Vanitas – Niclas Wariuksen asetelmavalokuvat meditoivat kauneutta ja kuolemaa

Vanitas – symboleja, kuriositeetteja, hunajaista kauneutta ja tummasävyistä nostalgiaa – Niclas Wariuksen asetelmavalokuvissa liikutaan kauneuden ja synkkyyden rajalla.

Teossarja Vanitas on valokuvataiteilija Niclas Wariuksen meditaatio kaiken katoavaisuudesta. Warius rakentaa ajan patinoimista esineistä harmonisia asetelmia, joissa puhuvat hiljaa aikaan liittyvin symbolein: vanha kello, puoliksi palanut kynttilä, kuollut lintu. Mielleyhtymät kurottavat 1500–1600-lukujen maalaustaiteen vanitas-teemaan. Äärimmilleen viritetyissä ja harkiten lavastetuissa kuvissa liikutaan kauneuden ja synkkyyden rajalla – pisteessä, jossa rappio kohtaa herkkyyden ja aistillisuuden. Toisinaan leikkimielisyys ja oivaltavuus ovat kuvan juju.

Tässä kirjassa Wariuksen maailman symboliikkaa, tummasävyistä nostalgiaa ja leikkimielisiä kuriositeetteja analysoi taidehistorioitsija, FT Harri Kalha.

”Täydellisimmissäkin sommitelmissa piilee haava. Repaleinen seinäpaperi, särkynyt lasi, raapiutunut pinta, haalistunut kuva, koko riutuvien kasvien ja hedelmien repertuaari – ne kaikki viittaavat säröön täydellisen kauneuden systeemissä.”

– Harri Kalha

Valokuvataiteilija Niclas Warius (s. 1972) asuu ja työskentelee Helsingissä ja Perniössä. Hän on valmistunut valokuvataiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2003. Vanitas-sarjansa myötä Warius myös asettuu osaksi asetelman uutta nousua 2000-luvun valokuvataiteessa. Teosten ympäristönä on usein autiotalo tai museo, jonka tiloja Warius on työstänyt asetelmiksi ja edelleen valokuviksi sekä installaatioiksi.

Niclas Wariuksen valokuvanäyttely ja juuri ilmestynyt valokuvataidekirja Vanitas – Asetelmavalokuvia, Fotostilleben, Still Life Photographs (Parvs, 2021) ovat nähtävillä Akateemisen kirjakaupan taidekirjaosastolla (Keskuskatu 1, Helsinki, 2. krs) 2.6.–30.6.2021.

Vanitas
Niclas Warius
Asetelmavalokuvia | Fotostilleben | Still Life Photographs

227 x 297 mm, sidottu
Kirjoittajat: Harri Kalha, Niclas Warius
Ulkoasu: Anna Mattsson
Kielet: suomi | ruotsi | englanti
ISBN 978-952-7226-82-7
Parvs, 2021

Vanitas – Niclas Warius. Parvs, 2021.
Niclas Warius: Power Tower, 2021, 120 x 80 cm
Niclas Warius: The Growth, 2014, 70 x 100 cm
Niclas Warius: Filling, 2021, 100 x 70 cm
Niclas Warius: Paradise Lost, 2019, 60 x 88 cm
Niclas Warius: Tulips with Lemon, 2019, 60 x 47 cm

Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista24.6.2021 16:21:18 EEST | Tiedote

Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä22.6.2021 13:18:28 EEST | Tiedote

Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.