Vanhuspalvelulain mukaisten henkilöstömitoitusten valvonta alkaa

Valvontaviranomaiset aloittavat vanhuspalvelulaissa määriteltyjen henkilöstömitoitusten valvontatoimenpiteet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n kyselyn tulosten mukaan joka kymmenes hoivakoti alittaa edelleen vanhuspalvelulaissa säädetyn henkilöstömitoituksen. THL:n kyselyyn tulleissa vastauksissa oli myös huomattavan paljon puutteellisia vastauksia sekä hoivakoteja, jotka eivät vastanneet lainkaan. Valvontaviranomaiset ovat antaneet vanhuspalvelujen tuottajien ja järjestäjien omavalvonnalle runsaasti aikaa sekä paljon ohjausta ja neuvontaa lakimuutosten voimaantulon jälkeen.

Vanhus ja hoitaja. Getty Images.

Valvontaviranomaiset korostavat kyselyyn vastaamisen tärkeyttä, sillä seurantatietoja käytetään vanhuspalvelulain toteutumisen valvonnassa. Kyselyn tuloksilla turvataan myös hoivakotien asiakkaiden ja asiakkaiden läheisten ja omaisten tiedonsaantia lain mukaisen vähimmäismitoituksen toteutumisesta.

”Jokainen hoivakodin asiakas ansaitsee laadukkaan yksilöllisen palvelun ja huolenpidon, mikä THL:n kyselyn tulosten mukaan jää toteutumatta liian monessa toimintayksikössä”, toteaa lakimies Reija Kauppi Valvirasta.

Lakimies Reija Kauppi, 0295 209 429

Vanhus ja hoitaja. Getty Images.