Vanitas – Niclas Wariuksen asetelmavalokuvat meditoivat kauneutta ja kuolemaa

Vanitas – symboleja, kuriositeetteja, hunajaista kauneutta ja tummasävyistä nostalgiaa – Niclas Wariuksen asetelmavalokuvissa liikutaan kauneuden ja synkkyyden rajalla.

Teossarja Vanitas on valokuvataiteilija Niclas Wariuksen meditaatio kaiken katoavaisuudesta. Warius rakentaa ajan patinoimista esineistä harmonisia asetelmia, joissa puhuvat hiljaa aikaan liittyvin symbolein: vanha kello, puoliksi palanut kynttilä, kuollut lintu. Mielleyhtymät kurottavat 1500–1600-lukujen maalaustaiteen vanitas-teemaan. Äärimmilleen viritetyissä ja harkiten lavastetuissa kuvissa liikutaan kauneuden ja synkkyyden rajalla – pisteessä, jossa rappio kohtaa herkkyyden ja aistillisuuden. Toisinaan leikkimielisyys ja oivaltavuus ovat kuvan juju.

Tässä kirjassa Wariuksen maailman symboliikkaa, tummasävyistä nostalgiaa ja leikkimielisiä kuriositeetteja analysoi taidehistorioitsija, FT Harri Kalha.

”Täydellisimmissäkin sommitelmissa piilee haava. Repaleinen seinäpaperi, särkynyt lasi, raapiutunut pinta, haalistunut kuva, koko riutuvien kasvien ja hedelmien repertuaari – ne kaikki viittaavat säröön täydellisen kauneuden systeemissä.”

– Harri Kalha

Valokuvataiteilija Niclas Warius (s. 1972) asuu ja työskentelee Helsingissä ja Perniössä. Hän on valmistunut valokuvataiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2003. Vanitas-sarjansa myötä Warius myös asettuu osaksi asetelman uutta nousua 2000-luvun valokuvataiteessa. Teosten ympäristönä on usein autiotalo tai museo, jonka tiloja Warius on työstänyt asetelmiksi ja edelleen valokuviksi sekä installaatioiksi.

Niclas Wariuksen valokuvanäyttely ja juuri ilmestynyt valokuvataidekirja Vanitas – Asetelmavalokuvia, Fotostilleben, Still Life Photographs (Parvs, 2021) ovat nähtävillä Akateemisen kirjakaupan taidekirjaosastolla (Keskuskatu 1, Helsinki, 2. krs) 2.6.–30.6.2021.

Vanitas
Niclas Warius
Asetelmavalokuvia | Fotostilleben | Still Life Photographs

227 x 297 mm, sidottu
Kirjoittajat: Harri Kalha, Niclas Warius
Ulkoasu: Anna Mattsson
Kielet: suomi | ruotsi | englanti
ISBN 978-952-7226-82-7
Parvs, 2021

Vanitas – Niclas Warius. Parvs, 2021.
Niclas Warius: Power Tower, 2021, 120 x 80 cm
Niclas Warius: The Growth, 2014, 70 x 100 cm
Niclas Warius: Filling, 2021, 100 x 70 cm
Niclas Warius: Paradise Lost, 2019, 60 x 88 cm
Niclas Warius: Tulips with Lemon, 2019, 60 x 47 cm

Uutuuskirja taiteilija Mari Rantasen värikylläisestä tuotannosta13.4.2021 09:30:04 EEST | Tiedote

Kaipuun ja toivon kuvat -kirja antaa laajan ja värikylläisen kokonaiskuvan kuvataiteilija Mari Rantasen tuotannosta. Hänen energiset ja voimakkaat oranssit, violetit ja turkoosit värinsä muodostavat rikkaita ja harmonisia yhdistelmiä, mutta yhtä luonteenomaista on teosten moniselitteinen muotokieli, joka usein perustuu geometriaan. Rantasen töistä löytyy viittauksia yhtä lailla taidehistoriaan kuin eläviin taiteilijoihin. Yhtenä tärkeänä inspiraation lähteenä on myös koko rakennettu urbaani ympäristö, hänelle tärkeät tukikohdat New York ja Tukholma.

Sophia Ehrnroothin valokuvataidekirja kuvaa nuorten jalkapalloilijoiden unelmointia mestaruudesta23.3.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Helsinkiläinen kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth on dokumentoinut nuoria jalkapalloilijoita vuodesta 2013 lähtien. Vuosien varrella otettuja kuvia ja niiden taakse kätkeytyviä haaveita ja pettymyksiä on koottu 23.3.2021 julkaistavaan Dream of Championship -valokuvataidekirjaan. Kirjassa Ehrnrooth ja kuraattori Mika Hannula käsittelevät leikin ja unelmoinnin merkitystä.