Vanhus- ja lapsiperheiden kotitalousvähennys vähentää julkisten palvelujen käyttöä

Hallitus aikoo kiristää kotitalousvähennyksen ehtoja saadakseen lisää verotuottoja. Hyvinvointiala HALIn mukaan kotitalousvähennyksellä tulee edistää työllisyyttä ja tukea erityisesti vanhusten kotona pärjäämistä sekä helpottaa lapsiperheiden arkea.

Keskimääräinen kotitalousvähennys on tällä hetkellä noin tuhat euroa.

- Julkisen talouden näkökulmasta valtion kannattaisi nostaa vähennyksen kokonaismäärää ja -osuutta ainakin vanhusten ja lapsiperheiden tilaamissa palveluissa. Rahat tulevat valtiolle takaisin moninkertaisena julkisten palvelujen käyttöön kohdistuvan paineen vähentyessä, sanoo Hyvinvointiala HALIn johtava elinkeinoasiantuntija Aino Närkki.

Vähennyksen pienentämisellä on kokoaan suuremmat yhteiskunnalliset vaikutukset

HALI ehdottaa, että verovähennyksen kokonaismäärää korotettaisiin vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkkeellä olevien ja lapsiperheiden kohdalla 4 000 euroon ja työkorvausprosentti nostettaisiin 60 prosenttiin. Se olisi kannattavampi vaihtoehto, kuin laittaa vähennystä kiristämällä säästyvä pieni summa johonkin julkisia menoja lisäävään kohteeseen.

- Kotitalousvähennysjärjestelmää kehittämällä siitä saataisiin tehokas yhteiskunnallinen keino tukea vanhuksia ja lapsiperheitä. Yli 75-vuotiaiden määrä tulee olemaan vuonna 2030 jo yli 800 000. Tästä ikäryhmästä vuonna 2016 kotitalousvähennystä käytti vain vajaat 30 000 henkilöä, Närkki muistuttaa.

Kotitalousvähennyksen hyödyntämistä voidaan lisätä tiedottamalla siitä aktiivisesti ja keventämällä vähennyksen hallinnointia. Vähennystä käyttävä asiakaskunta käyttää usein jo jotakin sosiaali- ja terveyspalvelua ja on siten palveluohjauksen piirissä. Kotitalousvähennyksestä tiedottamisen tulisi olla osa palveluohjausta.

- Kotitalousvähennyksen piiriin luettavan palveluvalikoiman on vastattava vanhusten ja lapsiperheiden arjessa tarvitsemia palveluita. Tämä edellyttää, että nykyistä valikoimaa laajennetaan eräillä terveys- ja kuntoutuspalveluilla.

Kotitalousvähennyksen laskutusjärjestelmän uudistamisen tavoitteena tulee olla vähennyksen saaminen palvelun tuottamishetkellä.

- Palveluntuottaja voi hakea ja saada vähennyksen suoraan, ja asiakkaalle toimitetaan ainoastaan ilmoitus. Asiakas voi seurata tilannettaan ja mahdollista vähennyksen enimmäismäärän täyttymistä reaaliaikaisesti samalla kun sekä tuottajien että verottajan hallinnon taakka vähenee.

Aino Närkki, johtava elinkeinoasiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 43 6438, aino.narkki@hyvinvointiala.fi

Sote-yritykset luovat alueellista elinvoimaa – hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan16.1.2020 15:15:37 EETTiedote

Yksityinen sote-ala on tuottanut merkittävän määrän uusista työpaikoista vuosina 2017 ja 2018, selviää TEM:n tuoreesta toimialaraportista. Sen mukaan sote-alan yritysten henkilöstömäärä oli noin 80 000 työntekijää vuonna 2018, mikä on yli 4 300 henkilöä enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko yksityisen toimialan merkittävyys kasvaa entisestään, kun lukuihin lisätään sote-alan järjestölähtöinen toiminta. Sote-alan työvoimapula on kuitenkin johtanut merkittäviin rekrytointiongelmiin. Hallitukselta tarvitaan toimia, jotta työpaikkojen ja alueellisen elinvoiman kasvu jatkuu.

Arja Laitinen Hyvinvointiala HALI ry:n hoivajohtajaksi13.12.2019 12:29:22 EETTiedote

Sairaanhoitaja (AMK) ja sosiaali- ja terveysjohtamisen EMBA Arja Laitinen on nimitetty hoivasta ja osaamisesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Hyvinvointiala HALI ry:hyn. Laitinen siirtyy HALIin Pihlajalinna Oyj:stä, jossa hän on toiminut vuodesta 2014 ensin hoivapalveluiden palvelupäällikkönä, myyntijohtajana ja viimeisimpänä laatujohtajana vastaten vanhus- ja asumispalveluista. Laitinen on aloittanut uudessa tehtävässään HALIssa 3.12.2019. - Olen todella tyytyväinen, että HALI sai vahvan ja kokeneen hoiva-alan osaajan johtoryhmään. Arjan vastuulle tulee hoivan lisäksi osaaminen ja koulutus, jotka ovat aivan keskeisessä asemassa, kun mietitään, miten hyvinvointialan työlle saadaan riittävästi osaavia työntekijöitä tulevaisuudessa, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas. Laitinen on ottanut innostuneena uuden ja vastuullisen työn vastaan. - On hienoa päästä tekemään työtä liitossa, jonka jäsenyritykset ja -järjestöt pitävät huolta ihmisistä vauvasta vaariin. Omassa

Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin10.12.2019 10:12:15 EETTiedote

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.