Valvontaviranomaiset selvittävät, miksi kymmenet hoivakodit jättivät henkilöstömitoitustietonsa ilmoittamatta

Valvira ja aluehallintovirastot ottavat valvontaan yli neljäkymmentä hoivakotia, jotka eivät vastanneet vanhuspalvelulain mukaisen henkilöstömitoituksen toteutumista selvittävään kyselyyn. Valvonnassa selvitetään kyselyyn vastaamattomien hoivakotien henkilöstömitoitus. Valvira ottaa valvottavakseen 33 hoivakotia, ja aluehallintovirastoille Valvira siirtää 9. Näissä yhdeksässä yksikössä aluehallintovirastoilla on valvontaa meneillään jo entuudestaan.

Kyselyyn vastaamattomien joukossa on sekä kunnallisia että yksityisiä hoivakoteja eri puolilta Suomea. Säätiöt ja pienet yritykset muodostavat näistä merkittävän osan. Kysely lähetettiin lähes 1900 toimintayksikölle.

Vanhuspalvelulain mukaista henkilöstömitoitusta selvittävän seurantakyselyn toteuttaja on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Tänä vuonna kysely toteutetaan kahdesti. THL toimittaa kyselyn tulokset valvontaviranomaisille mahdollisia valvontatoimenpiteitä varten. Kuntakohtaiset seurantatiedot ovat nähtävissä THL:n verkkosivuilla (thl.fi).

Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitus nousee vanhuspalvelulain mukaan asteittain. Tällä hetkellä mitoitus on 0,55 työntekijää asiakasta kohti ja vuoden 2022 alusta lähtien vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Siirtymäaika loppuu 1.4.2023, minkä jälkeen lakisääteinen vähimmäishenkilöstömitoitus on 0,7 työntekijää asiakasta kohti.

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Kirsi-Marja Santama, Valvira, 0295 209 232

Sosiaalihuollon johtava ylitarkastaja Sari Husa,
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 017 361

Ylitarkastaja Anita Paavola,
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 018 841

Sosiaalihuollon ylitarkastaja Heidi Seppälä,
Lounais-Suomen aluehallintovirasto, 0295 018 122

Sosiaalihuollon ylitarkastaja Merja Isoaho,
Lapin aluehallintovirasto, 0295 017 047

Sosiaalihuollon ylitarkastaja, Päivi Räinä,
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, 0295 017 024

Sosiaalihuoltoyksikön päällikkö, ylitarkastaja Kirsi Laitinen,
Itä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 016 821

Lastensuojelulaitoksissa laiminlyödään rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia27.9.2021 09:45:09 EEST | Tiedote

Lastensuojelulaitoksissa jää valvontaviranomaisten havaintojen mukaan rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia tekemättä tai ne ovat puutteellisia. Päätösten puuttuminen ja puutteelliset kirjaukset vaarantavat lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen. Rajoitustoimenpiteet on aina kirjattava. Lainmukaisilla päätöksillä ja kirjaamisella turvataan toimenpiteiden seuranta ja valvonta. Kirjaamisella on tärkeä merkitys myös arvioitaessa lapsen tarvitsemaa apua ja tukea.

Synnytysten turvallisuus maailman huippua, mutta hoitovirheitäkin tapahtuu16.9.2021 11:02:47 EEST | Tiedote

Valvira selvittää vuosittain keskimäärin seitsemän raskauden aikaiseen hoitoon tai synnytykseen liittyvää asiaa, joissa epäillään hoitovirhettä. Määrä on pysynyt samana vuodesta toiseen. Yleensä asia tulee Valvirassa vireille synnyttäjän tekemänä kanteluna ja koskee synnytyksen hoitoa synnytyssairaalassa tai raskaudenaikaista hoitoa ja sikiön kohdunsisäistä kuolemaa. Vuonna 2020 Suomessa syntyi Tilastokeskuksen mukaan 46 463 lasta.

Vanhuspalvelulain mukaisten henkilöstömitoitusten valvonta alkaa6.9.2021 02:05:00 EEST | Tiedote

Valvontaviranomaiset aloittavat vanhuspalvelulaissa määriteltyjen henkilöstömitoitusten valvontatoimenpiteet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n kyselyn tulosten mukaan joka kymmenes hoivakoti alittaa edelleen vanhuspalvelulaissa säädetyn henkilöstömitoituksen. THL:n kyselyyn tulleissa vastauksissa oli myös huomattavan paljon puutteellisia vastauksia sekä hoivakoteja, jotka eivät vastanneet lainkaan. Valvontaviranomaiset ovat antaneet vanhuspalvelujen tuottajien ja järjestäjien omavalvonnalle runsaasti aikaa sekä paljon ohjausta ja neuvontaa lakimuutosten voimaantulon jälkeen.

Adoptiolautakunta tiedottaa: Adoptio ei sovellu auttamiseen Afganistanissa − lapsille apua muilla keinoilla24.8.2021 15:10:57 EEST | Tiedote

Valviran yhteydessä toimiva adoptiolautakunta on saanut tiedusteluja, voisiko adoptio olla Afganistanissa yksi auttamisen väylä. Adoptiolautakunta kuitenkin katsoo, että nykytilanteessa Afganistanissa ei ole adoptioon tarvittavia lainsäädäntö- ja viranomaisrakenteita, minkä vuoksi lapsen oikeuksien turvaaminen ei ole mahdollista. Adoptioyhteistyö vaatii vakaan hallinnon, toimivan lastensuojelujärjestelmän sekä lapsen oikeuksia suojaavan ja yhteistyöhön sopivan lainsäädännön.