Vamian koulutukset olivat suosittuja kevään yhteishaussa. Ruotsinkielisten koulutusalojen hakijamäärä kasvussa.

Vamian perustutkintoihin hyväksyttiin yhteensä 493 opiskelijaa. Suosituimpien koulutusten joukossa olivat Sosiaali- ja terveysalan, Sähkö- ja automaatioalan sekä Liiketoiminnan perustutkinnot.

Yhteishaussa Vamiaan hakijoita oli yhteensä 817, joista ensisijaisia hakijoita oli 477. Ensisijaisten hakijoiden määrä nousi viime vuoteen verrattuna. Syksyn alkaviin perustutkintoihin hyväksyttiin 493 opiskelijaa.

Eniten hakijoita sai Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Myös Sähkö- ja automaatioalan perustutkintoon ja Liiketoiminnan perustutkintoon tuli paljon hakemuksia. Erityisen suosittuja olivat tänä vuonna ruotsinkieliset perustutkinnot, jotka lisäsivät kiitettävästi hakijamääränsä viime vuoteen verrattuna.

Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan Vamian verkkosivuilla 11.6.2020 heidän osalta, jotka ovat julkaisuluvan antaneet. Hakijan on otettava opiskelupaikka vastaan 25.6.2020 mennessä. Ammatilliseen koulutuksen valmentavan koulutuksen eli VALMA:n haku on 19.5.-21.7.2020. Jatkuvan haun kautta voi hakea Vamian koulutuksiin läpi vuoden.

Vamia on Vaasan kaupungin ylläpitämä monialainen ammatillisen koulutuksen organisaatio. Se tarjoaa ammatillista koulutusta nuorille, aikuisille sekä työ- ja yrityselämälle, kolmella kielellä.

Rehtori Åsa Stenbacka
asa.stenbacka@vamia.fi