Vamia börjar med en ny tvåspråkig närvårdarexamen med läroavtalsutbildning i Jakobstad

Vamias första tvåspråkiga närvårdargrupp påbörjade sin läroavtalsutbildning i mitten av september i Jakobstad. I den första gruppen finns 25 studerande. Utbildningen har planerats tillsammans med arbetsgivaren och representanter för arbetslivet.

Vamia har svarat på arbetslivets behöv att ordna tvåspråkig läroavtalsutbildning i Jakobstad. Genomförandet av utbildningen har planerats utifrån de studerande och arbetslivet. Arbetsgivarna har valt de studerande, eftersom läroavtal grundar sig på anställningsförhållanden. Inom läroavtalsutbildningen kan de studerande samtidigt arbeta och studera. Examen avläggs på cirka två år.

Utbildningschefen för välfärdstjänster Toni Borén hoppas att utbildningen väcker intresset hos allt fler att börja studera inom social- och hälsobranschen.

"Vi hoppas att vi även i fortsättningen kan svara mot arbetslivets behov och utbilda yrkesmänniskor för omsorgsbranschen" säger Borén.

Kontakter

Utbildningsplanerare för Vamias läroavtalsutbildning Siv Björklund, tfn: 040 748 3476, siv.bjorklund@vamia.fi

Rektor Åsa Stenbacka, tfn 040 750 7030, asa.stenbacka@vamia.fi

Vamia erbjuder yrkesinriktad utbildning för unga, vuxna samt företag - även genom läroavtal.