Vanitas – Niclas Warius stillebenfotografier mediterar över skönhet och död

Vanitas – symboler, kuriositeter, honungslik skönhet och mörkfärgad nostalgi – i Niclas Warius stillebenfotografier befinner vi oss på gränsen mellan skönhet och dysterhet.

Verkserien Vanitas är fotokonstnären Niclas Warius meditation över alltings förgänglighet. Warius bygger stilleben av föremål som patinerats av tiden. De talar lågmält i form av symboler förknippade med tid: en gammal klocka, ett till hälften brunnet ljus, en död fågel. Associationerna dyker ner i 1500–1600-talens vanitas-tema inom måleriet. Fotografierna är extremt övervägda och scenografiskt genomarbetade. De balanserar på gränsen mellan skönhet och dysterhet – vid den punkt där förfall möter känslighet och sinnlighet. Ibland är det just lekfullheten och insiktsfullheten som är själva idén.

I boken analyserar konsthistorikern, FD Harri Kalha den Wariuska världens symbolik, mörkfärgade nostalgi och lekfulla kuriositeter.

”Också i de mest fullkomliga kompositionerna gömmer sig ett sår. En trasig tapet, ett söndrigt glas, en skrapad yta, en bleknad bild, hela repertoaren av skallar och plågade växter och frukter – de syftar alla på sprickan i ett system av fullkomlig skönhet.”

– Harri Kalha

Fotokonstnären Niclas Warius (f. 1972) bor och arbetar i Helsingfors och Bjärnå. Han avlade sin magisterexamen i fotokonst vid Konstindustriella högskolan 2003 (idag Aalto-universitetet, Högskolan för konst, design och arkitektur). Genom sin Vanitas-serie bekräftar Warius stillebenrenässansen inom fotografiet på 2000-talet. Den omgivande miljön i verken är ofta ett ödehus eller ett museum, vars utrymmen Warius har omformat till stilleben och vidare till fotografier samt installationer.

Niclas Warius fotoutställning och den nyutgivna fotokonstboken Vanitas – Asetelmavalokuvia, Fotostilleben, Still Life Photographs (Parvs, 2021) kan ses på avdelningengen för konstböcker i Akademiska bokhandeln (Centralgatan 1, Helsingfors, 2. vån.) 2.6.–30.6.2021.

Vanitas
Niclas Warius
Asetelmavalokuvia | Fotostilleben | Still Life Photographs

227 x 297 mm, inbunden
120 sidor
Skribenter: Harri Kalha, Niclas Warius
Grafisk formgivning: Anna Mattsson
Språk: finska | svenska | engelska
ISBN 978-952-7226-82-7
Parvs, 2021

Vanitas – Niclas Warius. Parvs, 2021.
Niclas Warius: Power Tower, 2021, 120 x 80 cm
Niclas Warius: The Growth, 2014, 70 x 100 cm
Niclas Warius: Filling, 2021, 100 x 70 cm
Niclas Warius: Paradise Lost, 2019, 60 x 88 cm
Niclas Warius: Tulips with Lemon, 2019, 60 x 47 cm

Följ Kustannusosakeyhtiö Parvs

Senaste pressmeddelandena från Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja taiteilija Mari Rantasen värikylläisestä tuotannosta13.4.2021 09:30:04 EEST | Tiedote

Kaipuun ja toivon kuvat -kirja antaa laajan ja värikylläisen kokonaiskuvan kuvataiteilija Mari Rantasen tuotannosta. Hänen energiset ja voimakkaat oranssit, violetit ja turkoosit värinsä muodostavat rikkaita ja harmonisia yhdistelmiä, mutta yhtä luonteenomaista on teosten moniselitteinen muotokieli, joka usein perustuu geometriaan. Rantasen töistä löytyy viittauksia yhtä lailla taidehistoriaan kuin eläviin taiteilijoihin. Yhtenä tärkeänä inspiraation lähteenä on myös koko rakennettu urbaani ympäristö, hänelle tärkeät tukikohdat New York ja Tukholma.

Sophia Ehrnroothin valokuvataidekirja kuvaa nuorten jalkapalloilijoiden unelmointia mestaruudesta23.3.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Helsinkiläinen kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth on dokumentoinut nuoria jalkapalloilijoita vuodesta 2013 lähtien. Vuosien varrella otettuja kuvia ja niiden taakse kätkeytyviä haaveita ja pettymyksiä on koottu 23.3.2021 julkaistavaan Dream of Championship -valokuvataidekirjaan. Kirjassa Ehrnrooth ja kuraattori Mika Hannula käsittelevät leikin ja unelmoinnin merkitystä.