Vanhempien huoli nuorten pahoinvoinnista kuuluu Päihdeneuvonnan puheluissa

Vuonna 2022 erityisesti vanhemmat ottivat yhteyttä Päihdeneuvontaan. Nuorten pahoinvointi kuuluu vanhempien huolissa. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n ylläpitämä Päihdeneuvonta tarjoaa aikuisille neuvontaa ja keskustelutukea päihteisiin liittyvissä kysymyksissä ja huolissa. Viime vuonna Päihdeneuvonnassa vastattiin ennätykselliseen 10 000 puheluun.

Vuonna 2022 noin viidennes Päihdeneuvontaan soittaneista oli huolissaan jonkun läheisensä päihteiden käytöstä. Erityisesti vanhemmat ottivat yhteyttä. Suurin osa Päihdeneuvontaan yhteyttä ottavista etsi tukea omaan tilanteeseensa.

- Päihdeneuvonta on suunnattu täysi-ikäisille, mutta nuorten pahoinvointi kuuluu meillä vanhempien huolissa. Osa nuorista voi tällä hetkellä todella huonosti ja myös vanhemmat ovat kovilla, kertoo Päihdeneuvonnan päällikkö Kaisa Åberg.

Päihdeneuvonnasta vanhemmat saavat tietoa, neuvoja ja ohjausta ongelmiin nuorten kanssa, mutta hoitoa tai pidempiaikaista kontaktia anonyymi puhelinpalvelu ei voi tarjota. Tällä hetkellä nuorten palvelut ovat pahasti ruuhkautuneita ja usein ongelmat ovat jo syviä ja monimutkaisia ennen kuin ulkopuolista apua saadaan.

- Tehokkainta ja kestävintä olisi tarjota perheille kokonaisvaltaista tukea heti, kun ongelmia päihteiden kanssa alkaa ilmetä. Varhaisen vaiheen puuttuminen ehkäisisi vakavampia haittoja ja säästäisi loppupeleissä myös valtavasti kustannuksia, Åberg painottaa.

Varhaisen vaiheen päihde- ja mielenterveyspalveluista pulaa

Varhaisen vaiheen päihde- ja mielenterveyspalvelujen puute nostaa ylipäätään kaikkien Päihdeneuvontaan soittavien asiakkaiden määrää. Koronakriisin aiheuttama hoitovelka ja sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstöpula kuuluvat yhteydenotoissa. Vuonna 2022 Päihdeneuvonnassa vastattiin ensimmäistä kertaa yli 10 000 puheluun.

- Päihdeneuvonnasta haetaan tukea, kun julkisten palvelujen piiriin on vaikea päästä tai ne eivät ole riittäviä, kertoo Åberg.

- Varsinkin matalan kynnyksen palveluita ja kasvokkaista keskustelutukea on tarjolla liian vähän.

Alkoholi pysyi aiempien vuosien tapaan soittojen pääaiheena. Kolme neljäsosaa puheluista koski alkoholia. Huumausaineita käsiteltiin joka neljännessä puhelussa. Huumausaineista eniten puhutti kannabis.

Päihdeneuvonta 0800 900 45 on avoinna ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Puheluihin vastaavat päihdetyön ammattilaiset. Soittaminen on anonyymia ja maksutonta.

Elimäenkatu 17-19

050 344 7930http://www.ehyt.fi

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.

Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.