Vamias studerandes suveräna framgång i FM-tävlingen Mästare – sex medaljer i sex olika grenar!

Mästare, FM-tävlingen i yrkesskicklighet, är Finlands största årliga yrkesutbildningsevenemang, där de som studerar till ett yrke tävlar inom sin egen bransch om finska mästerskapet. Finalevenemanget ordnades i år i Björneborg 16–19.5.2022.

Från vänster Hampus, Vili, William, Saku, Tatu, Mikael, Matias

Från Vamia deltog 11 studerande i FM-tävlingen Mästare. Två av dem var från den svenskspråkiga utbildningen. Hem fick vi sex medaljer samt trötta men lyckliga tävlare.

Efter att de tävlande har återvänt hem har medierna en möjlighet att komma till en presskonferens fredag 20.5.2022 kl. 13 för att höra de studerande och deras handledare berätta om sina tävlingsupplevelser. Medierna har också möjlighet att intervjua de studerande som deltagit i tävlingen.

Mästare2022-tävlingens resultat:

• Guld, Hampus Enlund, Ekonomiförvaltning
  • Guld, Saku Tuomela och Tatu Virkola, Styckegodsautomation
  • Guld, Vili Niemikorpi, Maskinmontering och underhåll
  • Silver, William Kunwar, Husbyggnad
  • Silver (delad andra plats), Matias Järnefelt, CNC-maskinbearbetning
  • Brons, Mikael Kolehmainen, Produktion av webbsidor
  • Fjärde plats, Ilmari Halonen, Svetsning
  • Fjärde plats, Iida Lilja, Närvårdare
  • Femte plats, Iisak Voima, Husbyggnad
  • Sjätte plats, Leena Niemelä, Frisering

I tävlingen år 2021 tog Vamias studerande hem hela sju medaljer, bl.a. inom frisering, företagsamhet, ekonomiförvaltning samt grenarna maskinmontering och underhåll. Svenskspråkiga studerande vann i grenarna företagsamhet och ekonomiförvaltning. År 2019 kammade de studerande hem tre medaljer i grenarna frisering, företagsamhet och husbyggnad, timmermansarbete. Då vann svenskspråkiga studerande inom grenen företagsamhet. Evenemanget ställdes in år 2020 på grund av coronavirusläget. Också under tidigare år har Vamia haft framgångar i tävlingarna.

I fokus för Mästare2022-evenemanget är finalerna för FM-tävlingarna i yrkesskicklighet, där yrkeskunniga inom olika branscher tävlar i sin egen gren. I finalen ses över 350 tävlande i 45 grenar kämpa om FM-medaljerna i yrkesskicklighet inom sin egen bransch. Länsirannikon Koulutus Oy WinNova svarar i samarbete med Sataedu för arrangemangen av det fyra dagar långa storevenemanget. Evenemangsplatsen är Porin urheilukeskus, Iäki och Västra Finlands räddningsövningsområde.

Medierna är varmt välkomna till Silverias auditorium fredag 20.5.2022 kl. 13 för att höra om stämningarna hos tävlandena och fotografera dem efter hemkomsten!

Från vänster Hampus, Vili, William, Saku, Tatu, Mikael, Matias

Vamia erbjuder yrkesinriktad utbildning för unga, vuxna samt företag - även genom läroavtal.