Vanhus- ja lapsiperheiden kotitalousvähennys vähentää julkisten palvelujen käyttöä

Hallitus aikoo kiristää kotitalousvähennyksen ehtoja saadakseen lisää verotuottoja. Hyvinvointiala HALIn mukaan kotitalousvähennyksellä tulee edistää työllisyyttä ja tukea erityisesti vanhusten kotona pärjäämistä sekä helpottaa lapsiperheiden arkea.

Keskimääräinen kotitalousvähennys on tällä hetkellä noin tuhat euroa.

- Julkisen talouden näkökulmasta valtion kannattaisi nostaa vähennyksen kokonaismäärää ja -osuutta ainakin vanhusten ja lapsiperheiden tilaamissa palveluissa. Rahat tulevat valtiolle takaisin moninkertaisena julkisten palvelujen käyttöön kohdistuvan paineen vähentyessä, sanoo Hyvinvointiala HALIn johtava elinkeinoasiantuntija Aino Närkki.

Vähennyksen pienentämisellä on kokoaan suuremmat yhteiskunnalliset vaikutukset

HALI ehdottaa, että verovähennyksen kokonaismäärää korotettaisiin vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkkeellä olevien ja lapsiperheiden kohdalla 4 000 euroon ja työkorvausprosentti nostettaisiin 60 prosenttiin. Se olisi kannattavampi vaihtoehto, kuin laittaa vähennystä kiristämällä säästyvä pieni summa johonkin julkisia menoja lisäävään kohteeseen.

- Kotitalousvähennysjärjestelmää kehittämällä siitä saataisiin tehokas yhteiskunnallinen keino tukea vanhuksia ja lapsiperheitä. Yli 75-vuotiaiden määrä tulee olemaan vuonna 2030 jo yli 800 000. Tästä ikäryhmästä vuonna 2016 kotitalousvähennystä käytti vain vajaat 30 000 henkilöä, Närkki muistuttaa.

Kotitalousvähennyksen hyödyntämistä voidaan lisätä tiedottamalla siitä aktiivisesti ja keventämällä vähennyksen hallinnointia. Vähennystä käyttävä asiakaskunta käyttää usein jo jotakin sosiaali- ja terveyspalvelua ja on siten palveluohjauksen piirissä. Kotitalousvähennyksestä tiedottamisen tulisi olla osa palveluohjausta.

- Kotitalousvähennyksen piiriin luettavan palveluvalikoiman on vastattava vanhusten ja lapsiperheiden arjessa tarvitsemia palveluita. Tämä edellyttää, että nykyistä valikoimaa laajennetaan eräillä terveys- ja kuntoutuspalveluilla.

Kotitalousvähennyksen laskutusjärjestelmän uudistamisen tavoitteena tulee olla vähennyksen saaminen palvelun tuottamishetkellä.

- Palveluntuottaja voi hakea ja saada vähennyksen suoraan, ja asiakkaalle toimitetaan ainoastaan ilmoitus. Asiakas voi seurata tilannettaan ja mahdollista vähennyksen enimmäismäärän täyttymistä reaaliaikaisesti samalla kun sekä tuottajien että verottajan hallinnon taakka vähenee.

Aino Närkki, johtava elinkeinoasiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 43 6438, aino.narkki@hyvinvointiala.fi

Palveluseteli toimii terveyspalveluissa - viikon hoitotakuu toteutettavissa jo nyt13.8.2019 10:30:16 EESTTiedote

Palveluseteli on tuoreen, Vaana Oy:n teettämän selvityksen mukaan monin osin toimiva tapa järjestää palvelut. Seteliä käyttäneet asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä palvelujen laatuun, seteli on lisännyt yritysten määrää ja parantanut pienten yritysten toimintaedellytyksiä. Myös kunnat ovat kokeneet palvelusetelin käytön ostopalveluja ketterämpänä ja edullisempana tapana järjestää palvelut

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.