myös lasten ja perheiden palveluihin ja niitä koskeviin päätöksiin tulee viiveitä.