Vanhuuteen voi varautua

Hyvä median edustaja, kuntoutuksen ja vanhustyön messutapahtumat Hyvä Ikä 2022 ja Fysioterapia ja Kuntoutus 2022 kokoavat alojensa ammattilaiset Helsingin Messukeskukseen 28.-29.9.2022. Samalla käynnillä kahdet messut, tule mukaan!

Ikääntyminen koskee meitä kaikkia, ja vanheneva keho vaatii huoltoa ja hoitoa. Vanhuuden tuomiin vaatimuksiin voi myös varautua. Vanhustyöhön vaikuttavat mm. huoltosuhteen muutokset, uudet hyvinvointialueet sekä tulevaisuuden sote-keskukset. Messujen ohjelmassa on asiantuntijapuheenvuoroja mm. asumisen haasteista ja esteettömyydestä, kuulo- ja muistisairauksista, yksinäisyydestä, tasapainoharjoittelusta ja muistisairauksista.

Kiinnostavaa keskustelua vanhustyöstä käydään Riku Rantalan juontamassa paneelissa torstaina 29.9. jossa mukana ovat työvoimapoliittinen asiantuntija Mervi Flinkman Tehystä, neuvottelupäällikkö Anna Kukka, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, henkilöstökokemusjohtaja Terhi Lindgren, Attendo sekä palvelujärjestelmän muutosta ja hoivatyön olosuhteita tutkinut professori Teppo Kröger Jyväskylän yliopistosta.

Tapahtumakokonaisuus ja sen puhutteleva ohjelma tarjoavat oivan katsauksen alan uusimpiin laitteisiin, välineisiin ja palveluihin. Tervetuloa!

Hyvä Ikä -ohjelmalavan tärpit:

• ke 28.9.2022 10.30 Asumisen esteettömyys. Nina Leino ja Susanna Korkeakangas, Vanhustyön keskusliitto.
  • ke 28.9. klo 11.00 Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma: ikääntyneiden kuntoutuksen kehittäminen. Kehittämispäälliköt Heli Valkeinen ja Kirsi Sihvo, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
  • ke 28.9. klo 11.30 RAI – kohti kokonaisvaltaista tietoa. RAI-välineistö on kansallisesti käytössä iäkkäiden säännöllisissä sosiaalipalveluissa ja asiakasohjauksessa viimeistään 1.4.2023 alkaen. Mitä RAI tuo asiakkaalle ja ammattilaisen työhön? Kehittämispäälliköt Rauha Heikkilä ja Katri Kokko, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
  • ke 28.9. klo 13.00 Irti pölyttyneistä asenteista ikäihmisiä kohtaan. Marja Vaarama, sosiaalityön ja sosiaaligerontologian professori, sosiaalipolitiikan dosentti, sosiaalityön emeritaprofessori Itä-Suomen yliopisto.
  • to 29.9. klo 10.00 Tehokkaita ratkaisuja yksinäisyyteen luontolähtöisin menetelmin. Yksinäisyys on Suomessa merkittävä yhteiskunnallinen haaste, luonto on suomalaisille puolestaan tärkeä voimavara. Miten nämä voitaisiin yhdistää, ja löytää ratkaisuja yksinäisyyteen? Anu Jansson, Vanhustyön keskusliitto.
  • to 29.9. klo 13.30 Paneelikeskustelu: Hyvän työn tekijät. Toimittaja, mediapersoona Riku Rantala luotsaa paneelikeskustelua vanhustyöstä.
  • to 29.9. klo 15.00 Kun kuulet, pystyt myös muistamaan – ikäkuulon vaikutus muistiin ja arjen toimintakykyyn. Ikääntyneen hoitamaton heikentynyt kuulo on yksi muistisairauksien riskitekijöistä. Asiantuntija Tiina Ahonen, Kuuloliitto ry.

HUOM!

to 29.9. klo 8.30–13 Kuntouttava hoiva -seminaari toimintakyvyn, itsemääräämisoikeuden ja kuntouttavan työotteen huomioimisesta hoivatyössä. Seminaarin hoivatyön tekijöille, päättäjille kuin kaikille vanhustyön parissa toimiville järjestää Kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämisyhdistys KUTKE ry. Tutustu ohjelmaan: https://hyvaika.expomark.fi/kuntouttavahoiva

Toimittaja, akkreditoidu tästä ennakkoon: https://link.webropol.com/s/hyvaikaakkreditoituminen

Messukeskuksen lehdistökeskus (pääsisäänkäynti, 2. krs) palvelee tapahtuman aukioloaikoina. Esitä tullessasi voimassa oleva SJL:n toimittajakortti tai muu todistus siitä, että saavut messuille työtehtävissä.

