Vankilavirkailijain Liiton edustajisto: Vankilahenkilöstö jaksamisen äärirajoilla

Vankilavirkailijain Liiton edustajisto kokoontui Helsingissä ja haluaa osoittaa selkeän signaalin oikeusministeriölle henkilöstön uupumisesta rikosseuraamusalalla. Vankiloiden henkilökunnan sairauspoissaolot ovat lähes kolminkertaiset verrattuna muihin valtion virastoihin.

Lähityötä tekevä henkilöstö on henkisesti ja fyysisesti aivan loppu. Henkilöstö kokee henkilöstövajeen, jatkuvan paineen sekä työhyvinvoinnin heikkenemisen päivittäisessä työssään. Asia on tuotu esille työnantajalle vuodesta toiseen ja silti tilanne vain pahenee.

Myös nykyiset työnantajan tekemät työaikalinjaukset vaikeuttavat tilannetta. Tämän johdosta moni koulutettu ja osaava työntekijä hakeutuu tai on jo hakeutunut pois Rikosseuraamuslaitoksen palveluksesta. Koulutetun valvontahenkilökunnan vaje on valtava, eikä nykyinen työnantajakuva, saati palkkaus, edistä alalle hakeutumista.

Oikeudenhoidon selonteossa Rikosseuraamuslaitokselle esitettiin yli 400 henkilötyövuotta lisää ja samalla todettiin Rikosseuraamuslaitoksessa olevan sellaisia vankiloita, jotka eivät sovellu nykyiseen vankila-ajatteluun. Liiton edustajisto katsoo, että vankeinhoito tarvitsee nykyisenlaisen laajan laitoskannan, emmekä ole valmiita luopumaan yhdestäkään nykyisestä vankilasta.

Turvallisuustoimenpiteitä on osittain viety eteenpäin. Kuitenkin vankiloiden turvatekniikka pitää uudistaa ja siitä ei saa tinkiä yhtään. Yksintyöskentely vankiloissa ja niiden ulkopuolella pitää loppua. Vastuu henkilökunnan työturvallisuudesta on työnantajalla. Henkilökunnan työturvallisuuteen sekä työhyvinvointiin pitää panostaa välittömästi henkilöstöä kuunnellen.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja / pääluottamusmies Antti Santamäki, Vankilavirkailijain Liitto VVL r.y, antti.santamaki@om.fi, 050 390 2289

Vankilavirkailijain liitto VVL toimii edunvalvojana rikosseuraamusalalla työskentelevien jäsentensä puolesta. Vankilavirkailijain Liitto VVL Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto JHL:n yhteisöjäsenliitto.

Suurin osa VVL:n jäsenistä kuuluu valvontahenkilöstöön, joita ovat mm. vartijat, ylivartijat ja vartiopäälliköt. Muita huomattavia jäsenryhmiä ovat työnjohto-, toimisto-, keittiö- ja taloustoimen henkilöstö sekä terveydenhoitohenkilöstö. Yhteensä liiton jäsenet edustavat noin 40 erilaista vankeinhoitolaitoksen virkanimikettä.

Vankilavirkailijain liittoon kuuluu noin 2000 jäsentä, joista lähes 80 prosenttia on miehiä ja noin 20 prosenttia naisia.