Vanhentuneet kynsilakat ja tuoksut eivät kuulu sekajätteeseen - jo 6000 kiloa vaarallista kosmetiikkajätettä kerätty oikeaan käsittelyyn

HOK-Elannon Sokokset ja Emotionit käynnistivät kaksi vuotta sitten ”Ethän dumppaa mua” -nimisen palvelun, joka vastaanottaa asiakkaiden vaaralliseksi jätteeksi luokiteltavat vanhat kynsilakat ja tuoksut. Tavoitteena on samalla lisätä kuluttajien tietoisuutta vaarallisten kemikaalien oikeasta lajittelusta.

Useat kynsilakat koostuvat nitroselluloosasta, joka on liuotettu liuottimeen ja värjätty pigmenteillä. Käytetyn liuottimen vuoksi kynsilakat luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi. Vaaralliseksi jätteeksi kosmetiikkatuotteista luokitellaan muun muassa permanenttiaineet, aerosolitölkit, jotka sisältävät esimerkiksi hiuslakkaa tai deodoranttia, nestemäisessä olomuodossa oleva kynsilakka sekä kynsilakanpoistoaine. Samoin hajuvesi, partavesi ja muu alkoholipitoinen aine on vaarallista jätettä. Siksi ne tulee ohjata vaarallisten jätteiden käsittelyyn. Osa vanhentuneista kosmetiikkatuotteista, kuten useimmat meikit ja ihonhoitotuotteet, ovat sen sijaan sekajätettä.

HOK-Elannon 11 Emotion-myymälää ja kaksi Sokosta ovat kahdessa vuodessa vastaanottaneet yli 6000 kiloa vaaralliseksi luokiteltua kosmetiikkajätettä. Myymälöiden vastaanottamat kosmetiikkatuotteet ohjataan käsiteltäväksi Fortumin laitokselle Riihimäelle. Poltto tapahtuu korkeapolttouunissa, johon kuuluu tärkeänä osana vaarallisten savukaasujen puhdistus. Käsittely on ympäristölle vähemmän haitallinen kuin kynsilakkojen poltto normaalin sekajätteen mukana.

– On ilahduttavaa havaita, että keräys on saanut erittäin hyvän vastaanoton ja se on vakiintunut Emotioneissa ja Sokoksissamme! Vastaava palvelu on tarjolla myös uusissa Emotion-myymälöissä Triplassa ja Ainoassa, HOK-Elannon vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki toteaa.

vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki
satu.kattilamaki@sok.fi

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto, Stadin oma lafka, on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 620 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

Auto puhtaaksi kolmostien varressa – ABC Hyvinkään autopesu avataan 12.12.11.12.2019 14:15:02 EETTiedote

Hyvinkään ABC:n yhteyteen avataan torstaina 12. joulukuuta nopea ja tehokas autopesu. Kaksiosaisessa autopesussa yhtä ajoneuvoa jo kuivataan kun toista aletaan pestä, minkä ansiosta hallin kapasiteetti on kahdeksan autoa tunnissa, eli 7-8 minuuttia / auto. Autopesun maksimikorkeus on 2,9 metriä ja -leveys 2,5 metriä, joten kohtuullisen isokin auto saa pintansa puhtaaksi ja kiiltäväksi.

HOK-Elanto Triplassa: vahva startti uusille ravintolakonsepteille ja ensimmäiselle keskusta-Prismalle21.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Triplassa rikottiin miljoonan kävijän raja avajaisviikolla ja HOK-Elannolle Tripla on osoittautunut osuvaksi liikepaikaksi. Triplaa varten kehitetyissä ravintolakonsepteissa on käynyt kuhina avajaiskuukauden aikana ja kiireiset ohikulkijat ovat ottaneet kauppakeskuksen nopeimman kaupan Alepan omakseen. Täysin uudenlainen kaupunkikeskustaan sovitettu Prisma on selkeästi vastannut kaupunkilaisten tarpeisiin.

Autoilijalle monipuolinen palvelukeidas - ekologinen ABC Kaari avautui1.11.2019 11:57:16 EETTiedote

Auto alustoineen puhtaaksi, renkaat ja vanteet kiiltäviksi, tankki ja pissapoika täyteen alle kymmenessä minuutissa? HOK-Elannon ABC-ketjun uusin asema avautui Kauppakeskus Kaaren yhteyteen Kannelmäkeen, Kehä I:n varteen perjantaina 1.11. Autoilijan monipuolinen palvelukeidas tarjoaa asiakkaalle nopean, tehokkaan ja ekologisen autopesun, uudistuneen mittarikentän Eko E85- ja AdBlue-mittareineen sekä Lasol-lasinpesunesteen tankkauspistoolin.

Ensimmäinen kaupunkikeskustaan sovitettu Prisma avautuu Triplassa16.10.2019 09:37:55 EESTTiedote

Prisma Tripla tuo hypermarketin palvelut Helsingin uuteen pohjoiseen keskustaan Pasilaan ja palvelee kaupungin sykkeessä ympäri vuorokauden. Prisma Tripla hurmaa herkullisella ruokatorillaan ja tarjoaa monipuolisen pukeutumisen, kodin käyttötavaroiden ja lelujen valikoiman. Uudessa Prismassa avautuu Suomen ensimmäinen Sushi Daily -sushiravintola. Ruoan ja käyttötavaroiden verkkokaupan noutopisteet tuovat Prisman koko valikoiman niin lähialueen asukkaiden kuin Pasilan kautta päivittäin kulkevien ulottuville.