Pysäköinti on tapahtumaan akkreditoituneille toimittajille ja somevaikuttajille maksutonta. Pysäköintimaksu kuitataan lehdistökeskuksessa.

Katso tapahtumien koko ohjelmatarjonta: https://hyvaika.expomark.fi/ohjelmakalenteri/

Messut avoinna:
keskiviikko ja torstai klo 9–17. Alan ammattilaisille sisäänpääsy veloituksetta rekisteröitymällä kävijäksi netissä. Yleisöliput 10 € (ovelta 12 €). Avustajat ja alle 15 v. lapset vanhempiensa seurassa veloituksetta.

Kuvia edellisistä tapahtumista vapaasti median käyttöön:

Tapahtumajärjestäjänä Expomark Oy, Hyvä Ikä -messujen yhteistyökumppanina Vanhustyön keskusliitto. Fysioterapia & kuntoutus -koulutuspäivät järjestää Suomen Fysioterapeutit ry.

hyvaika.fi#hyväikä #hyvaika

fysioterapiamessut.fi#fysioterapiamessut #fysiokuntoutus

Lisätietoja:
Tomi Niemi, toimitusjohtaja, Expomark Oy, p. 040 765 6248, tomi.niemi@expomark.fi

Median palvelut:
Taina Hiekkataipale, tuottaja, Expomark Oy, p. 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Expomark järjestää teollisuuden ja terveyden alan messutapahtumia tuoden yhteen alojensa osaajat, tiedon ja ratkaisut. Missionamme on edistää suomalaista elinkeinoelämää mahdollistamalla merkityksellisiä kohtaamisia. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö ja 7 hengen tiimimme toimipaikkana on Jyväskylä.

Tapahtumiamme ovat Pohjoinen Teollisuus, Energiamessut, Proforest, Apuvälinemessut, Hyvä Ikä ja Fysioterapia & Kuntoutus.

Energiamessuilla Tampereella visioidaan Suomen energiateollisuuden tulevaisuutta19.9.2022 13:59:14 EEST | Tiedote

Energia-alan päätapahtuma Energiamessut (The Energy Event of Finland) järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 25.–27.10.2022. Tapahtuma yhdistää alan huippuosaajia ja rohkaisee pohtimaan energia-alan tulevaisuutta uudella tavalla. Horisontissa siintävät paitsi ekologiset haasteet, myös kysymykset energia-alan omavaraisuudesta. Maailma muuttuu, ja energia-alan on vastattava tähän muutokseen.

Energiamessut kääntävät katseet alan muutokseen, varmuuteen ja tulevaisuuteen 25.–27.10.202225.8.2022 12:55:33 EEST | Tiedote

Energia-alan päätapahtuma Energiamessut (The Energy Event of Finland) järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 25.–27.10.2022. Tapahtuma paitsi yhdistää alan huippuosaajia, myös herättää arvioimaan kriittisesti vallitsevia käytäntöjä maapallon tulevaisuuden, energiaturvallisuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Energiateollisuus ei ole enää entisensä, sillä muutos on jo täällä – koe se Energiamessuilla.

Hyvä Ikä 2022 Helsingin Messukeskuksessa 28.–29.9.2022: Perhe, terveys ja toimeentulo tärkeintä ikäihmisten elämässä5.8.2022 11:11:03 EEST | Tiedote

Kansalaisten asenteet vanhenemiseen ovat pääosin myönteisiä, mutta moni kokee, että yhteiskunnassamme vanhuutta pidetään kielteisenä. Tuoreen, keväällä valmistuneen kyselytutkimuksen tuloksia esitellään syyskuussa Helsingin Messukeskuksessa Hyvä Ikä 2022 -tapahtumassa. Tapahtumakokonaisuuteen 28.–29.9.2022 kuuluu messujen lisäksi seminaari, jonka teemana on kuntouttava hoiva. Lisäksi kävijät voivat vierailla samaan aikaan järjestettävillä Fysioterapia ja Kuntoutus 2022 -messuilla.