Valvontaviranomaiset selvittävät, miksi kymmenet hoivakodit jättivät henkilöstömitoitustietonsa ilmoittamatta

Valvira ja aluehallintovirastot ottavat valvontaan yli neljäkymmentä hoivakotia, jotka eivät vastanneet vanhuspalvelulain mukaisen henkilöstömitoituksen toteutumista selvittävään kyselyyn. Valvonnassa selvitetään kyselyyn vastaamattomien hoivakotien henkilöstömitoitus. Valvira ottaa valvottavakseen 33 hoivakotia, ja aluehallintovirastoille Valvira siirtää 9. Näissä yhdeksässä yksikössä aluehallintovirastoilla on valvontaa meneillään jo entuudestaan.

Kyselyyn vastaamattomien joukossa on sekä kunnallisia että yksityisiä hoivakoteja eri puolilta Suomea. Säätiöt ja pienet yritykset muodostavat näistä merkittävän osan. Kysely lähetettiin lähes 1900 toimintayksikölle.

Vanhuspalvelulain mukaista henkilöstömitoitusta selvittävän seurantakyselyn toteuttaja on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Tänä vuonna kysely toteutetaan kahdesti. THL toimittaa kyselyn tulokset valvontaviranomaisille mahdollisia valvontatoimenpiteitä varten. Kuntakohtaiset seurantatiedot ovat nähtävissä THL:n verkkosivuilla (thl.fi).

Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitus nousee vanhuspalvelulain mukaan asteittain. Tällä hetkellä mitoitus on 0,55 työntekijää asiakasta kohti ja vuoden 2022 alusta lähtien vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Siirtymäaika loppuu 1.4.2023, minkä jälkeen lakisääteinen vähimmäishenkilöstömitoitus on 0,7 työntekijää asiakasta kohti.

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Kirsi-Marja Santama, Valvira, 0295 209 232

Sosiaalihuollon johtava ylitarkastaja Sari Husa,
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 017 361

Ylitarkastaja Anita Paavola,
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 018 841

Sosiaalihuollon ylitarkastaja Heidi Seppälä,
Lounais-Suomen aluehallintovirasto, 0295 018 122

Sosiaalihuollon ylitarkastaja Merja Isoaho,
Lapin aluehallintovirasto, 0295 017 047

Sosiaalihuollon ylitarkastaja, Päivi Räinä,
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, 0295 017 024

Sosiaalihuoltoyksikön päällikkö, ylitarkastaja Kirsi Laitinen,
Itä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 016 821

Potilasturvallisuus romahtamassa – valvontaviranomaisilla ei ole keinoja kriittisten tilanteiden turvaamiseen19.4.2022 14:43:03 EEST | Tiedote

Hoitoalan laajentuvasta lakosta johtuvat vaaratilanteet ovat romahduttamassa potilaiden hoidon turvallisuuden. Tämän hetken tiedon mukaan suojelutyöhön saatavan henkilöstön määrä on niin vähäinen, että se johtaa laajamittaiseen kiireellisen hoidon alasajoon. Tämä tarkoittaa, että potilaiden kuolemat ja vammautumiset ovat väistämättömiä.

Hyvinvointialueiden varmistettava kunnilta siirtyvien sopimusten lainmukaisuus5.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Valvontaviranomaiset ovat sosiaalihuollon valvonnassaan havainneet lainvastaisia käytäntöjä ja epäselvyyksiä kunnille kuuluvien julkisten hallintotehtävien hoitamisessa. Osa kunnista ja kuntayhtymistä ostaa julkisen vallan käyttöä sisältäviä sosiaalihuollon palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta vastoin lakia. Toisaalta kuntien omat sosiaalityön resurssit voivat olla riittämättömiä turvaamaan asianmukaisten virkavastuulle kuuluvien hallintotehtävien hoitamisen. Toimiessaan näin kunnat ja kuntayhtymät vaarantavat asiakkaidensa perusoikeudet, oikeusturvan ja oikeuden hyvään hallintoon.