Vanhustenhuollon viisi viisautta

Vanhustenhuolto kaipaa rakentavia, realistisia ja puoluerajat ylittäviä ratkaisuja. Valtakunnalliset vanhustyön toimijat Vanhustyön keskusliitto ja Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto haluavat antaa omat suosituksensa hallitusohjelmaan.

Vanhustyön keskusliiton sekä Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton suositukset hallitusohjelmaan 2019:

1. Ikääntyneiden hyvinvointia tulee tarkastella kokonaisuutena ja ratkaisuja on etsittävä ennakoivista toimista entistä enemmän.

• Kohdennettu neuvonta ja asiakasohjaus on avainasemassa ikääntyneiden hyvinvoinnin hallinnassa. Tätä varten jokaiselle vanhukselle on varmistettava vastuuhenkilö.
  • Yksinäisyys on gerontologian jättiläinen, jonka torjuntaan kansalaisjärjestöillä on tutkitusti vaikuttavia sekä kustannustehokkaita ratkaisuja.

2. Järjestöjen erityinen osaaminen ja arvokas työ tulee tunnistaa ja turvata palveluiden

• Sadat järjestöt ja yhteiskunnalliset yritykset luovat luotettavaa hoivaa ympäri Suomen yli satavuotisen osaamisen pohjalta. Tuotot käytetään palvelujen kehittämiseen ja tämän työn arvo tulee huomioida.
  • On olemassa onnistuneita esimerkkejä tarjouskilpailuista, joissa yhteiskuntavastuullisten toimijoiden elinvoima säilyy.

3. Palveluntarpeen arviointi määrittelee oikeanlaisen ja oikea-aikaisen palvelun.

• Arvioinnin työvälineet tulee ottaa systemaattisesti käyttöön ja lisäksi tulee kuulla vanhuksen omaa ääntä.
  • Jokaisella ikääntyneellä on oikeus turvalliseen kotiin, jonne apua ja tukea saa tarpeen mukaan ‒ tunne hyvästä kodista pitää syntyä myös palveluasumisessa ja välimuotoisia ratkaisuja kotihoidon ja tehostetun palveluasumisen lisäksi kannattaa hyödyntää.

4. Hyvinvoiva henkilöstö ja osaava johtaminen ovat avaintekijät hyvään ja turvalliseen hoivaan.

• Hoiva-alan ongelmat eivät ratkea ainoastaan hoitajamitoituksella, koska henkilöstön tarve riippuu asiakkaiden tilanteesta. Välillä voi korostua kuntoutuksen tarve ja toisinaan esimerkiksi saattohoidon tarve.
  • Riittävän resurssin lisäksi tarvitaan vanhuksia kunnioittavaa asennetta aina hoitajista ylimpiin johtajiin saakka.

5. Kuntien ja muiden palvelujen järjestäjätahojen hankintaosaamista tulee vahvistaa ja on turvattava riittävä rahoitus vanhuspalveluiden peruslaatuun.

• Palvelun järjestäjän tulee ottaa ohjat käsiinsä palvelun tarjoajien kelpoisuusvaatimuksissa sekä palveluiden sisällön ja laadun määrittelyssä.
  • Köyhällä ei ole varaa halpaan ‒ alihinnoiteltu palveluasuminen on kallis ratkaisu, koska se voi johtaa lisääntyneisiin ambulanssi- , päivystys- ja vuodeosastokustannuksiin.

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry
Virpi Dufva
virpi.dufva@valli.fi

Vanhustyön keskusliitto - Centralförbundet för de gamlas väl ry
Anni Lausvaara

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry on valtakunnallinen vanhusalan kehittäjä ja asiantuntija. Teemme työtä paremman vanhuuden puolesta yhdessä 70 jäsenyhteisömme kanssa. Tuomme kuuluviin järjestölähtöisen vanhustyön ja vanhojen ihmisten äänen.